דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה וחברה

בטיחות בעבודה / אושר: שירות הכרוך בחשמל, גז או טיפוס לגובה - לא בשעות החשיכה

התקנות החדשות של משרד הכלכלה קובעות כי עובדים לא יחויבו לתת שירותי טכנאות בשעות החשיכה, במידה ונדרשת יציאה מבית הלקוח לטובת טיפול בחשמל, גז או עבודה מסוכנת בגובה

עובד בגובה בלילה (צילום:shutterstock)
עובד בגובה בלילה (צילום:shutterstock)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

עובדים לא יחויבו לתת שירותי טכנאות בשעות החשיכה, במידה ונדרשת יציאה מבית הלקוח לטובת טיפול בחשמל, גז או עבודה מסוכנת בגובה – כך נקבע בתקנות שאושרו אתמול (חמישי) בוועדת הכלכלה של הכנסת, לדרישת משרד הכלכלה.

היועצת המשפטית של הרשות להגנת הצרכן במשרד הכלכלה, עו"ד חנה טירי, הסבירה כי התקנות הוגשו לאחר שבכנסת הקודמת תוקן חוק הגנת הצרכן ונקבע כי שעות ביקור טכנאי יורחבו עד השעה 19:00 בימי חול ועד 13:00 בימי שישי, על מנת לאפשר לצרכנים לקבל שירות בשעות הערב ובזמן שהם בבית ביום שישי. עם זאת, בתיקון החוק נקבע כי שר הכלכלה יוכל להחריג טכנאים מסוימים ושירותים מסוימים מהחובה, בהתאם לנסיבות בטיחותיות, ולפיכך הגיש השר כעת את התקנות לאישור הוועדה. טירי הדגישה כי התקנות נועדו למקרים חריגים, ויש לשמור שלא ירוקנו את החוק מתוכנו: "לא הסכמנו לתת פטור קטגורי, והפטור מדבר רק על שירות שניתן כולו מחוץ לביתו של הצרכן וכרוך בטיפול בחשמל או גז שיש בהם סיכון, או בטיפוס לגובה". עוד הבהירה כי מדובר רק על שירות בשעות החשיכה, לפיכך בימי הקיץ, כשעוד יש אור עד לשעה 19:00, יהיו גם טכנאים אלו חייבים במתן שירות.

יו"ר הועדה ח"כ איתן כבל סירב להחריג נותני שירות נוספים מחובת מתן שירות הטכנאי גם בשעות הערב, והבהיר כי על אף שבטיחות היא מעל הכל – "צרכן שמזמין שירות רוצה לקבל אותו בלי שיצטרך לקחת חופשה כדי להמתין לטכנאי". במסגרת זאת אף החליט היו"ר כבל כי התקנות לא יחולו על טכנאים הנותנים שירותים לתשתיות המים, על אף שההצעה הייתה להחיל את הפטור גם עליהם. הוא הסביר כי אין כל סיכון בטיחותי בטיפול בתשתיות המים בשעות החשיכה.

יו"ר פורום יצרני איסול (מערכות סולאריות), רמי טרבולסקי, אמר כי הטכנאים שמתעסקים במערכות סולאריות עובדים על גגות בחורף בגשמים ורוחות, וכדי לעבוד בלילה צריך לגדר את המקום ולהאיר וזו אופרציה שלמה כדי לתת שירות. סמנכ"ל השירות של תדיראן, יגאל עמר, הוסיף כי טכנאי המזגנים מתמודדים עם סיכונים של חשמל, עבודה בגובה, בין היתר על גגות רעפים ומסתורי כביסה, ומתעסקים גם בגז. "אנחנו לא רוצים להכניס את הטכנאים שלנו לסיכון כמו בענף הבנייה", אמר. נציגת התאחדות התעשיינים, יעל שכטר, ביקשה להבהיר את הסכנה בהתעסקות עם מערכות גז בשעות החשיכה. היא הסבירה כי גם בהתקנת כיריים, למשל, רוב העבודה מבוצעת מחוץ לדירה. שכטר הדגישה כי מדובר רק על מתן שירות, וכי אירועי חירום מטופלים כמובן 24 שעות ביממה.

המהנדס בוריס סגלין מחברת דור אלון אמר כי צריך לאפשר לחברות להגיע להסכמה עם הצרכן כי במקרים בהם נדרשת עבודה בגז שחלקה מחוץ לדירה יינתן השירות בשעות האור, לטובת שני הצדדים. היו"ר כבל אמר בתגובה כי כבר כיום אין בעיה להגיע להסכמה עם הצרכן על מתן השירות בשעות היום, ואמר כי גם הלקוחות עצמם לא יבקשו לסכן את נותני השירות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!