דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
איראן

מדיני-ביטחוני / בתגובה לסנקציות של ארה"ב: איראן תגדיל את תקציב תוכנית הטילים

הפרלמנט בטהראן אישר, ברוב מוחץ, להגדיל את תקציב הביטחון ב-800 מיליון דולר | זאת על רקע סנקציות חדשות שהטילה ארה"ב על המדינה | ההודעה הרשמית הדגישה כי ההחלטה לא מפירה את הסכם הגרעין

הפרלמנט האיראני (ארכיון, צילום: Mahdi Sigari / ויקמדיה קומונס).
הפרלמנט האיראני (ארכיון, צילום: Mahdi Sigari / ויקמדיה קומונס).

הפרלמנט האיראני אישר הבוקר (ראשון), ברוב מוחץ, להגדיל את ההוצאה הממשלתית על תכנית הטילים הבליסטיים של המדינה ואת תקציב הפעולה הבינלאומית של משמרות המהפכה. חברי הפרלמנט ליוו את ההצבעה בקריאות "מוות לאמריקה", התגרות ישירה בוושינגטון על רקע הסנקציות החדשות שאישרה לאחרונה נגד איראן.

ההצבעה היום בפרלמנט באה על רקע כעס איראני, הולך וגובר, על התבטאויותיו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, לפיהן בכוונתו לפתוח למשא ומתן מחודש את ההסכם שחתמה איראן עם המעצמות ב-2015. למרות שההודעה הרשמית הדגישה כי ההחלטה החדשה לא מפרה את תנאי ההסכם, אין ספק שהיא תגביר את החיכוך בין של המדינות.

מצעד צבאי בטהראן, אפריל 2017. (צילום: Photo/Vahid Salemi)
מצעד צבאי בטהראן, אפריל 2017. (צילום: Photo/Vahid Salemi)

על פי סוכנות הידיעות הרשמית של איראן, מתוך 247 מחוקקים שנכחו בהצבעה, 240 הצביעו בעד החוק החדש ואחד בלבד נמנע.

החוק יעבור כעת למועצת שומרי החוקה, בראשה עומד המנהיג העליון של המדינה עלי ח'אמנאי, שצפויה לאשר אותו. סגן שר החוץ, עבאס ארגצ'י, אמר כי גם ממשלתו של הנשיא חסן רוחאני, תתמוך בחוק.

"ההצעה ניסתה, בצורה מאוד חכמה, שלא להפר את הסכם הגרעין, והיא גם לא נותנת לצד השני הזדמנות לעשות מניפולציה על ההסכם", צוטט ארגצ'י בהודעת סוכנות הידיעות.

על פי הוראות החוק, יוקצו כ-800 מיליון דולר לטובת מספר פרויקטים, בכללם משרד ההגנה וסוכנויות המודיעין שלו. בין הגופים שייהנו מהתקציב החדש נמצא גם כוח קודס, בפיקודו של קאסם סולימאני, האחראי לפעילות משמרות המהפכה האיראניים מחוץ לגבולות המדינה, הפועל בשנים האחרונות בסוריה ועיראק. משמרות המהפכה, יש לציין, הן גוף נפרד מצבא איראן הכפוף ישירות לח'אמנאי.

החוק אוסר גם על כניסתם למדינה של ארגוני צבא וביטחון אמריקנים, והעומדים בראשם, שסיפקו סיוע מודיעיני, צבאי או לוגיסטי לארגוני טרור באזור, בפרט מציין החוק את שמותיהם של דאע"ש ושל זרוע אל-קאעידה בסוריה.

שריפת דגל ישראל וארה״ב בצעדת ׳יום ירושלים׳ באיראן. צילום: סוכנות AP
שריפת דגל ישראל וארה״ב בצעדת ׳יום ירושלים׳ באיראן. צילום: סוכנות AP

איסור כניסה משמעותי יותר, הכלול בחוק, נוגע לגורמים אמריקניים רשמיים שהיו בקשר עם מוג'אהדין ח'לק, ארגון פוליטי-צבאי של גולים איראניים, המתנגד למשטר הנוכחי והיה ברשימת ארגוני הטרור של ארה"ב עד 2012. פוליטיקאים אמריקנים בכירים נפגשו בעבר עם ראשי הארגון, ונשאו דברים באירועים המוניים שערך. מוג'אהדין ח'לק שילמו, בעבר, לחבר בקבינט של טראמם ולפחות לאחד מיועציו של הנשיא עבור נאומים אלו.

הודעת סוכנות הידיעות האיראנית התייחסה גם לאפשרות שהתקציב החדש ישמש לפיתוח נשק גרעיני. בחודש דצמבר האחרון, על רקע סנקציות שהטיל ממשל אובמה, הורה רוחאני על גיבוש תכנית לבניית ספינות בהנעה גרעינית, צעד שהסכם הגרעין מתיר ככל הנראה.

טראמפ חתם, מוקדם יותר החודש, חוק הכולל סנקציות חדשות על המדינה. צעד זה עורר זעם רב בטהראן. שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, האים אז את טראמפ כי בכוונתו "לחנוק" את הסכם הגרעין.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!