דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / אחרי שצידד שוב בימין הקיצוני, הבידוד של טראמפ הולך ומחריף

נשיא ארה"ב השווה בין המפגינים הגזעניים בוירג'יניה לאלו שהפגינו נגדם, והביא להתפטרות של אנשי עסקים מהמועצות המייעצות שלו | גם עמיתיו במפלגה הרפובליקנית הביעו את התנגדותם לדברים | כעת ינסו בבית הלבן לעשות בקרת נזקים

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ (AP Photo/Andrew Harnik)
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ (AP Photo/Andrew Harnik)

פרישתם של מנכ"לי חברות גדולות, הביאה הלילה (חמישי) להודעה מפתיעה מצד נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, על פירוק שתי המועצות המייעצות לענייני עסקים שהקים בבית הלבן. צעד שהוא חלק מהניסיון לטפל בבידוד ההולך וגדל של הנשיא אחרי דבריו הטעונים על אירועי האלימות הגזעניים בשרלוטסוויל, וירג'יניה.

טראמפ הודיע על הצעד, שלא במפתיע, דרך חשבון הטוויטר שלו, למרות שאחת המועצות הסכימה על פירוקה מוקדם יותר אתמול. מספר הולך וגדל של ראשי המגזר העסקי בארה"ב  ביקרו בגלוי את הערותיו, לפיהן האשמה בהתפרצות האלימה בזמן מחאת הימין הקיצוני מוטלת על "שני הצדדים".

"במקום להפעיל לחץ על אנשי העסקים במועצת הייצור ובפורום לאסטרטגיה ומדיניות, אני מפסיק את שתיהן. תודה לכולם!", צייץ הנשיא מניו יורק.

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/897869174323728385

ההחלטה באה בזמן שאנשי הבית הלבן ניסו לבצע בקרת נזקים לאמירות המתריסות של טראמפ מוקדם יותר. יועציו של הנשיא "הורידו פרופיל", וסירבו להגן בפומבי על דבריו, אך שהתבטאויות לא רשמיות הביעו תסכול רב מהם.

מספר מחוקקים רפובליקנים, ועשרות דמוקרטים, גינו את הצהרתו של טראמפ – שהשוותה בין  פעילי הימין הקיצוני לאלו שהפגינו נגדם – וקראו לו להתנצל. עם זאת, יש לציין שמרבית הרפובליקנים, כולל הנהגת המפלגה בקונגרס, נמנעו מביקורת אישית וישירה על הנשיא. ראשי ארבע הזרועות בצבא ארה"ב – הנמנעים בד"כ מוויכוחים פוליטיים – פרסמו כולם הצהרות המגנות גזענות וקיצוניות.

טראמפ עצמו מיעט בהצהרות פומביות. הוא צייץ מדי פעם על בחירות מקדימות שמתקיימות באלבאמה, שוק המניות, פעם אחת פשוט חזר על סיסמת הבחירות שלו. אתמול בצהריים עזב את ביתו בניו יורק ושב למועדון הגולף שבבעלותו בניו ג'רזי, שם העביר את הלילה.

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/897799882802704385

הנשיא סיפר למקורביו כי היה שבע רצון מהאופן בו התנהלה מסיבת העיתונאים שערך אתמול, ואמר שהוא מאמין שעמד בגבורה מול התקשורת. כך על פי שלושה גורמים, בעלי מידע על שיחות אלו, ששוחחו עם סוכנות הידיעות איי.פי. בעילום שם.

מנהיגי המגזר העסקי חשבו אחרת.

דניז מוריסון, מנכ"לית חברת מרקי קמפבל, הודיעה כי היא פורשת ממועצת הייצור של טראמפ. לדבריה, "הנשיא היה צריך להיות – ועדיין צריך להיות – לא עמום" בגינוי הימין הקיצוני.

מנכ"לי החברות החלו להגיש את התפטרותם ממועצות הבית הלבן כבר אחרי תגובתו הראשונית של טראמפ לאירועים בשבת האחרונה. הראשון לעשות זאת היה קנת' פרייזר, מנכ"ל חברת התרופות מרק, שגרר את הנשיא לתקוף אותו בטוויטר. מאוחר יותר אמר טראמפ שהפורשים "עושים הצגה" והתעקש שרבים אחרים מחכים בציפייה דרוכה להתחיל בתפקידם.

אתמול, נראה היה שהוא מקדים תרופה למכת ההתפטרויות.

חברי קבוצת האסטרטגיה והמדיניות, בראשות מנכ"ל חברת בלקסטון סטיבן שוורץ, סיימו שיחת ועידה בת 45 דקות בהחלטה לפרק את הפורום ולהודיע על כך לציבור. בשיחה שקיימו מאוחר יותר עם טראמפ, הסכים הנשיא שיהיה זה הדבר הנכון לעשות. הוא צייץ בדבר החלטתו לפרק את המועצות לפני שהספיקו לפרסם את הודעתם – על מנת ליצור את הרושם שמדובר היה בהחלטה שלו.

