דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אפריקה

אפריקה / כמעט מהפך: אחרי 38 שנה, מוחלף נשיא אנגולה - על-ידי סגנו

ז'ואאו לורנסו, שר ההגנה וסגן הנשיא המכהן, יהיה נשיאה החדש של אנגולה | ציפיות גבוהות מהנשיא החדש במדינה הענייה בדרום-מערב אפריקה, שעדיין מתאוששת ממלחמת אזרחים

ז'ואאו לורנסו מצביע בבחירות באנגולה 23 באוגוסט (צילום: AP Photo/Bruno Fonseca)
ז'ואאו לורנסו מצביע בבחירות באנגולה 23 באוגוסט (צילום: AP Photo/Bruno Fonseca)
אוריאל לוי

אזרחי אנגולה בחרו נשיא חדש לאחר 38 שנים. במערכת בחירות שהסתיימה שלשום (רביעי) זכתה מפלגתו של הנשיא המכהן, ז'וזה אדוארדו דוש סאנטוש, במרבית הצירים באסיפה הלאומית, מה שמקנה את הנשיאות לשותפו – שר ההגנה ז'ואאו לורנסו. בלחץ מדינות מערביות, דוש סאנטוש, בן ה-74, שעמד בראש המדינה כבר 38 שנים, לא רץ לנשיאות בבחירות הנוכחיות.

סאנטוש היה השליט האפריקאי השני בוותק כהונתו, לאחר נשיא גינאה המשוונית, תיאודורו אוביאנג שתפס את השלטון במדינה המערב אפריקאית בהפיכה צבאית שלושה חודשים לפני שסאנטוש עלה לשלטון באנגולה. אנגולה שזכתה לעצמאות בנובמבר 1976 לא ידעה נשיא אחר מלבד ארבע שנותיה הראשונות.

לורנסו, שהיה עד עתה שר ההגנה, הוא שיעמוד בראש המדינה דוברת הפורטוגזית, שטרם התאוששה ממלחמת האזרחים שהתחוללה בה עד שנת 2002. זאת ועוד, לפי רמת החיים של אזרחיה היא אחת המדינות העניות בדרום-מערב אפריקה. לורנסו הוא איש צבא לשעבר, שלחם הן נגד השלטון הקולוניאליסטי של פורטוגל והן במלחמת האזרחים הארוכה באנגולה שהחלה בתחילת שנות השמונים והסתיימה כאמור, רק לפני 15 שנים.

באנגולה ישנם 9.3 מיליון אזרחים בעלי זכות הצבעה, מתוך אוכלוסייה של 28 מיליון תושבים. הם נדרשו לבחור אחת מבין 6 מפלגות המבקשת לשלוח את חבריה לאסיפה הלאומית המורכבת מ-220 מושבים, כאשר המפלגה הגדולה ביותר היא שתמנה את הנשיא והממשלה. אוכלוסיית אנגולה מתחלקת לשני שבטים גדולים:אובימבונדו ואמבונדו. אוכלוסייתם של שני השבטים הגדולים מהווה כ-60% מתושבי המדינה ועשרות קבוצות נוספות מתקיימות כמיעוטים אתניים קטנים. אובימבונדו, השבט הגדול יותר, מזוהה עם האופוזיציה בעוד אמבונדו, השני בגודלו, מרכיב דווקא הוא את השלטון מאז שהוקמה אנגולה הנושאת את שם ממלכתו הקדומה.

מפלגת השלטון, MPLA, זכתה בבחירות ב-2012 ברוב של 72% מהקולות, בעוד שהאופוזיציה טענה לאי-סדרים. דוש סאנטוש הודיע כבר לפני שלושה חודשים כי לא יתמודד בבחירות, אולם הוא צפוי להמשיך ולעמוד בראש המפלגה על אף חששות בנוגע למצבו הבריאותי, לאחר שקיבל טיפול רפואי בספרד השנה. מפלגת האופוזיציה אוניט"א, מורכבת ממורדים לשעבר שלחמו באנשי MPLA במלחמת האזרחים. מפקד משטרת אנגולה הודיע כי 108,000 שוטרים, ועוד כ-12,000 חיילים נפרסו ברחבי המדינה על מנת לשמור על הסדר והביטחון בעת הבחירות. הוא ציין כי במבצע האבטחה המסובך נעזרים כוחות הביטחון גם בסוסים, כלבים ומסוקים. על הבחירות השקיפו 1,440 משקיפים, 1,200 ממתוכם הם אזרחי שש המדינות האחרות באפריקה ששפתם הרשמית היא פורטוגזית. עיתונאים מקומיים דיווחו ברשתות תקשורת שונות כי הבחירות נערכו בשקט ובביטחון ולא דווחו מקרי אלימות. העיתונאי האנגולי סרג' קופי שדיווח ברשת AFRICA-NEWS מלואנדה הבירה תיאר את מערכת הבחירות כ"רגועה ביותר" שידעה המדינה מאז היווסדה.

במערב מקווים כי החלפת הנשיא תעזור למדינה להתמודד עם העוני, השחיתות והפרת זכויות האדם המאפיינים אותה. לורנסו בן ה-63, הנחשב לסמל של יציבות, הבטיח להילחם בשחיתות ובמשבר הכלכלי בו שרויה המדינה. עם זאת, פעילי זכויות אדם חושדים בשחיתויות הקשורות בלורנסו שהעניק הטבות לאליטה של אנגולה. חשודה נוספת היא בתו של הנשיא סאנטוש, העומדת בראש חברת הנפט הממלכתית ונחשבת לאחת מבעלי ההון החזקים ביותר ביבשת.

פעילי זכויות אדם באנגולה דיווחו כי מפלגת השלטון השתמשה בכלי התקשורת במדינה לקראת הבחירות, וזכתה לסיקור נרחב הרבה יותר מהאופוזיציה. משקיפים ממדינות אפריקה נשלחו לפקח על ההצבעה, אך האו"ם סרב לשלוח משגיחים עקב כוונת ממשלת אנגולה להגביל את גישתם לקלפיות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!