דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כדורגל

ספורט וקהילה / שיעור במעורבות: שחקני הכדורגל הצעירים שהתגייסו לטובת בני נוער מחוסרי דיור

בבריטניה ישנם כ-50 אלף ילדים ובני נוער מחוסרי דיור | מועדון הכדורגל הבריטי אברטון החליט לעשות מעשה ולהקים הוסטל לטובת אותם ילדים ונערים וכך גם לחנך את שחקניו הצעירים להשתמש בכוחם הציבורי העולה לטובת הציבור

נער חסר בית (אילוסטרציה: shutterstock)
נער חסר בית (אילוסטרציה: shutterstock)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

הקריירה המקצועית של הכדורגלנית הבכירה פארה ויליאמס בת ה-33, בעלת ההופעות הרבות ביותר בנבחרת אנגליה, מרשימה ביותר, אך כשמבינים מה היתה צריכה לעבור השחקנית הוותיקה בתחילת דרכה, ההישגים אליהם הגיעה לא פחות ממעוררים השתאות. שחקנית הקישור הוותיקה שהופיעה ב-162 משחקים בהם כבשה 40 שערים במדי כמה מהקבוצות המובילות בליגה האנגלית, שזכתה בשתי אליפויות עם ליברפול ובשני גביעים (ארסנל ואברטון), נבחרה לשחקנית השנה בעונת 2009, הופיעה במדי הנבחרת הבריטית באולימפיאדה ובנבחרת האנגלית במונדיאל וביורו כולל זה שהתקיים בקיץ האחרון בהולנד, אותה שחקנית נאלצה, עקב ריב משפחתי, לחיות ברחוב במשך כשש שנים כשהיתה רק בת 17, וזאת בזמן ששיחקה במדי צ'רלטון אתלטיק בליגה הבכירה.

פארה ויליאמס, 2014 (צילום: joshjdss / ויקימדיה קומונס).
פארה ויליאמס, 2014 (צילום: joshjdss / ויקימדיה קומונס).

כך, בזמן שעסקה בפיתוח הישגיה המקצועיים, נדדה ויליאמס הצעירה בין הוסטלים למחוסרי בית, לבתי חברים.

"כאשר חייתי בהוסטלים, לא הייתי מדברת עם אנשים, שמרתי את עצמי לעצמי." סיפרה ויליאמס לעיתון הטלגרף הבריטי. "לעולם לא חייכתי, בטח הייתי מאוד מפחידה. כאשר הייתי שבורה העמדתי פנים שאני קשוחה מדי לבכות." הספורטאית שהפכה לשחקנית מצטיינת קיבלה חבל הצלה בדמות משרה בהתאחדות הכדורגל וכעת היא תורמת מזמנה ומכישוריה לאלו שנמצאות במצב הקשה בו הייתה. "אני רואה את זה הרבה בנערות חסרות הבית שאני מאמנת. יש להן את אותה החומה שהייתה לי. הדבר החשוב ביותר מבחינתי הוא להסתכל עליהן באופן דומה לכל בן אדם אחר."

ויליאמס מעולם לא איבדה תקווה כי היה לה את הכדורגל בו היא ראתה עתיד אפשרי. לדבריה, הנערות חסרות הבית שאותן היא פוגשת יוכלו לצאת מהמצב הקשה בו הן נמצאות, רק אם החברה תיתן להם תקווה אמיתית להמשך חייהן.

שני מחקרים שפרסומו באתר crisis מתארים את העליה האדירה בכמות חסרי הבית בבריטניה. לפי המחקר, במהלך שנת 2016 היו 160 אלף מחוסרי דיור ברחבי בריטניה. חלקם היו משפחות עם ילדים ובהן מפרנס אחד, שאיבדו את ביתן ומצאו עצמן ברחוב או במוסד לחסרי בית. 37,200 מתוך אותם מחוסרי דיור חיים בהוסטלים, 5,000 מוצאים את מקומם בבתי מחסה זמניים וצפופים ו-8,900 ישנים באוהלים, תחנות אוטובוס או במכוניות. לפי המחקר, במהלך יום ממוצע בעונת הסתיו, ישנים 9,100 בני אדם ברחובות ללא כל מחסה, כאשר לפי הסטטיסטיקה, 50 אלף מקרב מחוסרי הדיור בבריטניה הינם ילדים ובני נוער.

