דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ועדת החינוך

חינוך / הוועדה הייתה מפחיתה את תשלומי ההורים, אך "לא נמצא מענה תקציבי"

ועדת החינוך דנה היום במסגרת התשלומים לשנת הלימודים הקרובה | מנכ"ל משרד החינוך: "צריך לטפל בתשלומים, אך בהיעדר היכולת לעשות גם וגם, החלטנו לשים דגש על תכניות אחרות" | בסופו של דבר אושרה מסגרת זהה כמעט לשנה שעברה

דיון ועדת החינוך בכנסת על קיצור החופש הגדול (צילום: דוד טברסקי).
דיון ועדת החינוך בכנסת על קיצור החופש הגדול (צילום: דוד טברסקי).

למרות ההבטחה בשנה שעברה לדון בביטולם המלא – או לפחות בהפחתתם – של תשלומי ההורים למערכת החינוך, ובתום דיון בן ארבע שעות וחצי, אישרה היום (שני) ועדת החינוך של הכנסת אישרה את מסגרת התשלומים לשנת הלימודים הבאה. ההחלטה עברה ברוב של שבעה תומכים מול שישה מתנגדים.

חרף הפסקה בדיון, שארכה שעה, במהלכה ניסו הצדדים למצוא סעיפים בהם ניתן להפחית מתשלומי ההורים, הודיע יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס), כי "בעת הזאת לא ניתן למצוא לכך מענה תקציבי". מרגי הדגיש כי "אין ספק שתשלומי ההורים צריכים להיעלם מהעולם. אט אט השתרשו תשלומי הורים שונים ומשונים והשתלטו על כיסי ההורים. תשלומי התל"ן (תכנית לימודים נוספת, ד.ר.) הם שוד לאור היום בחסות המדינה. במושב החורף של הכנסת נביא לכך שמוסד שירצה לגבות תל"ן יצטרך לעבור מסלול בקרה ופיקוח, שייבחן אם יש בכלל עילה לכך. לא אוותר. אהיה אגרסיבי וההפקרות תיפסק".

חבר הכנסת יעקב מרגי (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
חבר הכנסת יעקב מרגי (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).

מרגי הוסיף עוד כי "שר החינוך התחייב חד משמעית, שידון בתקציב המדינה הקרוב בביטול לתשלומי ההורים או במנגנון גבייה חלופי. אחרת לא הייתי מסכים להצביע בעד התשלומים".

"צריך לטפל בתשלומי ההורים, אך בהיעדר היכולת לעשות גם וגם, החלטנו לשים יהבנו בתכניות כמו השאלת ספרים, הוזלת צהרונים, הרחבת בית הספר של החופש הגדול, הקטנת מספר התלמידים בכיתות ועוד" אמר בדיון מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, "משפחה עם שני ילדים, אחד מהם בגן והשני בכיתה ב', חוסכת כתוצאה מכך 19,376 שקלים בשנה. זו השקעה של 7.2 מיליארד שקל". בתגובה, ציינו נציגי ההורים כי "מכיתה ד' ומעלה אין שינוי בתשלומים".

יו"ר ארגון הורים למערכת החינוך בירושלים, פז כהן, פנה לחברי הכנסת ואמר כי "בשנה שעברה כולם התחייבו שלא יקרה שוב. כך כבר שנים רבות. הבטחתם לבוחרים שתעמדו במילה שלכם. לפחות תחריגו כמה סעיפים. אל תהיו חותמת גומי של הממשלה".

הוועדה דחתה ברוב קולות את הצעתו של ח"כ חיים ילין לקיים דיון חוזר (רביזיה) בנושא.

במשרד החינוך בירכו על החלטת הוועדה לאשר את מסגרת התשלומים. בהודעה שפרסם לאחר ההצבעה, אמר שר החינוך נפתלי בנט כי הוא "מודה ליו"ר ועדת החינוך, ח״כ מרגי, על שיתוף הפעולה ועל הובלת התהליכים המשמעותיים אצלו בוועדה ומאחל שנת לימודים פורייה ומוצלחת לכולם".

מסגרת התשלומים

על פי ההחלטה שאושרה היום בוועדה, תשלומי החובה יישארו ללא שינוי, כמו גם חלק מתשלומי הרשות כמו: השאלת ספרי לימוד, סל תרבות, מסיבות סיום ומסיבות כיתתיות, טיולים ושל"ח.

התשלומים שחל בהם שינוי הם התשלום לארגון הורים ארצי ולוועד הורים יישובי בגני הילדים, שיעלו 1.5 שקל לשנה לתלמיד. זאת, בהתאם לבקשת פורום ועדי ההורים היישוביים. בנוסף, השתתפות הורים בעלות ההזנה תעלה באופן מדורג, החל מסבסוד מלא, ועד ל-70 אגורות למנה – בהתאם לרמת ההכנסה המשפחתית.

סך כל התשלומים המרביים, בשנת הלימודים הקרובה, יעמדו על 269 שקלים במסגרות הקדם היסודיות; ינועו בין 556 שקלים ל-917 שקלים לתלמידי היסודי; תלמידי חטיבות הביניים ישלמו בין 1,042שקלים ל-1,183 שקלים; ותלמידי החטיבות העליונות ישלמו בין 1,235 שקלים ל-1338 שקלים.

בבתי ספר הנמצאים מדרום לקו צומת שדה בוקר-צומת הערבה, ניתן להוסיף יום טיול בעלות גבייה נוספת של 290 שקלים בשנה ובכיתות ח'-י' בהן מתקיימים לימודי של"ח, ניתן לגבות סכום בן 150 שקלים בשנה, נוסף על הגבייה לטיולים, לקיום גיחות וסיורים רכובים בהיקף של שלוש פעמים בשנה.

גם לזה יש מחיר, בני נוער בטיול. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: משה שי \ פלאש90)
גם לזה יש מחיר, בני נוער בטיול. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: משה שי \ פלאש90)

יש לציין כי תשלומים אלו לא כוללים את התשלומים הנוספים הנגבים ברוב בתי הספר , אותם מגביל משרד החינוך.

התשלום המרבי עבור התכניות המיוחדות ינועו בין 597 שקלים במסגרות הקדם יסודיות, ל-1,150 שקלים בחטיבות העליונות. המחירים המרביים המותרים לתשלומים נוספים בחינוך התורני ובבתי הספר הייחודיים גבוהים פי שניים, מזה וינועו 2,655 בבתי השפר היסודיים, ל-3,450 בחטיבות העליונות.

התשלום המרבי עבור "רכישת שירותים מרצון", ינועו בשנת הלימודים הקרובה בין 125 שקלים במסגרות הקדם יסודיות, ל-450 שקלים בחטיבות העליונות.

בתוך כך, אישרה הוועדה צו הקובע את חלוקת ההשתתפות בנושאים שונים כמו שכר עבודה של עובדי הוראה, אגרת שכפול, ועלות האחזקה של גני ילדים בגילאי 3-4. החלוקה שאושרה זהה לזו שאושרה בשנת הלימודים שעברה. לקריאת תכנית התשלומים המלאה – לחצו כאן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!