דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קנאביס רפואי

קנאביס רפואי / אור ירוק למגדלים: ועדה מיוחדת המליצה להתיר ייצוא קנאביס רפואי

פוטנציאל הייצוא של ישראל הוא עד 4 מיליארד שקלים בשנה, כך העריכו חברי הוועדה של משרדי הבריאות והאוצר. כחלון: "הייצוא יחזק את החקלאות הישראלית בכלל ואת החקלאות באזור הערבה בפרט"

חממה לגידול קנאביס רפואי (צילום: חממות תיקון עולם)
חממה לגידול קנאביס רפואי (צילום: חממות תיקון עולם)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

שר האוצר ושר הבריאות קיבלו אתמול (ראשון) את מסקנות הועדה הבין משרדית בנושא יצוא קנאביס רפואי מישראל, שעיקרן אישור ייצוא קנאביס רפואי מישראל, ופתיחת השוק בכך שכל גורם שיעמוד בדרישות יוכל לקבל רישיון לגידול, ייצור, אחסון או הפצה של קנאביס. במידה ותאושר ההחלטה בממשלה, היא צפויה לפתוח שוק ייצוא חדש בישראל של עד כ-4 מיליארד שקלים בשנה לפי הערכות הוועדה, ולהביא לפיתוח נרחב של ענף ייצור הקנאביס הרפואי המקומי.

הוועדה שבראשה עמדו מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד ומנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב דנה במהלך השנה האחרונה בפוטנציאלים ובהשלכות של התרת יצוא קנאביס רפואי מישראל. בתום הדיונים הגיעה הועדה למסקנה כי לייצוא קנאביס רפואי פוטנציאל כלכלי גדול הנע בין מיליארד לארבעה מיליארד שקלים בשנה, זאת תוך ניצול של היתרונות היחסיים של ישראל המובילה בתחום הגידול הפיקוח והאסדרה של ענף הקנאביס הרפואי. עקב כך ממליצה הועדה להתיר יצוא קנאביס רפואי לכל גורם שיעמוד בדרישות ויקבל רישיון.

רוקחים מספקים מריחואנה רפואית לחולים בחנות 'תיקון עולם' בתל אביב (צילום: הדס פרוש פלאש 90)
רוקחים מספקים מריחואנה רפואית לחולים בחנות 'תיקון עולם' בתל אביב (צילום: הדס פרוש פלאש 90)

במעמד קבלת המסקנות הדגיש שר האוצר משה כחלון את היתרונות הגדולים בפתיחת ענף הקנאביס הרפואי לייצוא ואמר כי "ייצוא קנאביס רפואי הוא ענף בעל פוטנציאל כלכלי משמעותי למדינת ישראל. הייצוא יחזק את החקלאות הישראלית בכלל ואת החקלאות באזור הערבה בפרט ויהווה הזדמנות עבור מדינת ישראל לנצל יתרון יחסי מובהק שיש לה בפיתוח מוצרים רפואיים מקנאביס רפואי."

שר הבריאות ליצמן הוסיף ואמר כי "היחס לקנאביס צריך להיות דומה לכל סם ויש לזכור שלפי החוק הינו אסור לשימוש ומסחר. עם זאת, החוק מאפשר שימוש בקנאביס רפואי למחלות קשות במקרים מיוחדים ותחת מגבלות מיוחדות. בהתאם לכך הובלנו רפורמה למניעת ביורוקרטיה בקנאביס הרפואי לחולים שאושר להם השימוש בחוק, כדי שלא יסבלו ללא סיבה וגם להוזלת המחירים. בשל התעניינות הבינלאומית בקנאביס הרפואי מישראל בשל איכותו המקצועית ונוכח הפוטנציאל הכלכלי הגלום, סיכמנו עם משרד האוצר לאשר ייצוא קנאביס רפואי תחת מגבלות מסוימות ולמדינות בהן יש אישור חוקי לכך. נפעל שהמהלך יביא לתוספת משאבים למערכת הבריאות כתוצאה מגידול בהכנסות המדינה."

נכון להיום בישראל פועלים שמונה מגדלים ברישיון המעבדים כחמישים דונם ומספקים את הדרישה של השוק המקומי. בישראל כ-28,000 מטופלים המחזיקים באישור לצריכת קנאביס רפואי, כשהצריכה הממוצעת למטופל עומדת על 33 גרם בחודש. בשנים האחרונות הוגשו בישראל כ-500 בקשות לקבלת רישיון לגידול קנאביס רפואי.

הוועדה הבין משרדית בראשות משרד האוצר ומשרד הבריאות תמליץ על ייצוא של קנאביס רפואי (צילום: נועה לויאל / דוברות האוצר).
הוועדה הבין משרדית בראשות משרד האוצר ומשרד הבריאות תמליץ על ייצוא של קנאביס רפואי (צילום: נועה לויאל / דוברות האוצר).

בעולם שוק הקנאביס הרפואי צומח במהירות גבוהה כשבין השנים 2000 ל-2014 צמח השוק הזה מ-1.3 טון בשנה ל-57.3 טון בשנה. בעקבות ההתקדמות במחקר וברגולציה צופה הוועדה כי בשנים הקרובות השימוש בקנביס רפואי יתרחב באופן משמעותי, כשמחירו הממוצע בעולם של גרם קנביס רפואי עומד על כ-10 דולרים.

על אף הרצון לפתוח ולפתח את שוק הקנאביס הרפואי, ממליצה הוועדה על שמירה על מספר מגבלות שיאפשרו פיקוח על המסחר בקנאביס רפואי. הועדה ממליצה כי הייצוא יתבצע ע"י משרד הבריאות או בפיקוח צמוד של רשות ממשלתית. הייצוא יותר אך ורק למדינות שבהן השימוש בקנאביס רפואי חוקי ובתנאי שמדינות אלה יאשרו באופן מפורש את הייבוא מישראל. בנוסף ממליצה הועדה כי הייצוא יותר אך ורק למגדלים שיקבלו רישיון לגידול ולייצוא ממשרד הבריאות.

הועדה מדגישה כי לישראל יש חלון זמן מוגבל לנצל את יתרונותיה היחסיים ולהשיג דריסת רגל משמעותית בתחום. הוועדה צופה כי עם התפתחות השימוש בקנאביס רפואי מדינות אחרות יתקדמו בפיתוח ובגידול של קנאביס רפואי וביצירת המסגרות הרגולטוריות המאפשרות התפתחות של ענף גידול זה. כדי לנצל את חלון הזמן ממליצה הועדה להקים צוות בין משרדי משותף למשרד האוצר, הבריאות, הכלכלה והחקלאות שיקדם את מיתוג הקנאביס הרפואי הישראלי ויפעל לשיווקו בעולם.

אם אכן הממשלה תקבל את המלצות הוועדה ייתכן וחקלאים רבים יבקשו להסב את שטחי הגידול שלהם לגידול קנאביס. בשלב הראשון לפתיחת השוק, בעקבות הסטת תוצרת לייצוא עלול להיווצר מחסור בשוק המקומי של הקנאביס הרפואי, עם זאת התפתחות של ענף ייצוא יכול בסופו של דבר להפוך את הקנאביס הרפואי בישראל לזמין יותר ולזול יותר למטופלים המקומיים. בנוסף, התפתחות ענף הגידול יכולה להביא להתקדמות משמעותית נוספת במחקרים האגרונומים והרפואיים של הקנאביס.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!