דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דאעש

מזרח תיכון / דאעש מאבד שטחים, האם הארגון הרצחני מתקרב לתבוסה?

ההפסד המהיר בתל עפר שבעיראק | החזית המשותפת נגד חיזבאללה וצבא לבנון | המובלעת האחרונה במרכז סוריה | אם ימשיכו הכוחות הלוחמים בדאעש בקצב זה, יכנס ארגון הטרור הרצחני לקרב על עצם קיומו

שני חיילים עיראקיים מאבטחים גשר על הדרך לתל-עפר, 14 באוגוסט 2017. הממשלה העיראקית החלה להציב כוחות מסביב לעיר כהכנה למתקפה על אחד המעוזים העירוניים האחרונים שבשליטת דאע"ש בצפון עיראק. (צילום: AP Photo/Balint Szlanko)
שני חיילים עיראקיים מאבטחים גשר על הדרך לתל-עפר, 14 באוגוסט 2017. הממשלה העיראקית החלה להציב כוחות מסביב לעיר כהכנה למתקפה על אחד המעוזים העירוניים האחרונים שבשליטת דאע"ש בצפון עיראק. (צילום: AP Photo/Balint Szlanko)
אוריאל לוי

דאעש ממשיך לאבד שטחים נרחבים במהירות בסוריה, בעיראק ואף בלבנון. בשבוע האחרון איבד ארגון הג'יהאד הרצחני את תל-עפר, מעוזו האחרון במחוז נינווה שעיראק. צבא סוריה וחיזבאללה כבשו מידי דאעש שטחים נרחבים במרכז סוריה ובסמוך לגבול לבנון והיום הודיעו כי יפנו לעבר דיר א-זור הנצורה בידי דאע"ש מזה שלוש שנים. הכוחות הסוריים הדמוקרטיים בהנהגת הכורדים סיימו לכבוש השבוע את העיר העתיקה מוקפת-חומה של בירת דאע"ש א-רקה. אם צבאות סוריה ועיראק, והמיליציות השיעיות המסייעות להן יתמידו בקצב זה, תוך שנה עומד דאעש בפני אפשרות של תבוסה מוחלטת.

חזית תל-עפר

צבא עיראק הכריז אתמול (ראשון) כי כבש את כל שכונות תל-עפר, במבצע שערך פחות משבוע. חיילי צבא עיראק והמיליציות השיעיות המסייעות לו, הניפו את דגל עיראק במרכז העיר שהכיבוש שלה היה המהיר ביותר מזה שלוש שנים. דובר צבא עיראק הודיע כי הכוחות נלחמים כעת בלוחמי דאע"ש בפרבר אל-עיאדלה אליו נמלטו, כעשרה ק"מ צפונית ממרכז העיר. לאחר שאיבד את תל-עפר שולט דאע"ש רק בארבעה ערים בעיראק.

 

חזית הרי קלמון – חזית משותפת נגד דאעש

לאחר שדאעש הובסו ברכס קלמון משני צדי הגבול שבין סוריה ולבנון, צבא לבנון וארגון חיזבאללה הודיעו הבוקר על הפסקת אש באזור. בדיווח של רשת הטלוויזיה של חיזבאללה, "אל-מנאר", נטען כי הפסקת האש הושגה "בהסכמה מלאה של הצדדים כדי לסיים את הקרב בקלמון נגד דאע"ש". בנוסף דווח כי הפסקת האש נכנסה לתוקפה בשעה 07:00 בבוקר.

לפני כשבוע הודיעו צבא לבנון וחיזבאללה במקביל על פעולה צבאית נגד דאעש. בהודעת חיזבאללה בשבוע שעבר נמסר כי הארגון משתף פעולה עם צבא סוריה בלחימה באנשי דאעש בצידו הסורי של רכס קלמון. צבא לבנון לעומת זאת התמקד בצידו הלבנוני של הרכס, וטען כי איננו משתף פעולה עם חיזבאללה וצבא אסד. אולם פורסמו תמונות של כוחות צבא לבנון נלחמים לצד כוחות חיזבאללה, והפסקת האש הגיע משתי הצבאות במקביל.

