דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מקדונלדס

עולמי / לראשונה בבריטניה: עובדי 2 סניפי מק'דונלדס התאגדו ונערכים לשבות

העובדים בקייפורד ובקיימברידג' התארגנו דרך איגוד האופים והמזון הבריטי | מוחים על העסקה פוגענית בצורת "חוזה 0 שעות" ושכר נמוך | הרשת סירבה להכיר בהתארגנות אך כעת נראה שתקבל חלק מהדרישות

סניף מקדונלדס בלונדון (David Holt / flickr)
סניף מקדונלדס בלונדון (David Holt / flickr)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

עובדי מקדונלדס ב-2 סניפי הרשת באנגליה הכריזו על כוונתם לצאת בשביתה, בעקבות טענות לשכר נמוך ולטיפול לקוי בתלונות של עובדים. העובדים, שהתארגנו דרך איגוד האופים והמזון הבריטי, מוחים גם נגד העסקה פוגענית בצורת "חוזה 0 שעות", הדומה יותר לרכישת שירות מאשר העסקת עובדים. הרשת מסרה: מדובר ב-0.01% מעובדינו במדינה, אך מאוחר יותר הודיעה כי תקבל חלק מדרישות העובדים.

אתרי החדשות בבריטניה מדווחים על האפשרות לשביתה הראשונה ברשת מקדונלד'ס מאז החלה לפעול במדינה בשנת 1974. עובדים משני סניפים בקייפורד ובקיימברידג' הכריעו בהצבעה על שביתה, בעקבות תלונות על העסקה פוגענית. "חוזה 0 שעות" היא צורת העסקה במשמרות בה המעסיק איננו מחוייב להעניק מספר מינימלי של משמרות לעובד, וכך ניתן "לייבש" אותו ללא הכנסה גם מבלי לפטר אותו באופן רשמי. שיטה זו קיימת גם בסניפי הרשת בישראל. תלונות נוספות עוסקות בטיפול לקוי בטענות של עובדים ובשכר נמוך, המאפיין את תעשיית המזון המהיר. העובדים שואבים עידוד ממאבק עובדי המזון המהיר בארה"ב, שהתכנס לסיסמא "FIGHT FOR 15$", כלומר בעבור שכר מינימלי של 15 דולר לשעה, וכן בעבור הכרה בהם כעובדים מאורגנים.

סימנים של התקפלות

על פי הדיווחים, בתחילה הודיע דובר מטעם החברה הודעה שנועדה להקטין את טענות העובדים והתארגנותם כנושא חסר חשיבות. באיגוד האופים ועובדי המזון שאבו עידוד מהתייחסותו החיובית של ראש האופוזיציה בבריטניה ג'רמי קורבין (מפלגת הלייבור), שתמך בהתארגנות. בנסיון למנוע לראשונה שביתה באנגליה, הודיעה שלשום החברה על נכונות להתחייב למספר משמרות מינימלי לכל עובד, במקום הסדר "חוזה 0 שעות". באיגוד העובדים מוסרים כי כעת על החברה להתחייב באופן משפטי וליישם את ההודעה כלשונה.

למקדונלדס יש כ-1,250 סניפים בבריטניה, שעובדיהם אינם מאוגדים, אך החשיפה התקשורתית הנרחבת ל-2 הסניפים בהם העובדים התאגדו, עשויה לעודד מהלכים של התארגנות גם בהם. המהלך של מקדונלדס עלול להתברר כטקטיקה, המעניקה לעובדים מענה הצהרתי לחלק מדרישותיהם מבלי להכיר בהתאגדות, כאשר בעתיד הרשת עלולה "למרוח" את המענה לדרישות לאורך זמן רב, ולהפעיל את כוחה כאשר הנושא אינו מושך תשומת לב רבה.

טקטיקה מסוג זה ננקטה על ידי רשת מקדונלדס בישראל, אשר ישבה למשא ומתן עם נציגות עובדיה ולאחר מספר רב של פגישות ניתקה מגע ונסוגה מכוונתה להכיר בהתאגדות. בעסק בעל תחלופת עובדים כה מהירה, יש סיכוי גדול לשחיקת היציגות של ועד העובדים, אשר על פי החוק בישראל צריך לייצג לפחות משליש מהעובדים, כדי להיחשב כוועד יציג.

בהשוואה לבריטניה, חוקי העבודה בישראל רואים ברשת מקדונלדס כמעסיק בודד, המעסיק אלפי עובדים, בעיקר נערות ונערים, המפוזרים בין הסניפים השונים. הזכיין הישראלי, עמרי פדן, סירב להכיר בהתאגדות העובדים הישראלים, שהייתה ההתאגדות הארצית הראשונה בעולם בעבור הרשת, למעט עובדי הרשת בסין, המאורגנים באיגוד שאינו וולנטרי, אלא נכפה על ידי המדינה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!