דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חיפה כימיקלים

חברה ועבודה / עובדי חיפה כימיקלים צפון: ההנהלה מבקשת שנספוג את ההפסדים ממחדליה

הנהלת המפעל הצפוני הודיעה כי תוציא את העובדים לחופשה ללא תשלום | "בעל הבית הרוויח 10 מיליארד שקלים, לא ראיתי מזה שקל" סיפר חבר הוועד אלי לוטטי | ההנהלה: "המפתח לפתרון המשבר בידיו של ראש עיריית חיפה"

הפגנת עובדי חיפה כימיקלים צפון, אוגוסט 2017 (צילום: כח לעובדים)
הפגנת עובדי חיפה כימיקלים צפון, אוגוסט 2017 (צילום: כח לעובדים)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

עובדי חיפה כימיקלים צפון מתלוננים כי ההנהלה מגייסת את המשבר במפעל לשחיקת זכויותיהם ומעמדם. אף שההנהלה נמנעת מפיטורים בינתיים, היא תובעת מהעובדים לממש את ימי החופשה ולאחריהם מתכננת להוציאם לחופשה ללא תשלום. מוועד העובדים נמסר כי "ההנהלה דורשת שאת הקפאת הפיטורים יממנו העובדים מכיסם בימי החופשה שלהם". לטענתם, השבתת המפעל קשורה כולה למחדלי ההנהלה ואין צידוק להשית את הנזקים על העובדים.

במכתב שנשלח אמש לנציג ועד העובדים במפעל, הודיע ניר יצחקי, אחראי כח האדם בחברה, על נחישות ההנהלה שלא לשלם יותר שכר כאשר העובדים אינם עובדים. לטענת ועד העובדים, הנהלת חיפה כימיקלים צפון מפרה את הבטחתה ליו"ר וועדת הכספים." אין בכוונתנו לתת יד להתעלמותכם הבוטה מהחלטות מפורשות של גורמים מוסמכים או ל ניסיונכם לגלגל באכזריות של ממש את ההשלכות של התנהלותכם  הקלוקלת, לכתפי העובדים ובני משפחותיהם, הפעם, רגע לפני החגים" כתב רפי קמחי המלווה את ההתארגנות מטעם כוח לעובדים.

מיכל האמוניה בחיפה (צילום: פלאש90)
מיכל האמוניה בחיפה (צילום: פלאש90)

בנוסף, הודיעה ההנהלה על תכניתה ל"יום שאחרי" סיום ההקפאה: הוצאת כל עובדי הצפון לחופשה ללא תשלום. "עוד לפני שברור עתידו של המפעל, ובמקום לעסוק בהכנה לחלופות, ההנהלה ממהרת להעניש את העובדים על כשליה" אומר אלי אלבז, יו"ר וועד העובדים במפעל הצפוני.

מחיפה כימיקלים נמסר בתגובה: "המפתח להחזרת מפעלה הצפוני של החברה לעבודה ולמניעת פיטוריהם של מאות עובדי המפעל ואלפי נותני שירותים נוספים נמצא בידיו של יונה יהב. במידה ויחזיר יהב את רישיונות העסק לצינור ולמפעל וכן יתן היתרי בניה למתקני חוק אוויר נקי, אזי סלולה הדרך לפתיחה מידית של המפעל. אם ובמידה ויונה יהב ימשיך בסירובו הבלתי חוקי, הנושא יידון במשך תקופה ארוכה ועל כן העובדים יפוטרו ו/או  חלקם יצא לחל״ת לתקופה ארוכה. החברה שילמה משכורות לכלל עובדיה במשך חמישה חודשים  ואינה יכולה להמשיך בכך אפילו יום אחד מעבר להארכה שניתנה על פי בקשת ועדת הכספים בראשותו של ח"כ משה גפני. יתרה מכך, החברה אינה יודעת איזה פתרון ייבחר, אם ייבחר, וכמה זמן יידרש ליישמו". בעבר נמסר מעיריית חיפה כי "חיפה כימיקלים מוסרת בקשות ראשוניות מבלי להשלימן, לאחר הערות ותיקונים, ומסיבה זו אין לחברה רישיון עסק בתוקף".

