דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרחבה כמותית

כלכלה עולמית / לסוף שבוע אחד, המשקיעים הפרטיים יישאו עיניים לעמק שקט בויומינג

ראשי הבנקים המרכזיים בעולם יתכנסו, החל מהיום (ה'), לאירוע השנתי החשוב בעולם בכל הקשור למדיניות מוניטרית בעיירה ג'קסון | החלטות קונקרטיות לא מתקבלות בוועידה, אך היא צפויה לתת רמז לעתיד המדיניות הכלכלית המרחיבה

העיירה ג'קסון (תמונה מתוך ויקימדיה)
העיירה ג'קסון (תמונה מתוך ויקימדיה)
יונתן קירשנבאום

מעצבי המדיניות המוניטרית בארה"ב, נגידי הבנקים המרכזיים הגדולים בעולם, ומעצבי המדיניות המוניטרית בכלכלות הגדולות יתכנסו, החל מהיום (חמישי), בעמק פסטורלי במדינת ויומינג, לוועידת ג'קסון הול – האירוע השנתי החשוב בעולם בכל הקשור למדיניות מוניטרית, המתקיים בעיירה השלווה ג'קסון מאז 1979.

הוועידה, שתיפתח היום ותמשך לאורך סוף השבוע, מושכת את תשומת לבם של בנקאים ומשקיעים בכל רחבי העולם, שכן ראשי הבנק הפדרלי של ארה"ב (הפד) והבנק המרכזי האירופי (ECB) רמזו בשבועות האחרונים כי הם מתכוונים לצמצם את השימוש במדיניות ההרחבה הכמותית. כך, מצפים אנשי הבנקים המרכזיים והמשקיעים הפרטיים לקבל רמז להיקף וללוח הזמנים, של נסיגת הפד וה-ECB מרכישת אגרות חוב.

אכסניית ג'קסון לייק, בו מתקיימת מדי שנה הוועידה (צילום: Daniel Mayer, מתוך ויקימדיה)
אכסניית ג'קסון לייק, בו מתקיימת מדי שנה הוועידה (צילום: Daniel Mayer, מתוך ויקימדיה)

על אף שהחלטות קונקרטיות לגבי המדיניות המוניטרית של ארה"ב, לא מתקבלות בוועידת ג'קסון הול, רבים צופים כי נאומיהם של המשתתפים הבכירים באירוע יכילו רמזים לגבי עתידה של מדיניות ההרחבה הכמותית. גם ג'נט ילן, נגידת הבנק הפדרלי של ארה"ב, וגם מריו דרגי, נגיד ה-ECB, הצהירו כי יצמצמו את היקפי רכישת האג"ח. עם זאת, שני הבנקאים שידרו עד כה מסרים מעורפלים בלבד, ללא התחייבות ללוח זמנים ומבלי לנקוב בסכומים. השניים צפויים לשאת דברים בוועידה, והעיניים בהחלט יופנו אליהם.

יילן אמרה בחודש שעבר כי הבנק הפדרלי יצמצם את היקפי הרכישה "בעתיד הקרוב", ודרגי הצהיר כי השיחות בנוגע לשינוי מדיניות ההרחבה הכמותית באירופה יחלו בספטמבר. כך, על אף העובדה כי החלטות רשמיות צפויות להתקבל רק בעתיד, רבים ינסו לצפות את המדיניות המוניטרית מתוך הנאומים.

"זהו אירוע משמעותי, כי אנחנו בצומת דרכים ביחס למדיניותם של הבנקים המרכזיים. במיוחד ל-ECB. הכלכלה העולמית עוד צריכה מדיניות מרחיבה, אבל אני לא חושב שצריך מדיניות קיצונית כמו ההרחבה הכמותית", אמר רוברט ברגקויסט, כלכלן ראשי בבנק שוודי. הבנקים הפרטיים הגדולים צפויים להשתמש בבמה שמספקת הוועידה כדי ללחוץ על הבנקים המרכזיים לצמצם את ההרחבה הכמותית, המעוניינים בהעלאת הריביות והגדלת רווחיותם.

ג׳נט ילן נגידת הפדרל ריזרב (צילום: סוכנות AP).
ג׳נט ילן נגידת הפדרל ריזרב (צילום: סוכנות AP).

גם אם יילן תסמן כי היא מעוניינת לזרז את צמצום הרכישות, המהלך לא צפוי להתחיל לפני דצמבר, מועד פקיעת אגרות החוב הנוכחיות. עם זאת, לנאומה עשויה להיות השפעה מכרעת על שוק ההון האמריקאי. מדיניות ההרחבה הכמותית יצרה הון זמין ונזיל, אך היא איננה מבטיחה כי הון זה יושקע בכלכלה הראלית.

ניתן לראות מאז תחילת מדיניות הריבית הנמוכה, לאחר משבר 2008, הולך ותופח ערכו של שוק ההון האמריקאי. זאת מכיוון שמשקיעים רבים רואים בהון הזול הזדמנות ללוות לצורך השקעה בשוק ההון. זוהי אחת הביקורות הגדולות על מדיניות הרחבה הכמותית, וישנם כלכלנים המאשימים את מדיניות הריבית הנמוכה ביצירת בועה בשוק ההון. יתכן כי החשש מבועה בעקבות זרימת כמויות גדולות של הון לשוק המניות היא המניע של יילן להעלאת הריבית וביטול ההרחבה הכמותית.

כך, לשינוי המדיניות המוניטרית עתידה להיות השפעה מכרעת על שוק ההון. "צמצום היקפי ההרחבה הכמותית היא ניסיון שמעולם לא ניסינו, ולא ברור כיצד יגיבו השווקים" אמר כלכלן בחברת ההשקעות Intermediate Capital Group, "התפקיד שלהם (הבנקים המרכזיים, י.ק.) בשוקי ההון הוא משמעותי. ככל שהמשקיעים יצפו לצמצום בהיקפי ההרחבה הכמותית, כך יתגברו תנודות בשוק".

המשקיעים, שנהנו עד כה מהיכולת לגייס הון בקלות ובזול, יחפשו בדבריהם של הנגידים רמזים להיקף הצמצום. חששם של המשקיעים הוא כי הצמצום בהרחבה הכמותית יגרור ירידה בביקוש למניות, היות ומחירה של הלוואה לצורך השקעה עתידה לעלות. כך, ישאפו משקיעים רבים למכור את מניותיהם כשמחירים עוד גבוה. ניסיונם של משקיעים רבים למכור את מניותיהם בבת אחת עשויה לגרום לצניחה בבורסה, היות וערכם של המניות כולם ירד לאור הירידה בביקוש.

בשווקים צופים כי נגידי הבנקים ישאפו להימנע מיצירת אפקטים תנודתיים בשווקי ההון, ולכן יחשפו פרטים מעטים מאוד ביחס לתכניותיהם. עם זאת, לכל מילה בנאומיהם תהיה משמעות מכרעת לגבי התנהגותם של המשקיעים.

כעת, נותר רק לחכות ולראות איזו בשורה תביא עימה הוועידה בג'קסון הול.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!