דובר צבא לבנון, הגנרל עלי קאנסו, בתדרוך במשרד ההגנה הלבנוני על המבצע של צבא לבנון נגד מובלעת דאעש בגבול לבנון-סוריה (AP Photo/Bilal Hussein)
דובר צבא לבנון, הגנרל עלי קאנסו, בתדרוך במשרד ההגנה הלבנוני על המבצע של צבא לבנון נגד מובלעת דאעש בגבול לבנון-סוריה (AP Photo/Bilal Hussein)

חזית מרכז סוריה – מובלעת אחת נותרה

במחוזות חומס וא-רקה שבמרכז סוריה הצליח צבא סוריה של משטר אסד לנצור את כוחות דאע"ש בתוך שתי מובלעות של אלפי קמ"ר כל אחת. המובלעות מצויות בין העיר חומס לא-רקה ובתוכן שטח הררי המיושב בדלילות. אמש הצליחו צבא סוריה יחד עם חיזבאללה לטהר את אחת המובלעות מנוכחות דאע"ש. לפי חיזבאללה, גודלה של המובלעת שטוהרה, הנמצאת ממערב א-סוחנה ומשתרעת צפונה עד למחוז חמאת, היא 2,000 קמ"ר. צבא סוריה כבש מחדש את א-סוחנה, שנמצאת 50 ק"מ מצפון-מזרח לעיר העתיקה תדמור, מוקדם יותר החודש. זאת הייתה העיירה הגדולה האחרונה שבה החזיק דאעש במחוז חומס.

 

המובלעת של דאע"ש שטרם נכבשה מיושבת בצפיפות רבה יותר, ונכון לשעה זו נראה כי צבא סוריה לא ינסה לכבוש אותה. משרד הביטחון הרוסי הודיע היום כי צבא סוריה פנה לעבר דיר א- זור כדי להסיר את המצור על העיר שהחל לפני למעלה משלוש שנים.

 

חזית  א-רקה – רוב העיר שוחררה

המבצע של" הכוחות הסוריים הדמוקרטיים" בהנהגת הכורדים,  ובסיוע הקואליציה הבינלאומית בהובלת ארה"ב, לשחרור א-רקה, בירת דאע"ש, נמשך. השבוע הצליחו הכוחות שבראשם עומדת מפקדת כורדית לשחרר את כל העיר העתיקה מוקפת החומה, וכעת הם שולטים ביותר מ-65% מהשטח הבנוי של א-רקה.

 

הנהגת הקואליציה הרב-לאומית הודיע השבוע כי בימים הקרובים תחל במבצע לשחרור מחוז דיר א-זור שמצפון לנהר הפרת מידי דאע"ש. את העיר דיר א-זור עצמה, השוכנת מדרום לנהר, יכבוש צבא סוריה של אסד לפי הסכם שהושג בין רוסיה לארה"ב. ההסכם מחלק את סוריה לאורך נהר הפרת, כאשר האוטונומיה של רוג'בה בגיבוי ארה"ב מצפון לו, וכוחות צבא סוריה בגיבוי רוסיה מדרום.

חזית הגבול בין סוריה ועיראק

בסוף השבוע פרסמה רשת "אל-מנאר" של חיזבאללה תיעוד של מל"טים איראניים תוקפים כוחות של דאעש בסוריה, באזור הגבול עם עיראק. לפי הדיווח, כלי הטיס של משמרות המהפכה תקפו כלי רכב של הארגון הסוני הרצחני שהתקרבו לעמדה של צבא סוריה ושל מיליציית הפטימיון, המורכבת ממתנדבים אפגנים שיעים ונמצאת תחת פיקודה של טהראן. מעורבות מסוג זה של איראן במלחמה בסוריה הייתה נדירה בעבר, אך בשנה האחרונה היא הולכת ונהיית שכיחה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!