דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ניו אורלינס

בעולם / העיר ניו-אורלינס ניצבת בפני הצפה נוספת - וזה לא היה חייב לקרות

שריפה שפרצה בתחנת כוח בעיר פגעה באספקת החשמל למשאבות המנקזות את מי הגשמים | בתחילה בעירייה שיקרו לגבי מצב השאיבה אך כעת כבר הוכרז מצב חירום בעיר והתושבים על סף ייאוש

הצפות בניו אורלינס באוגוסט 2005 - האם נראה מראות דומים בקרוב? (צילום: AP Photo/Dave Martin)
הצפות בניו אורלינס באוגוסט 2005 - האם נראה מראות דומים בקרוב? (צילום: AP Photo/Dave Martin)

בתי הספר של ניו אורלינס נסגרו בתחילת השבוע וראש העיר קרא לתושבים להחנות את רכביהם במקומות גבוהים. זוהי שגרה מוכרת בעיר למודת ההצפות בעונת ההוריקנים אך הפעם הסכנה לא מגיעה מכיוון מפרץ מקסיקו.

מושל לואיזינה הכריז על מצב חירום מדינתי בעיר ניו-אורלינס אתמול (חמישי) בשל קריסת מערכת המשאבות העירונית והתגברות הגשמים בעיר שעמם המערכת הכושלת אמורה להתמודד. השילוב הזה הותיר מספר שכונות בעיר בסכנת הצפה. העיר תיקנה בחופזה נזק שנגרם כתוצאה משריפה בתחנת הכוח שמספקת חשמל למשאבות ותגברה את מערכות הניקוז שלה פחות משבוע אחרי שיטפון בזק שנגרם כתוצאה מגשמי זלעפות שיצרו עומס כבד על מערכת המשאבות העירונית ושיתקו שכונות רבות.

"בעזרת תפילות רבות ועבודה קשה, אני מקווה שנהיה בסדר"

העיר עוד לא חזרה לעצמה ולא סיימה לנקות את נזקי ההצפה הקודמת וכבר עומדת בפני אפשרות של הצפה נוספת. ערימות של שברי הריסות מהשיטפון הקודם נותרו על המדרכות ובצידי הדרכים, חלקן גבוהות יותר מהמכוניות החולפות.

תמי באטלר עברה את הוריקן קתרינה ב-2005 וחיה שוב השבוע את התעוקה הזכורה לה מאז. באטלר אומרת כי היא לא יכולה להרשות לעצמה לבנות את חייה וביתה מחדש פעם נוספת. "אני כועסת ונמאס לי. אם האנשים ימשיכו לסבול משטפונות, אני פשוט אאלץ לעזוב את העיר", היא אומרת. ג'יימי היל, תושבת אחת השכונות שנפגעו בשיטפון בשבוע שעבר, עסקה בפינוי בוץ, חול, דשא והריסות מתעלת הניקוז הסמוכה לביתו. מכוניתה הוצפה בעבר והיא מספרת כי למדה את הלקח שלה וכעת היא מזיזה אותה בכל פעם שמתחיל גשם. "אני עושה מה שאני יכולה, לא שזה ישנה במשהו אם המשאבות לא יעבדו".

ג'ון בל אדווארדס, מושל לואיזיאנה, תאר את הכרזת מצב החירום שלו כצעד מקדים ליתר ביטחון. הוא וראש העיר מיץ' לנדריו ניסו להרגיע את עצביהם המרוטים של התושבים שעדיין כועסים על התגובה האיטית של העיר לשטפונות השבוע שעבר. "מן הסתם, זה מצב חמור אבל זה לא משהו להיות בפניקה בגללו" אמר המושל אדווארדס במסיבת עיתונאים בבניין העירייה.

תשתיות העיר היו התפוררו במשך שנים, עוד לפני אסון קתרינה שנגרם הרבה בשל פריצת סכרי המגן של העיר אחרי שההוריקן עבר אותה. הממשל הפדרלי ייעד מיליארגי דולרים לתיקונים ושדרוגים של המערכת לאחר קתרינה אך הבעיות נמשכות. הרחובות מלאים בבורות שנגרמו כתוצאה מהצפות ונזילות במערכות המים של העיר. המערכת כולה נוזלת בשל שברים בצינורות וכשלים במערכת החשמל, דבר המוביל להודעות תכופות בדבר צורך להרתיח את מי השתייה. מערכת השאיבה העירונית אמורה להוציא את המים מחלקיה הנמוכים של העיר ושיתוקה באוגוסט לא יכול היה לבוא בתזמון גרוע יותר שכן עונת ההוריקנים בפתח.

אך כעת, בכירים בעיר חוששים שאפילו סופת רעמים פשוטה תאתגר את היכולות המוגבלות של המערכת. "בעזרת תפילות רבות ועבודה קשה, אני מקווה שנהיה בסדר", אומר ראש העיר. משרדו של לנדריו שחרר הודעה אתמול בבוקר שהעיר איבדה את אחת הטורבינות של תחנת הכוח המספקת את מרבית החשמל למערכת השאיבה המשרתת את מזרח העיר. לנדריו אמר כי המשמעות היא שיכולתה של המערכת לנקז את מי השיטפון פחתה משמעותית. "זו הייתה שריפה פנימית בתוך הטורבינה ונהרסו חלקים קריטיים לפעולתה", אמר לנדריו כשמוקדם יותר השבוע, בכירי העירייה ודובריה טענו בפירוש כי כל 24 תחנות השאיבה עובדות במלוא היכולת.

האמת נתגלתה רק לאחר שהמערכת כשלה בניקוז המים שהצטברו מגשם שהוריד על העיר 24 ס"מ של מים ב-3 שעות בלבד. אז נאלצו לעדכן את חברי המועצה כי בניגוד למה שנאמר לציבור, שתיים מתוך המשאבות הפועלות באזורים הקשים ביותר של העיר ירדו בתפוקתן עד כדי מחצית כבר בשבת. "זה בלתי נסלח שלא רק שהציבור לא עודכן, אף עדכנו אותו בשקרים לגבי מצב מערכת הניקוז שלנו בעת הצפה" אמרה אמש חברת המועצה לה-טויה סנטרל. סדריק גרנט, אחד מבכירי בגני ראש העיר, כבר הודיע כי יפרוש מתפקידו בתום עונת ההוריקנים שצפוייה להימשך עד נובמבר ומנהל העבודות הציבוריות בעירף מארק ג'רניגן, הגיש את התפטרותו מייד בתום ישיבת המועצה בה נשאל אם המחלקה שלו עשתה מספיק על מנת לנקות את אגני הניקוז המובילים למערכת השאיבה. ראש העיר לנדריו אמר כי הוא מעוניין שהמועצה תפטר גם את ג'וזף בקר, הממונה על ביוב ומים בעיר.

פועל יושב במתקן השאיבה בניו אורלינס שהיצא השבוע מפעולה (צילום: AP Photo/Gerald Herbert).
פועל יושב במתקן השאיבה בניו אורלינס שהיצא השבוע מפעולה (צילום: AP Photo/Gerald Herbert).
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!