במועדון אברטון האנגלי, בו שיחקה פארה כאשר הייתה חסרת בית, מכירים את המציאות הקשה. גם ברחובות ליברפול קשה לפספס את התופעה שמתרחבת ומתפשטת בבריטניה בפרט ובעולם המערבי בכלל. בחודש נובמבר בשנה שעברה החליטו בהנהלת הקבוצה לקחת את קבוצת המילואים של המועדון לערב לא שיגרתי כחלק מפרויקט שארגנו למען העלאת המודעות למחוסרי הדיור בעיר. מאמן קבוצת המילואים, שחקן העבר דיוויד אנסוורת' לקח את שחקני הקבוצה לשינה בלילה קפוא במגרש הכדורגל של המועדון גודיסון פארק. השחקנים הצטרפו לתושבי ליברפול נוספים בשקי שינה, וחוו לראשונה את תנאי מזג האוויר הקשים שאיתם חסרי הבית מתמודדים בלילות הקפואים של שלהי הסתיו האנגלי.

לאחר החווית המטלטלת החליטו מנהלי המועדון והמאמן להקים קרן מיוחדת – ‘Home Is Where The Heart Is’, שתגייס 230 אלף פאונד כדי להקים הוסטל בליברפול לבני נוער חסרי בית, ובו יקבלו בני הנוער, חוץ מקורת גג, גם תמיכה שתעזור להם לצאת מהרחוב.

המאמן ושחקניו קיימו מספר אירועי צדקה כדי לעלות את המודעות לבני נוער מחוסרי דיור וגייסו כספים בדרך זו. החל מבילוי עם משפחות במרכז משפחת בלוויידר בחג המולד, ארוחת חג אותה בישלו והגישו בחג המולד ב-Whitechapel Centre, אירגון מכירת מאפים בחודש מרץ והקדשת ההכנסות מהמשחק של הקבוצה מול קבוצת המילואים של סאות'המפטון לטיפול באותם בני נוער. כמו כן, הצטרפו אל תרומותיהם תרומות משחקן העבר דאנקן פרגוסון, מגן הקבוצה ונבחרת אירלנד שיימס קולמן והנהלת המועדון.

כעת הקבוצה הגיעה סוף סוף ליעד המבוקש ויכולה להתחיל לתכנן את השלב השני של הפרויקט והוא הקמת ההוסטל לבני הנוער חסרי הבית בעיר. בסיום גיוס הסכום ההתחלתי המאמן אנסוורת' הסביר ל-BBC: "עשינו משהו מיוחד ואנחנו נמשיך לתרום, לתמוך ולממן את הפרויקט. זה דבר נהדר לעזור לאנשים שהיו חסרי מזל מאיתנו. לסיים את הפרויקט ולעזור לאנשים שצריכים את זה, הוא הדבר הכי טוב ומשמעותי שעשיתי בחיי."

הפרויקט הנפלא הזה הוא גם בעל ערך חינוכי מיוחד כלפי השחקנים הצעירים. הקבוצה בנוסף להצלחה באירגון והתגייסות לגיוס הכספים הצליחו להתגבש ליחידה אחת עם מטרה ויעד שהם לא רק ניצחון במגרש הכדורגל.

ההצלחה המדהימה והתגייסות של שחקני הכדורגל הצעירים מראה שבימינו הספורט הופך לדרך בה אפשר להשפיע על המציאות. יותר שחקנים וקבוצות מכל ענפי הספורט משתתפים בפרויקטים יחודיים שמטרתם לשנות את העולם. רק לפני שבועיים שחקנה של מנצ'סטר יונייטד ונבחרת ספרד חואן מאטה סיפר שהחליט לתרום אחוז אחד מהשכר השנתי שלו לפרויקט הכלל עולמי – Common Goal grassroots football. "דרך הפרויקט אנו יוצרים דרך משותפת בשביל הכדורגל לתרום לחברה בחזרה. אני מפציר בחברי השחקנים להיות מעורבים. מה שאנו מנסים לעשות הוא להגדיר סדר יום משותף לכדורגל" הסביר מאטה את החלטתו וקרא לשאר השחקנים להצטרף אליו. לפרויקט המבורך הצטרף גם מאטס הומלס, בלמה של באיירן מינכן ונבחרת גרמניה שהודיע כי יתרום כמאה אלף יורו.

בעתיד חלק משחקני הקבוצה יהפכו לכוכבי המועדון הבוגר ואולי אפילו לשחקני נבחרת אנגליה הבוגרת. לא משנה לאן תיקח אותם הקרירה שלהם בהמשך הדרך, הם יודעים שהם כבר עשו מעשה חברתי משמעותי אחד שיכול לשנות חיים של בני נוער אחרים בני גילם, וכי בידיהם להשתמש בכוחם ובציבוריותם ולהמשיך ולהשפיע.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!