דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

פתיחת שנת הלימודים / כ-9,000 תלמידי חינוך מיוחד עלולים לא לפתוח את שנת הלימודים

על רקע מחלוקת בנוגע לתקציבם של מוסדות חינוך מוכרים ולא רשמיים, איימו המוסדות כי לא יפתחו את שנת הלימודים הקרובה. היום תתקיים פגישה בין משרד החינוך לגופים בניסיון לגשר על המשבר

שביתה, צילום ארכיון: פלאש 90.
שביתה, צילום ארכיון: פלאש 90.
דוד טברסקי

כ-9,000 תלמידים בחינוך המיוחד עלולים לא לפתוח את שנת הלימודים הקרובה, כך נמסר אתמול (ראשון) מקואליציה של כ-20 עמותות וארגונים המפעילים מוסדות חינוך המסווגים כחינוך מוכר שאינו רשמי. לטענתם, משרד החינוך מפלה את מוסדות החינוך בתקצוב בלתי שוויוני שפוגע בפעילות של העמותות הקטנות.

בין הארגונים בקואליציה: ויצ"ו, בית אקשטיין, על"ה, אלי"ן (בית חולים), רשת סולם, רשת אל אור, הרי ירושלים (בני ברית), אהבה–כפר ילדים ונוער, נווה צאלים, אור שלום, חינוך ועתיד (רשת) ועוד.

ע"פ הארגונים, התקציב לילד בחינוך המיוחד במוסד מוכר שאינו רשמי נמוך בכ-40,000 ש"ח מתקציב עבור ילד שלומד בחינוך המיוחד במוסדות הרשמיים. בנוסף, מדגישים במוסדות כי רפורמת "אופק חדש", המעניקה שעות הוראה פרטניות, אינה מיושמת במוסדות אלה.

לפי ארגון ויצ"ו, המאבק מתנהל מזה מעל לשנה וחצי כאשר הארגון מוביל את יישומה המלא של תכנית אופק חדש במוסדות החינוך המוכרים שאינם רשמיים. "היו מספר מפגשים בוועדת החינוך כאשר הפגישה האחרונה הייתה לפני חודש וחצי בה המשרד ציין שהוא מודע לפערים והוא ינסה לגשר עליהם" נמסר מויצו. "חוק חינוך מיוחד מחייב את המדינה לחלק את המדינה לחלק את התקציב באופן שווה בין ילדים שלומדים בבעלויות למוסדות הרשמיים".

למוסדות המוכש"רים (מוכרים שאינם רשמיים) נשלחים ילדים לאחר בדיקת ועדת השמה מקצועית לפני שהילד מגיע לכיתה א', והיא זאת אשר מחליטה לאיזה מוסד מתאים לשלוח אותו כך שילדים יכולים להישלח לכל סוג של מוסד בהתאם למצב הייחודי שלו בלי קשר למצבה הכלכלי של משפחתו בלי יכולות של ההורים להתערב בקביעה. "הפערים בתקצוב מביאים לחוסרים מהותיים. שעות הוראה לילד, ציוד פרהרפואי וטיפולים מיוחדים הם דבר מהותיים בחינוך המיוחד ומשפיעים באופן משמעותי על איכות החינוך והטיפול בילדים. ארגונים גדולים כמו ויצ"ו ובית אקשטיין ממנים את הטיפולים מכיסם הפרטי אבל בית ספר כמו אור שלום שנסגר שנה שעברה לא יפתח השנה כי הוא לא עומד בהוצאות".

ע"פ ויצו ושאר הארגונים ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) ראש ועדת החינוך של הכנסת דרש ממשרד החינוך להסדיר את הדברים בדחיפות מכיוון שהמאבק מתנהל הרבה זמן. גם משה גפני (יהדות התורה) טען בפני מנכ"ל משרד החינוך שלמה אבואב שהתקצוב הלא שוויוני אינו חוקי, ועל המשרד לפעול במהירות לשינוי המצב. הארגונים טוענים שמדובר בסכום של פחות מ-500 מיליון שקלים, וזאת מכיוון שמדובר במספר מוגבל של תלמידים. על כן, לטענתם, לא נדרש לחכות לשיחות על תקציב על 2018-2019 ומקורות תקציביים להקצאה שוויונית ניתן למצוא כבר בתוך התקציב הנוכחי. "זה לחלוטין עניין של תיעדוף , יש כסף פשוט הוא לא בסדר העדיפויות, אף אחד לא רוצה להשבית את הלימודים זה עוול להורים ולילדים" היום (שני ) יהיה מפגש בין קואליציית הארגונים לבין משרד החינוך והאוצר, ואם לא יהיו תוצאות ביום שלישי הארגונים יערכו מסיבת עיתונאים בה יודיעו על המשך המאבק.

ממשרד החינוך נמסר כי "המשרד החינוך מתייחס ברגישות רבה לצרכים של ילדי החינוך המיוחד, ולכן במהלך השנה האחרונה הקצה תוספת של עוד כחצי מיליארד ש'"ח על התקציב הקיים, שעומד על כ-7 מיליארד שקל. המשרד פועל באופן נמרץ כדי לפתוח את שנת הלימודים כהלכה בחינוך המיוחד, והיום, בשעות אחר הצהריים, קיים סמנכ"ל משרד החינוך פגישה עם קואליציית הארגונים. פגישת המשך נקבעה למחר, ואנו מאמינים שעד פתיחת שנת הלימודים הכל יבוא על מקומו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!