דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

ארה"ב / ארגוני ימין צעדו בבוסטון בתמיכה ב"חופש הדיבור", ועוררו מחאה

לטענת מארגני הצעדה הם אינם מזדהים עם הניאו נאצים בשארלוטסוויל אך תומכים בזכותם להפגין | מולם הגיעו אלפי מפגינים אנטי נאצים שנטמעו בהפגנה והביאו לפיזורה עוד לפני שהחלה | גם בברלין צעדו כמה מאות ניאו נאצים

המפגינים נגד הצעדה "למען חופש הדיבור" בבוסטון, 19.8.17 (AP Photo/Michael Dwyer)
המפגינים נגד הצעדה "למען חופש הדיבור" בבוסטון, 19.8.17 (AP Photo/Michael Dwyer)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

שבוע לאחר האירוע בו לאומן אמריקאי נסע עם מכוניתו אל תוך קהל מפגינים נגד ניאו נאצים בשארלוטסוויל, פיגוע שהביא למותה של אחת המפגינות הת'ר הייר ופציעתם של עשרות, הגזענות הלאומנית ממשיכה להרים את ראשה. מנגד נעמדים מולה מפגינים אנטי נאצים.

בעקבות האירועים יצאו אנשי ציבור ופוליטיקאים רבים בארצות הברית ובעולם כולו נגד הגזענות של הארגונים הניאו נאצים בארצות הברית. דווקא נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, התקשה לשדר מסר חד משמעי ולגנות את הלאומנים הגזענים וטען כי "יש אנשים טובים ואנשים רעים בשני הצדדים". אמירה שהביאה לביקורת חריפה נגדו גם מצד חברי מפלגתו הרפובליקנים.

בבוסטון הייתה אמורה להתקיים אמש הפגנה של פעילי ימין קיצוני תחת הכותרת "צעדת חופש הדיבור". מארגני הצעדה טענו כי אינם מזדהים עם ארגוני העליונות הלבנה שהפגינו בתחילת השבוע בשארלוטסוויל, וכי כל רצונם הוא להפגין למען חופש הדיבור. אך על רקע אירועי השבוע האחרון, ברור היה כי הפגנה זו היא למעשה הבעת תמיכה באותם רעיונות של עליונות לבנה ושל שנאת מהגרים.

מול כמה עשרות מפגינים שהחלו להתקבץ בכיכר במרכז העתיק של בוסטון, התאספו מעל לאלף מפגינים אנטי נאצים שהתערבבו בקהל שהגיע להפגנה וקראו קריאות אנטי פשיסטיות ואנטי נאציות ולמעשה הביאו להפסקת "עצרת זכות הדיבור" עוד לפני שהחלה ולפיזורה. המפגינים האנטי נאצים אחזו בשלטים בהם נכתב “Make Nazis Afraid Again” ,″Love your neighbor” ,“Hate never made U.S. great” – שפירושם "לגרום לנאצים לפחד שוב", "אהוב את שכנך", ו "שנאה מעולם לא הפכה את ארצות הברית לגדולה" על משקל סיסמת הבחירות של דונלד טראמפ "עשו את אמריקה גדולה שוב". משטרת בוסטון שניסתה להכיל את האירוע ביצעה מספר מעצרים של פעילים אנטי נאצים, וסיכמה את האירוע "ללא אירועים אלימים משמעותיים".

נשיא ארצות הברית, דונאלד טראמפ, תקף את המפגינים בתחילה (אם כי קשה לדעת לאילו מהמפגינים התכוון), והחמיא למשטרת בוסטון בציוץ בו כתב “Looks like many anti-police agitators in Boston. Police are looking tough and smart! Thank you.” – נראה כאילו יש הרבה מסיתים נגד המשטרה בבוסטון. השוטרים נראים קשוחים וחכמים. תודה לכם". כמה דקות לאחר הציוץ של הנשיא, צייצה משטרת בוסטון כי מפגינים זורקים לעברם שקיות שתן, אבנים ובקבוקים והם מתבקשים להפסיק לעשות כן.

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/898988632551370753

זמן קצר לאחר מכן עלו ציוצים נוספים בחשבון הטוויטר של טראמפ ובו מסרים מאחדים וקריאות כנגד שנאה וגזענות.

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/899008521726861312

לאחר שהצעדה למען "זכות הדיבור" פוזרה על ידי המפגינים, ולאחר שהעימותים עם המשטרה נרגעו, רבים מהמפגינים נשארו בפארק והאירוע הפך למעיין פיקניק ספונטני ענק. משחקי כדור, מוסיקה וריקודים מלאו את הפארק.

בברלין התקיימה אתמול (שבת) צעדה של כמה מאות פעילים ניאו נאצים לציון יום השנה השלושים להתאבדותו של סגנו של היטלר, רודולף הס. מול התהלוכה נעמדו כמה מאות פעילים אנטי נאצים שניסו למנוע את קיומה של התהלוכה. המשטרה הגרמנית עצרה כמה עשרות מפגינים מהפגנת הנגד ואפשרה לצעדה הניאו נאצית להתקיים כסידרה תחת אבטחה כבדה.

אנדארס גייזל, שר הפנים בממשלה המקומית של ברלין הסביר את הסכמת המשטרה לקיום הצעדה הניאו נאצית כשאמר כי "לצערנו הרב, גם לחלאות יש זכות ליהנות מהדמוקרטיה". יש לציין כי בניגוד להפגנות הניאו נאצים שמתקיימות בארצות הברית, בגרמניה חל איסור על הנפת דגלים וסמלים נאצים ולכן המפגינים נשאו דגלים בצבעי אדום שחור לבן ושלטים בהם נכתב "אני לא מצטער על דבר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!