דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נפט"א

כלכלה עולמית / התחדש המו"מ על הסכם הסחר של צפ' אמריקה; ארה"ב מציגה קו נוקשה

נציגי שלוש המדינות החברות בהסכם החלו אתמול (ד') חמישה ימי דיונים על תנאי ההסכם בן ה-23 | נציגי קנדה ומקסיקו טענו כי מדובר בסיפור הצלחה הדורש תיקונים קלים, נציג ארה"ב אמר כי לא יסתפק בשינויים קוסמטיים

משאיות בגבול בין טקסס למקסיקו (צילום: AP)
משאיות בגבול בין טקסס למקסיקו (צילום: AP)

ארה"ב לא תסתפק בשינויים קוסמטיים בהסכם הסחר החופשי של צפון אמריקה (NAFTA), אמר ראש צוות המשא ומתן האמריקני עם תחילת המגעים המחודשים על תנאיו. הנשיא דונלד טראמפ כינה את ההסכם בן ה-23 "הגרוע ביותר" בהיסטוריה, והתחייב לתקן אותו – או לסגת ממנו.

ביום הראשון, מתוך חמישה, של משא ומתן בין שלוש המדינות החברות בהסכם – ארה"ב, קנדה ומקסיקו – אמר הנציג האמריקני, רוברט לייטציגר, כי טראמם "לא מעוניין לבצע כיוונון קל של כמה מהסעיפים או לעדכן מספר פרקים". לדבריו, "אנחנו מאמינים שה-NAFTA פגע קשות בהרבה מאוד אמריקנים והוא זקוק לשיפור משמעותי".

מפגש פסגה של ארה"ב קנדה ומקסיכו בכנס 20 שנה לנפט"א – הסכם הסחר החופשי בין שלושת המדינות. (צילום: AP).
מפגש פסגה של ארה"ב קנדה ומקסיכו בכנס 20 שנה לנפט"א – הסכם הסחר החופשי בין שלושת המדינות. (צילום: AP).

ההסכם, שנכנס לתוקף בינואר1994, פירק את רוב המחסומים, כולל מכסי מגן, על הסחר בין ארה"ב, קנדה ומקסיקו.  ממשל טראמפ, ומבקרים נוספים של ההסכם, טוענים כי הוא עודד מעבר של יצרנים מדרום לגבול ארה"ב, כדי לנצל את השכר הנמוך יותר הנהוג במקסיקו. לייטציגר טען כי לפחות 700 אלף אמריקנים איבדו את עבותדתם בגלל האופן בו שינה NAFTA את פני המסחר ביבשת.

הנציג האמריקני אמר כי הוא מעוניין לשנות את ההסכם כך שיחייב מוצרים, שפטורים תחתיו ממכס, יכילו יותר חלקים שיוצרו בתוך הגוש ובמיוחד בארה"ב. אך סטיבן אוראבה, מומחה למשפט מסחרי, אמר כי שינוי "חוקי המקור" של NAFTA כדי לקדם את הייצור האמריקני עתיד להתברר כ"מסובך" ויכול לסכן את שרשראות האספקה המורכבות שחברות שבנו בכל רחבי גוש הסחר.

דבריו של לייטציגר מרמזים שמגעים לחידוש ההסכם יכולים להתגלות כמתוחים. נציגי מקסיקו וקנדה הגנו על ההסכם בתצורתו הנוכחית, וטענו כי מדובר בסיפור הצלחה כלכלי, אם כי אמרו שהוא זקוק לעדכון שישקף את השינויים הכלכליים והטכנולוגיים שהתרחשו מאז שנחתם.

אחת מהמבקרות של ההסכם, לורי וולך, העומדת בראש ארגון מעקב אחר עסקאות סחר בינלאומיות, אמרה דבריו החריפים של לייטציגר מעלים את האפשרות שארה"ב פשוט תיסוג מ-NAFTA אם לא תצליח להשיג את העסקה בה היא מעוניינת. "הוא לא מדבר סתם" אמרה, "זה היה מסר למקסיקו וקנדה: 'אנחנו מקווים שנוכל להגיע להסכמה, אבל אנחנו לא משחקים כאן'".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!