דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משה כחלון

דיור / כחלון שולף עוד כמה שפנים מהכובע בשוק הדיור, אבל לא את כולם

שורת החלטות בקבינט הדיור אתמול (ב') | החל מהרחבה מסיבית של מחיר למשתכן ועד תוספת של 75,000 יחידות דיור במכסת "הסכמי הגג" | בניגוד להבטחות: 50% מדירות מחיר למשתכן בפריפריה ימכרו במחירי השוק, ולא 20% בלבד

ההודעה שיצאה מלשכת שר האוצר, המודיעה על ההודעה הצפויה של כחלון בפייסבוק. חדי העין יבחינו בבחירות ברקע
ההודעה שיצאה מלשכת שר האוצר, המודיעה על ההודעה הצפויה של כחלון בפייסבוק. חדי העין יבחינו בבחירות ברקע
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

ישיבת קבינט הדיור שהתכנסה אתמול (שני) הניבה שורה של החלטות שנועדו לתמוך את האצת הבניה, הן בטווח הקרוב והן בטווח הרחוק יותר. בשילוב עם ההחלטה שפרסם כחלון בשבוע שעבר להקדים הגרלה נוספת של 15,000 יחידות במסגרת תוכנית מחיר למשתכן, זה נראה כאילו כחלון החליט לשלוף את כל הקלפים שיש ברשותו וגם כאלה שלא ממש ברשותו, על מנת להביא לירידה במחירי הדירות.

על אף הפעלתנות שמשדר כחלון, יש עוד מספר קלפים שהוא יכול לשלוף ונמנע מלעשות זאת. אלו הם הקלפים שבעיני כחלון אולי נראים כהתערבות ממשלתית בוטה מדי בשוק, אבל יש להם יכולת להזרים באופן מהיר למדי עשרות אלפי יחידות

בין הצעדים שעליהם הוחלט אתמול בקבינט הדיור, החלטה לאפשר מכירה בשוק החופשי של 50% מהדירות בפרויקטים של מחיר למשתכן בפריפריה זאת לעומת 20% שאושר עד היום. החלטה זו נועדה להציל כמה מהפרויקטים שנרשמי מחיר למשתכן גילו בהם התעניינות נמוכה. בנוסף הוחלט להגדיל את סבסוד הפיתוח שניתן לדירות אלו שימכרו בשוק החופשי מ-20,000 שקלים ליחידת דיור ל-40,000 שקלים ליחידה.

החלטה נוספת שהתקבלה אתמול נוגעת להרחבת הסכמי הגג שיחתמו עד סוף 2017 ב-75,000 יחידות נוספות. זאת מאחר והממשלה קרובה למיצוי המסגרת שנקבעה לשנים 2016-2017 ועומדת על 150,000 יחידות.  

הסכמי הגג הם הסכמים שהמדינה חותמת מול הרשויות המקומיות במסגרתם מתחייבת המדינה לממן את עלויות הקמת התשתיות הציבוריות הנדרשות לצורך תוספת משמעותית של אוכלוסיה לעיר – בתי ספר, כבישים, כיכרות וכו'. שיטת הסכמי הגג שהומצאה על ידי אריק שרון נועדה לתמרץ את הרשויות המקומיות לאשר ולקדם תוכניות בניה בידיעה שהממשלה תממן בניית מבני החינוך והציבור והעול לא יפול עליהן. הסכמי הגג נחתמים לתקופה ארוכה של עשר שנים או יותר וכוללים עשרות אלפי יחידות דיור בכל עיר.

במסגרת הסכמי הגג שנחתמו בשנה האחרונה המדינה התחייבה להקצות משאבים לפיתוח תשתיות (כבישים, תאורה ביוב) ותשתיות על (בתי ספר, מרפאות גני ילדים) בסכום של 10,000 שקלים לכל יחידת דיור. כך שהמשמעות התקציבית של 75,000 יחידות דיור עומדת על 750 מליון שקלים.

ההחלטה על הגדלת ההטבות במסגרת מחיר למשתכן והרחבת מכסת הסכמי הגג אמורה לתת דחיפה להיצע הדירות בשנים הקרובות. את פירות המהלך הזה לא נראה בקדנציה הנוכחית, עם זאת יש בו איתות לשוק הנדל"ן שהממשלה רוצה להציף את השוק בדירות. יתכן ואיתות שכזה יגרום ליזמים המביטים קדימה להגיב כבר היום.

ובכל זאת, על אף הפעלתנות שמשדר כחלון, יש עוד מספר קלפים שהוא יכול לשלוף ונמנע מלעשות זאת. אלו הם הקלפים שבעיני כחלון אולי נראים כהתערבות ממשלתית בוטה מדי בשוק, אבל יש להם יכולת להזרים באופן מהיר למדי עשרות אלפי יחידות. כך למשל, התאחדות המלונות מעריכה כי בתל אביב בלבד מספר הדירות המשמשות כחדרי מלון במסגרת AIRBNB עומד על כ 10,000.

בין הצעדים שעליהם הוחלט אתמול בקבינט הדיור, החלטה לאפשר מכירה בשוק החופשי של 50% מהדירות בפרויקטים של מחיר למשתכן בפריפריה זאת לעומת 20% שאושר עד היום

אם נוסיף לכך את מספר הדירות המשמשות כקליניקות וכמשרדים, בתל אביב בלבד יש עשרות אלפי יחידות דיור שלא משמשות למגורים זאת בזמן ששטחי משרדים רבים עומדים ריקים. דוגמא נוספת היא שינוי שיטת תמ""א 38 שהצליחה באיזור המרכז אך נכשלה בגדול בפריפריה. הצעות רבות הועלו בנושא, בין אם באמצעות הטבות כספיות ליזמים שיבנו בפריפריה ובין אם בניוד זכויות בניה. כל זאת לפני שבכלל הזכרנו בניה ממשלתית או פיקוח על מחירי הדירות להשכרה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!