דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.3°תל אביב
  • 20.9°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 17.6°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 16.2°באר שבע
  • 23.8°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 19.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נפט"א

הסכם הסחר הצפון אמריקאי / התחדשו השיחות בין ארה״ב, קנדה ומקסיקו על הסכם הסחר ביניהן

נשיא ארה״ב החל את השיחות על הסכם הסחר ברטוריקה לוחמנית וקרא לביטול ״ההסכם הגרוע ביותר בתולדות המשא ומתן״ | אך ייתכן שלבסוף יסיים עם שינויים קוסמטיים לקראת הבחירות לסנאט ובית הנבחרים ב-2018

טראמפ וטרודו (AP Photo/Michael Sohn)
טראמפ וטרודו (AP Photo/Michael Sohn)
יונתן קירשנבאום

השיחות למו"מ מחודש על הסכם הסחר בין ארה"ב, מקסיקו וקנדה החלו ביום רביעי האחרון, וממשל טראמפ נוקט ברטוריקה לוחמנית. רוברט לייטהייזר, נציג ארה"ב במו"מ, אמר בדברי הפתיחה כי "נפט״א נכשלה באופן מהותי בשביל אמריקאים רבים". כזכור, הנשיא טראמפ הוביל קמפיין חריף כנגד ההסכם אותו כינה "ההסכם הגרוע ביותר בתולדות המו"מ", והבטיח כי יבטל אותו לטובת עובדי ארה"ב.

נפט״א (North American Free Trade Agreement) שנכתבה ונחתמה ע"י ממשל קלינטון בשנת 1994, הביאה לעליה גדולה בהיקף המסחר בין שלושת המדינות. לעומת היקף המסחר של ארה"ב עם שכונתיה שעמד על כ-300 מיליארד ב-1993, עלה היקף זה ללמעלה מטריליון דולר היום. בנוסף, ההון האמריקאי המושקע במקסיקו עלה לכ-100 מיליארד דולרים. לפי הערכה אמריקאית ההסכם שווה לכלכלה האמריקאית כמיליון דולר בדקה.

עם זאת, נפט״א זכתה לביקורת רבה לאורך השנים. הטענה המרכזית של מתנגדיה, אותה חוזר ומדגיש טראמפ בהתייחסויותיו אליה, היא שההסכם מוריד את השכר של עובדי ארה"ב. ללא מכסים המגנים עליהם, נמצאים העובדים האמריקאים בתחרות ישירה עם עובדי מקסיקו. זאת מכיוון שבעלי ההון האמריקאים, המעוניינים למקסם רווחים, יכולים להעביר בקלות מפעלים מארה"ב, שם שכר העובדים גבוה, למקסיקו, בה שכר העובדים נמוך. כל זאת מבלי לשלם מחיר נוסף כשהמוצרים הסופיים ימכרו חזרה בארה"ב.

נציגי התעשייה, המעוניינים בשימור ההסכם מציגים תמונה שונה. לטענתם, הסכם הסחר מוזיל את עלויות ייבוא מוצרי הגלם והחומרים הדרושים לתעשייה האמריקאית, ובכך מוזיל את תהליך הייצור בארה"ב. לטענתם, הגדלת ההשקעה הציבורית במגזר התעשייתי, יחד עם שמירה על רוב הסעיפים של הסכם נפט״א, תתרום לתעשייה האמריקאית ולעובדיה.

מפגש פסגה של ארה"ב קנדה ומקסיכו בכנס 20 שנה לנפט"א – הסכם הסחר החופשי בין שלושת המדינות. (צילום: AP).
מפגש פסגה של ארה"ב קנדה ומקסיכו בכנס 20 שנה לנפט"א – הסכם הסחר החופשי בין שלושת המדינות. (צילום: AP).

לדעת רוב הכלכלנים האמריקאים, נפט״א לא גרמה להורדה בשכר ולא להעברת כמויות גדולות של מקומות עבודה למקסיקו. לטענתם, ההסכם הביא לכלכלת ארה"ב תועלת גם אם כי קטנה. כלכלנים אלו טוענים שההסכם הגביר את הייבוא האמריקאי ממקסיקו, אבל הגביר עוד יותר את הייצוא לשם.

בניגוד לכך טוען טראמפ כי נפט״א הוא "אסון לעובד האמריקאי". מאז תחילת המירוץ לנשיאות מכריז טראמפ כי יבטל את ההסכם, או יפתח אותו למו"מ מחודש. בעבר הצהיר כי יטיל 20% מכס על תוצרת מקסיקנית כדי להגן על הייצור האמריקאי, וייגבה 35% מס על חברות שיבחרו להעביר מפעלים מארה"ב למקסיקו. "אני רוצה שהדור הבא של ייצור וחידוש יקרה כאן, במולדת הגדולה שלנו, אמריקה" אמר טראמפ.

עם זאת, הכלכלנים התומכים בנפט״א טוענים כי רמת התעסוקה היא שאלה של מדיניות פיסקאלית ומוניטרית, ולא של מדיניות סחר. עפ"י טענה זו, ממשלת ארה"ב צריכה לדאוג לרמת תעסוקה מלאה ע"י השקעה וקביעת רמת הריבית, ולא ע"י מדיניות מסחר.

באפריל, השנה, איים הנשיא כי יבטל באופן חד צדדי את ההסכם, אך הצהיר ברגע האחרון כי ישב למו"מ מחודש עם ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו ונשיא מקסיקו אנריקה נייטו, אשר פנו אליו בבקשה "לתת למו"מ סיכוי". לא ברור אם צעד זה היה מכוון להפעלת לחץ על שותפיו הקנדים והמקסיקנים, או ניסיון לייצר לעצמו תדמית של מי שיפעל בכל מחיר לשינוי מהותי בהסכם. בכל אופן, לפני כחודש הוגש לקונגרס מסמך בו פורטו מטרותיו של הבית הלבן במו"מ, ומסמך זה כלל שינויים אשר מתנגדי ההסכם תיאורו כ"קוסמטיים".

"אנחנו נעשה את כל שביכולתנו לגרום לנשיא להגיע להסכם טוב, כמו שהוא הבטיח" אמר אז ריצ'ארד טרומקה, נשיא האיגוד CIO-AFL, איגוד העובדים הגדול ביותר בארה"ב. "אם נראה שההסכם לא מספיק טוב, נעדיף ביטול מוחלט שלו" הוא הוסיף. איגודי העובדים האמריקאיים מתנגדים לקיומו של ההסכם היות והוא מאפשר "בריחה של התעשייה למקסיקו, שם שכר העובדים נמוך יותר".

לטראמפ עשוי להיות עניין פוליטי משמעותי בהצגת הישגים במו"מ הקרוב. בנובמבר 2018 יתקיימו בחירות ביניים בארה"ב, במסגרתם יתמודדו המפלגות מחדש על המושבים בבית הנבחרים ובמחצית מהסנאט. טראמפ, אשר נכשל עד כה בכל ניסיון חקיקה משמעותי, צמא להראות הישגים לפני הבחירות.

עם זאת, ביטולו של הסכם נפט״א איננה מדיניות פופולרית בקרב המפלגה הרפובליקנית. סנטורים רפובליקנים רבים טענו בעבר כי יתנגדו בתוקף לניסיון של הנשיא לבטל באופן חד צדדי את ההסכם, ונראה כי זוהי איננה אופציה פוליטית ריאלית בשביל טראמפ. קיימת אפשרות כי טראמפ יוותר על שינויים גדולים בהסכם, ובתמורה יתאפשר לו לשנות סעיפים אשר יוכל להציג כדרמטיים לצרכים פוליטיים בארה"ב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!