למרות שהיו ישירים פחות מאנשי העסקים, מספר מנהיגים במפלגה הרפובליקנית תקפו בחריפות את דברי הנשיא. הסנטור לינדזי גרהם, מקרוליינה הדרומית, אמר אמש כי הנשיא "עשה שוב צעד אחורה כשטען לשוויון מוסרי" בין הארגונים הגזעניים שצעדו בוירג'יניה והאנשים שמחו כנגדם.

המועמד הרפובליקני לשעבר לנשיאות, מיט רומני, צייץ ביקורת דומה, זמן קצר אחרי מסיבת העיתונאים הנפיצה של הנשיא. "לא, לא אותו דבר. צד אחד הוא גזעני, מפלה, נאצי. הצד השני מתנגד לגזענות ואפליה. שני יקומים שונים מבחינה מוסרית".

מנהיגים אחרים, בכללם גם מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט מיטש מקונל ויו"ר בית הנבחרים פול ראיין, פרסמו הודעות המגנות בחריפות את הגזענות – אך הקפידו שלא להזכיר את הנשיא ואת דבריו.

בינתיים, במהלך מסע באמריקה הדרומית, התחמק סגן הנשיא מייק פנס משאלות בדבר דעתו על הערכת טראמפ, לפיה היו "אנשים מצוינים" בהפגנה בוירג'יניה. עם זאת, פנס אמר שהוא עומד לצד הנשיא.

הלילה ספג הנשיא ביקורת מראש ה-CIA לשעבר ג'ון ברנן שכיהן בתקופת ממשלו של הנשיא הקודם ברק אובמה. ברנן כינה את דבריו של טראמפ "מכוערים ומסוכנים". במכתב שפרסם ברנן נכתב כי, "אני רוצה להביע הזדהות לא רק עם קורבנות הנאציזם, אלא עם כל מי שנפגע מדבריו הבזויים של טראמפ", אמר ראש ה-CIA לשעבר. "הדברים שאמר טראמפ, והרעיונות שהם מייצגים הם בושה לאומית, ועל כולנו לדחות את המילים הללו. אם ימשיך הנשיא במעשים מסוג זה, הוא יעמיד את ביטחוננו הלאומי ואת עתידנו המשותף בסכנה".

אמש פרסמו הנשיאים לשעבר ג'ורג' בוש האב וג'ורג' בוש הבן הודעה משותפת המגנה את האלימות והגזענות בארצות הברית. "אמריקה תמיד חייבת לדחות את השנאה הגזעית והאנטישמיות על כל צורותיה", כתבו השניים. הם לא התייחסו מפורשות לנשיא בשמו, אך הוסיפו כי "אנחנו מתפללים עבור שרלוטסוויל, וזוכרים את האמיתות הבסיסיות של הכרזת העצמאות – כולנו נבראנו שווים".

במסיבת עיתונאים מאולתרת בלובי גורד השחקים הניו יורקי שלו, הוא אמר כי היו "כמה אנשים רעים מאוד" בין אלו שהתכנסו למחאה בשבת. עם זאת, הוסיף כי "היו לך שם גם כמה אנשים מצוינים, בשני הצדדים".

פעילי KKK ו'עליונות לבנה' מבצעים את הצדעת ה-KKK (המזכירה את מועל היד הנאצי) בהפגנה בצ'ארלוטוויל וירגיניה (צילום: AP Photo/Steve Helber)
פעילי KKK ו'עליונות לבנה' מבצעים את הצדעת ה-KKK (המזכירה את מועל היד הנאצי) בהפגנה בצ'ארלוטוויל וירגיניה (צילום: AP Photo/Steve Helber)

מספר חברי סגל בבית הלבן, אמרו לעמיתיהם כי לא היו שבעי רצון מחזרתו של טראמפ לאירועים בוירג'יניה. אך אף אחד לא הודיע עדיין על התפטרותו מהממשל.

האסטרטג הראשי של הבית הלבן, סטיב בנון, אמר למקורביו כי הוא חושב שהופעתו של טראמפ "תחשמל" את בסיס התמיכה השמרני שלו, כך על פי גורם ששוחח עם בנון.  משרתו של האסטרטג עומדת מזה זמן בסימן שאלה, וטראמפ עצמו סירב אתמול להביע בו את אמונו.

בראיון שפורסם אמש באתר האינטרנט של המגזין הליברלי The American Prospect, התייחס בנון בזלזול ללאומנים הלבנים שהתאספו בשרלוטסוויל, וכינה אותם "לוזרים", "תופעת שוליים" ו"אוסף של ליצנים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!