דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אנרגיה

אנרגיה / מחירי החשמל צפויים לרדת, ולא מדובר בסימן טוב

על פי הודעת רשות החשמל, ההוזלה תתבצע למרות השקעה נמוכה ברשת החשמל, שמשמעותה שירות פחות אמין ואיכותי | עוד מתכננת הרשות להעביר את תקציב פיתוח הרשת לחברת החשמל רק בדיעבד, בכדי להגביר את הפיקוח על החברה

קו מתח גבוה בסמוך לתל-אביב (צילום ארכיון: אביר סולטן / פלאש 90).
קו מתח גבוה בסמוך לתל-אביב (צילום ארכיון: אביר סולטן / פלאש 90).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

רשות החשמל, המפקחת על משק החשמל בישראל וקובעת את מחיר החשמל, מתכוננת להוזיל את תעריף החשמל ב-3%, המשקללים בתוכם הפחתה מדורגת של 20% בתעריף של "מקטע הרשת" המוליכה את החשמל. ההחלטה מנוגדת לדו"חות יעוץ שהזמינה הרשות בעבר, אשר הצדיקו דווקא העלאה בתעריף זה. שינויים נוספים יהיו בפירוט מבנה התעריף וכן בשינוי שיטת התשלום לחברת החשמל, כך שהשקעות בתחזוקת הרשת ישופו בדיעבד ולא מראש, בכדי להגביר את הפיקוח על החברה.

תעריף החשמל משקף הוצאות מקטעים שונים במשק החשמל, שהם ייצור, ניהול המערכת, חלוקה והולכה (שכונו 'מקטע הרשת'), ואספקה – שכוללת את הגביה ומתן השירות לצרכנים. תעריף החלוקה וההולכה לא עודכן מאז שנת 2002, כאשר נטען שהוא נמוך מדי מכדי לכסות את הוצאות חברת החשמל. דו"ח של משרד האנרגיה, בעקבות נזקי הסופה בשנת 2015, חשף הדרדרות מצטברת בתקציבים המוקצים לתחזוקת רשת החשמל.

הוצאה על תחזוקת רשת החשמל. גרפיקה: אידאה
הוצאה על תחזוקת רשת החשמל. גרפיקה: אידאה

אך בניגוד לנרמז, הפסקות חשמל לא נגרמות רק ממצב תחזוקת הרשת, אשר ברובה נמצאת במצב טוב, אלא מסרבול רגולטורי, המקשה על חברת החשמל לבצע גיזומים ואף כריתת עצים, אשר מסכנים את הרשת במזג אוויר קשה. לירידה בהשקעות יש השלכות אחרות – הירידה מגבילה את היכולת של הרשת לקלוט יצרני חשמל חדשים, כאשר במצב הטכנולוגי העכשווי, דווקא שילוב של תחנות כח מאנרגיות מתחדשות מצריך פיתוח נרחב יותר של השקעות ברשת הולכת החשמל בשל הביזור הרב בשיטה זו. מרשות החשמל נמסר כי "בהינתן רמת ההשקעות הנוכחית ברשת – צפוי התעריף לצרכן הביתי לרדת. בהתאם, עלייה בהשקעות תביא לקיזוז מסוים בירידת התעריף מחד, ותבטיח שיפור אמינות ואיכות החשמל מאידך".

ברשות הודיעו כי יפסיקו את הנוהל לפיו החברה מקבלת מראש תקציב להשקעות ברשת, אלא תפתח מודל חדש, בו התשלום ייעשה בדיעבד, לאחר שהחברה תראה עמידה בתכנית העבודה של ביצוע הפרויקטים. עוד הוסיפה הרשות כי לא תסתפק באומדנים של חברת החשמל אלא תחשב את העלויות גם "על בסיס נורמטיבי וסקירות בינלאומיות", שיכללו גם השוואות לעלויות של חברות אחרות כמו חברת מקורות. הנחיות אלו מניחות שהחברה מתנהלת בחוסר יעילות, ומיועדות להדק את הפיקוח עליה. במקביל, אם תצליח החברה להתייעל ולבצע פרויקטים בפחות כסף מהסכום שאושר לה, הרי שהכסף ישולם לה בכל מקרה, ויעניק לה תמריץ נוסף להתייעלות.

בקשת "דבר ראשון" מרשות החשמל לנתוני העמידה של חברת החשמל בתכנית הפיתוח המאושרת לא נענתה, אך ברשות העריכו כי החברה עמדה בכ"מחצית" מהפרויקטים בלבד. לדברי רשות החשמל, התכנית איננה מפורסמת מנימוקים ביטחוניים. קשה לשפוט האם הצרת צעדיה של החברה, הסובלת גם כך ממאבק ממשלתי נגד עובדיה וממדיניות של הפרטה זוחלת שמפחיתה את יכולתה להיות רווחית, תוכל להתמודד גם עם הפחתה בתעריף הרשת, בשיטה של תשלומים בדיעבד במקום מראש.

בין השינויים במודל התעריף כתבה הרשות: "שמירה על האיתנות הפיננסית של חברת החשמל", אך לא פירטה את האמצעים שתנקוט כדי לקדם עמידה ביעד הזה. העדכון אמור להיכנס לתוקף בדצמבר 2017, לאחר הליך של שימוע, ותוך שקלול של מרכיבים נוספים כמו עלויות רכש הדלקים של החברה, שערי הדולר ואחרים.

השינוי לצרכנים

רשות החשמל הודיעה כי "מבנה התעריף צופה פני משק תחרותי כך ששירותי הצרכנות, שהיו עד כה בתעריף מאוחד, פוצלו לשירותי חלוקה (מניה) ושירותי אספקה. מכאן, המספקים הפרטיים לא יחויבו בעלות שירותי האספקה בהם יישאו רק צרכני חברת החשמל, מקבלי השירות".

מדובר בהטבה ללקוחות גדולים, אשר תעריף החשמל שלהם יקטן מעט, כאשר כל שאר הלקוחות הקטנים יאלצו לממן את ההפרש. התעריף החדש יכלול תשלום קבוע לפי גודל החיבור לרשת החשמל ותשלום לפי צריכה. לא ברור מה תהיה רמת הפירוט והשקיפות בחשבונות החשמל העתידיים, והאם ניתן יהיה להבין דרכם, גם את העמסת התעריפים המיועדת לסבסוד יצרני חשמל סולריים ישנים שנהנים מתעריף גבוה, או לתשלומים המגיעים ליצרנים הפרטיים.

תגובת חברת החשמל לא התקבלה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!