דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

ארה"ב - קובה / מי גרם ל-16 עובדי שגרירות אמריקאים בקובה להתחרש, ולמה?

בסוף מאי השנה גירשה ארה"ב דיפלומטים קובניים משטחה, וכעת מתבררת הסיבה - עובדי השגרירות בהוואנה התחרשו כתוצאה מפעולה מכוונת | גם הקנדים מדווחים שדיפלומטים שלהם נפגעו | הקובנים משתפים פעולה עם החקירה

דגלי קובה וארה״ב בהוואנה (צילום: Kako Escalona / Shutterstock).
דגלי קובה וארה״ב בהוואנה (צילום: Kako Escalona / Shutterstock).
אוריאל לוי

לפחות 16 דיפלומטים אמריקאים שעבדו בקובה נפגעו בנשק בלתי קונבנציונאלי והם סובלים כעת מבעיות שמיעה. כך דיווחה בחמישי האחרון מחלקת המדינה של ארה"ב, החושדת כי הממשל הקובני הפעיל מכשירים קוליים חשאיים שפגעו בדיפלומטים. השגרירות האמריקאית נפתחה מחדש ב-2015, במסגרת מאמציו של הנשיא לשעבר ברק אובמה, לחדש את היחסים בין המדינות.

לפי ההודעה הלא שגרתית, 16 דיפלומטים סובלים מליקויי שמיעה חמורים, וחלקם נפגעו במוחם. "אנחנו מאשרים שלפחות 16 עובדי ממשל אמריקאים, וחברי השגרירות, סובלים מתסמינים מסוימים, אלו מקרים חסרי תקדים ואנחנו מתייחסים לכך בשיא החומרה", אמרה התר נאורט, דוברת מחלקת המדינה. הדיווחים אודות פגיעה בדיפלומטים בקובה החלו להתפרסם לפני כמה שבועות, אולם זו הפעם הראשונה שארה"ב חושפת כמה דיפלומטים נפגעו. הדוברת נאורט הוסיפה כי ייתכן שנפגעו יותר מ-16 דיפלומטים, ושהנפגעים הם כולם אזרחים אמריקאים. הדיפלומטים, הוסיפה נאורט, קיבלו טיפול רפואי בקובה ובארה"ב, חלקם עדיין נמצאים בקובה, בשעה שאחרים כבר חזרו לארה"ב.

גורמים אמריקאים אמרו כי הקובנים השתמשו באותם מכשירים כנשק של ממש, נגד הדיפלומטים האמריקנים, ולפי רשת CBS אחד מהנפגעים סובל מפגיעה "ששקולה לנזק מוחי". נאורט אמרה כי התקריות פסקו וקובה  משתפת פעולה עם החקירה, אך ארה"ב עדיין לא איתרה את המכשיר שגרם לבעיות השמיעה ולא זיהתה את האחראיים לכך.

עם זאת, לא ברור אם הגורם לנזק מקושר לממשלה הקובנית או לגורמים אחרים שפועלים בקובה. כמה מומחים הטילו ספק בידיעות, וטענו שאין כל היגיון בכך שקובה תגרום נזק לדיפלומטים אמריקאים דווקא בשעה שארה"ב נאותה לחדש את יחסיה עם קובה.

תחילתו של הסיפור המוזר לפני כשבועיים אז סיפרו גורמים בממשל האמריקאי לסוכנות הידיעות אי. פי כי בסוף 2016 החלו דיפלומטים אמריקאים בבירת קובה הוואנה לסבול מאובדן שמיעה בלתי מוסבר. החשד הוא שממשלת קובה השתילה מכשירים קוליים , שהפיקו קול שלא ניתן לשמוע אותו בתוך או מחוץ למגוריהם של עובדי השגרירות, במטרה לגרום להם או למשפחותיהם להתחרש.

לפני כשבועיים מסרה נאוארט כי בעקבות הדברים שני דיפלומטים קובנים התבקשו לעזוב את השגרירות בוושינגטון ב-23 במאי. "ביקשנו שיעזבו כצעד גומלין מכיוון שהיינו צריכים לצמצם כמה תקנים בהוואנה בעקבות האירועים", אמרה. "תחת אמנת וינה קובה מחויבת לנקוט צעדים כדי להגן על דיפלומטים".

לאחר הפרסום גם בקנדה דיווחו כי דיפלומט בקובה סובל מבעיות שמיעה. דוברת משרד החוץ הקנדי, בריאן מקסוול, אמרה כי גורמים קנדים "מודעים לסימפטומים חריגים שמשפיעים על אנשי צוות דיפלומטי מקנדה ומארה"ב ומשפחותיהם. הממשלה פועלת לצד גורמים בארה"ב ובקובה להבין מהי בדיוק הסיבה לכך".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!