המשבר והשחיקה

חבר הוועד אלי לוטטי עובד כבר 34 בשנה במפעל ומעוניין להישאר בו, אך נראה שהתקופה הארוכה בה מצויים העובדים בחוסר וודאות שוחקת גם אותו. "ההנהלה יצרה אווירה קשה מאוד. הרעילו את הבאר וקשה להחזיק מעמד. כל יום אנשים עוזבים. במחלקה שלי – מכשיריה – כל המחלקה עברה לבז"ן. הם מקבלים שכר יותר טוב, תנאים עדיפים, ואווירה יותר נורמלית". רוב הזמן, מפעל חיפה כימיקלים הינו רווחי יותר ממפעלים אלו, אך לוטטי מסביר כי "כעובד, מה זה משנה לי. בעשר השנים שבעל הבית הנוכחי נמצא כאן הוא הרוויח איזה 10 מיליארד. אני לא ראיתי מזה שקל אחד. הוא רק קיצץ לנו בדברים שיש לנו". לוטטי מסביר כי ההנהלה מוכנה להפסיד כספים רבים במשך מאבקיה עם העובדים, כמו השביתה בשנת 2011 שנמשכה 6 חודשים. "אתה חושב שבאמת גפני קבע 3 שבועות של דחייה ? ההנהלה קבעה שלושה שבועות. ולמה שלושה שבועות ? זו התקופה בה ההנהלה מחויבת להוציא את החומרים המסוכנים מהמפעל (הנחיית הג"ס בעקבות פסיקת בית המשפט העליון, א.ר). הם עושים סיבוב, על סיבוב. המנכ"ל שלנו (נדב שחר, א.ר.) ידוע שמי שיכול לפגוע בכדור אחד בכמה מטרות במקביל. והוא הולך להשיג אותם. מנובמבר 2016 היה ברור שהמכרז להקמת מפעל אמוניה נכשל. מאז הוא היה יכול להתחיל להכשיר את החלופות וברגע האחרון, כשהמפעל מושבת".

המצב הכלכלי של חיפה כימיקלים

בטווח הקצר, יש הגיון בטענות ההנהלה לפיהן עסק מושבת לא יכול לממן שכר. בהסתכלות ארוכת טווח, טענות אלו מתמוססות. המפעל הרוויח בשנים האחרונות מאות מליוני שקלים בכל שנה, בשיעור רווחיות גבוה. על מנת לחלץ את המפעל, יכולה ההנהלה לקחת הלוואות, מהבעלים עצמם או מגופי מימון חיצוני, להנפיק מניות או אף להגדיל את השקעת הבעלים. לטענת לוטטי, ההנהלה מעוניינת בשחיקת העובדים כעת, למרות שהמשך העסקתם לא עולה לחברה סכומים בלתי אפשריים בטווח הארוך. הסדרי ההעסקה בחברה כוללים כ-200 עובדים בהסדר קיבוצי, ועוד מספר דומה של עובדים המועסקים על ידי קבלנים חיצוניים. תחלופת העובדים גדלה בזמן המשבר, וכוחו של ועד העובדים נשחק.

עובדי חיפה כימיקלים חוסמים את הכביש בסמוך לעזריאלי, בסוף מרץ 2017 (צילום: יח״צ ועד העובדים).
עובדי חיפה כימיקלים חוסמים את הכביש בסמוך לעזריאלי, בסוף מרץ 2017 (צילום: יח״צ ועד העובדים).

לוטטי מסביר כי ב-3 השנים האחרונות החברה בכלל הייתה "על המדף", כאשר קונים שונים לא הסכימו לשלם את הסכום אותו דרשו הבעלים – כ1.3 מיליארד דולר. ההשבתה של המפעל כעת מורידה את ערך המכירה הפוטנציאלי שלו באופן דרמטי, וההנהלה רוצה להשית כמה שאפשר מהנטל על גב העובדים – שגם כאשר קיבלו שכר ללא עבודה, מדובר בשכר מקוצץ, ללא שכר שעות נוספות – כ-30% בחלק מהמקרים. לטענת הוועד, חמישית מתפוקת המפעל, אינה מצריכה אמוניה, ופעילות זו לבדה הייתה עשויה לממן את שכרם של כלל העובדים בהסכם הקיבוצי ואף יותר מכך, לו ההנהלה הייתה מעוניינת לדאוג להם. בינתיים, הכדור נמצא בכלל במגרש אחר.

המפעל לא ישוב לעבודה בקרוב

בעיריית חיפה מקיימים פגישות עם אנשי המשרד להגנת הסביבה, ונחשפים לבדיקות שביצע המשרד במטרה לשכנע את נציגי העירייה לא להתנגד לכניסת אניית אמוניה. בחברה נערכים להשלמת פינוי שאריות האמוניה מהמיכל שנפסל לשימוש עד התאריך אותו קבע בית המשפט העליון – ה-18 בספטמבר. ללא ריקון מלא של המיכל, מנוע המשרד להגנת הסביבה לחדש את היתר הרעלים של המפעל הצפוני. גם כאשר יזכה המפעל באישורים הדרושים מהעירייה ומהמשרד להגנת הסביבה, הוא יתמודד עם  קשיים הנדסיים משמעותיים לפני שיוכל לקבל אספקת אמוניה במיכלים קטנים (איזוטנקים), ואף עם תביעה לפינוי הקרקע שהגישה בז"ן – שקבלתה פירושה סגירת המפעל.

לגבי טענת הליקויים בהגשת המסמכים נמסר מהחברה כי "חברת חיפה כימיקלים הגישה לעיריית חיפה את כל המסמכים הנדרשים לקבל רישוי עסק והיתרי בניה"

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!