דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

ארה"ב / המהלך של טראמפ נגד חיילים טרנס* לא יחסוך הרבה דולרים, אבל יגביר שנאה

הצו הנשיאותי האוסר על אנשים טרנסג'נדרים להתגייס לצבא ארה"ב נחתם היום (שבת) | הנשיא טוען כי מדובר בחיסכון כספי | מומחים טוענים כי שווי החסכון זניח: 8 מיליון דולר לכל היותר | אבל הי, השנאה היא בחינם

החיילת הטרנסג׳נדרית ג׳ניפר סימס (צילום: AP Photo/Matthias Schrader).
החיילת הטרנסג׳נדרית ג׳ניפר סימס (צילום: AP Photo/Matthias Schrader).

נשיא ארה"ב דונלנד טראמפ חתם על הנחיה האוסרת על אנשים טרנסג'נדרים להתגייס לצבא האמריקאי, ומקנה לשר ההגנה ג'ים מטיס את האפשרות להחליט האם הטרנסג'נדרים המשרתים כבר בצבא ארה"ב, יוכלו להמשיך לשרת בו. כבר לפני כחודש הודיע טראמפ על כוונתו זו, על רקע מאבק בקונגרס על סוגיית מימון הליכי השינוי המגדרי והטיפולים ההורמונליים לחיילים וחיילות טרנסג'נדרים.

למטיס יש כחצי שנה להחליט כיצד ליישם את ההנחיה החדשה, ובייחוד מה תהא המדיניות שלו באשר לחיילים טרנסג'נדרים שכבר משרתים בצבא. על פי גורמים בבית הלבן, צפוי מטיס לגבש מדיניותו בהתאם לשאלות של עלויות תקציביות ואפקטיביות צבאית. כך נראה כי הצבא יחדל מלממן הליכים רפואיים לשינוי מין, למעט במקרים בהם צפויה סכנה בריאותית לחייל או חיילת שכבר החלו בתהליך. על פי ההוראה החדשה, יוכלו אנשים טרנסג'נדרים ספציפיים להתגייס רק בהחלטה ישירה של מטיס, בהתייעצות עם המזכיר לביטחון פנים.

דונלד טראמפ (צילום: סוכנות AP).
דונלד טראמפ (צילום: סוכנות AP).

מדובר למעשה בנסיגה מהמדיניות עליה חתם הנשיא הקודם אובמה לפני כשנה, המאפשרת לאנשים טרנסג'נדרים להתגייס ולשרת בגלוי. לפני כשבוע הפתיע טראמפ גורמים רבים בפנטגון, כשכתב בחשבון הטוויטר שלו כי הצבא אינו יכול להרשות לעצמו את "העלויות הכספיות הגבוהות וההפרעות" של חיילים טרנסג'נדרים.

עורכי דין המייצגים חיילים טרנסג'נדרים הגיבו ואמרו כי הנשיא מסווה אפליה פסולה כ'דאגה לכשירות הצבאית'. "תארו לעצמיכם שהנשיא היה מנסה לעשות את אותו הטריק על חיילים יהודים, על חיילים הומוסקסואלים או חיילות לסביות, או על חיילים סיניים או אפרו-אמריקניים", אמר לניו-יורק טיימס אהרון בלקין, מנהל מרכז פאלם, ארגון שניהל ב-2016 את הקמפיין לאישור השירות של חיילים טרנסג'נדרים. "למשוך את השטיח מתחת רגליהם של חיילים המשרתים ומגנים על המדינה שלנו – לא עולה בקנה אחד עם מאתיים שנות ההיסטוריה האמריקנית", אמר בלקין. מנגד, זכה טראמפ לשבחים מצד המחנה השמרני האמריקני.

קייטלין ג'נר: "15,000 החיילים הטרנסג'נדרים המשרתים בצבא ארה"ב, ו-134,000 החיילים הטרנסג'נדרים לשעבר, הרבה יותר אמיצים ממך מר טראמפ".

קפטן ג'ניפר פיס (32), אמרה לניו-יורק טיימס כי הצהרתו של טראמפ לפני כחודש דחפה אותה לספר למפקד החטיבה שלה על תהליך שינוי המין שעברה לפני כשלוש שנים – מידע שלא היה רלוונטי תחת המדיניות הקודמת. "הדבר היחיד שביקשתי הוא שינהגו בי כבכל חיילת אחרת", אמרה פיס אשר שרתה כבר באפגניסטן ובעיראק, "המסוגלות שלי היא כשל כל אחד אחר ביחידה". פיס סיפרה כי האיסור החדש גורם לה ולמשפחתה, ואף לכ-70 פקודיה בבסיס לואיס מק'קורד במדינת וושינגטון, לחרדה, וכי הם אינם יודעים כיצד ההוראה החדשה תשפיע על המשך שירותה.
מחקר שבוצע על ידי מכון המחקר ראנד, להזמנת משרד ההגנה האמריקני ב-2016, קבע כי לאפשרות שאנשים טרנסג'נדרים ישרתו באופן גלוי, תהיה "השפעה מינימלית" על עלויות המוכנות הצבאית והטיפול הרפואי, בעיקר משום שמדובר בחיילים מעטים בלבד מתוך כ-1.3 חיילי צבא ארה"ב.

המחקר העריך את מספר החיילים הטרנסג'נדרים בצבא בין 1,320 ל -6,630. ניתוחים לשינוי מין הם נדירים יחסית באוכלוסייה הכללית, והעריך כי בכל שנה יתווספו כ-30-140 טיפולי שינוי מגדרי הורמונליים בלבד בצבא, ו-25-130 ניתוחים בלבד בקרב חיילים וחיילות – בעלות שהוערכה כ-2.4-8.4 מיליון דולר בלבד – סכום זניח מהוצאות הבריאות של צבא ארה"ב.

כשהתפרסמה החלטתו של טראמפ, תקפה אותו קייטלין ג'נר, אישה טרנסג'נדרית שהיתה מהתומכות הבולטות בטראמפ כאשר רץ לנשיאות, ואמרה: "15,000 החיילים הטרנסג'נדרים המשרתים בצבא ארה"ב, ו-134,000 החיילים הטרנסג'נדרים לשעבר, הרבה יותר אמיצים ממך מר טראמפ".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!