דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

בארץ / אחרי קרוב לשנתיים: חברי כנסת יהודיים עלו להר הבית

חברי הכנסת יהודה גליק (הליכוד) ושולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי) ביקרו אתמול בבוקר (ג') במתחם, במסגרת פיילוט של המשטרה לבחינת ההשלכות של ביקור כזה | אנשי שלום עכשיו הפגינו בכניסה להר הבית במחאה

ח"כ שולי מועלם רפאלי ברחבת הכותל לאחר ביקורה בהר הבית, אוגוסט 2017. (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
ח"כ שולי מועלם רפאלי ברחבת הכותל לאחר ביקורה בהר הבית, אוגוסט 2017. (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).

חברי הכנסת יהודה גליק (הליכוד) ושולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי) עלו הבוקר (שלישי) להר הבית. זוהי העלייה הראשונה של חברי כנסת להר מאז אוקטובר 2015, אז אסר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על כניסת חברי כנסת למתחם בעקבות גל פיגועים. פעילי ארגון שלום עכשיו הפגינו בכניסה למתחם, במחאה על הביקור.

"אני רוצה לקוות כי פתיחת ההר לביקורי ח"כים לא תהיה אירוע חד פעמי, אלא התחלה מחודשת כראוי למקום הקדוש ביותר בעולם" אמר גליק, "הגעתי לפה היום לראשונה אחרי יותר משנה, הפעם האחרונה שהייתי פה הייתה ביום שבו נכנסתי לכנסת במאי 2016, הר הבית זה מקור החיים שלי".

חבר הכנסת יהודה גליקברחבת הכותל, לאחר ביקורו בהר הבית (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
חבר הכנסת יהודה גליקברחבת הכותל, לאחר ביקורו בהר הבית (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).

ח"כ מועלם-רפאלי אמרה, בסיום הביקור, כי "אחרי שנתיים שבהן לא הורשנו לעלות להר הבית, זו היה חוויה מרוממת ומרגשת מאוד, בפרט בהתחשב בעובדה שאנחנו בחודש אלול , חודש של חיבור אל עצמנו ואל אלוקינו. אני מקווה מאוד שחברי הכנסת לא יצטרכו לחכות שנתיים , חודשיים או שבועיים לעליה הבאה אל למקום הקדוש ביותר לעם היהודי. אני בהחלט מצפה לשינוי הזה שכן, גורמי ביטחון בכירים הודיעו שההסתה מתבצעת על ידי ההנהגה הערבית. אני קוראת לכולם לעלות אל ההר בטהרה מתוך ראיית השילוב של הקדושה והריבונות".

בשבוע שעבר החליטה המשטרה, בשיתוף עם ראש הממשלה, כי היום יורשו חברי כנסת לעלות להר הבית במסגרת פיילוט של המשטרה. הפיילוט אמור לבחון את ההשלכות של עליית חברי הכנסת להר, ואחריו תתקבל החלטה רחבה יותר בנושא. "ההחלטה התקבלה לאור השיפור במצב הבטחוני במקום" נמסר מלשכת ראש הממשלה, "החלטות בנושא ימשיכו להתקבל בהתאם להערכת המצב הביטחונית". חברי הכנסת מהרשימה המשותפת הודיעו כי הם מחרימים את הפיילוט.

ההודעה הגיעה לאחר שביום רביעי שעבר ניסו גליק ומועלם-רפאלי לעלות למתחם חרף הוראת נתניהו, שמנעה זאת מחברי כנסת. כניסת השניים נבלמה בידי המשטרה.

קבוצת פעילי שלום עכשיו התייצבה, כאמור, סמוך לשער המוגרבים שממנו נכנסו השניים למתחם. המפגינים הניפו שלט שעליו נכתב "משוגעים, רדו מההר – הפיילוט שלכם מסכן את כולנו".

הפגנת "שלום עכשיו" מחוץ להר הבית (צילום: ארנון סגל).
הפגנת "שלום עכשיו" מחוץ להר הבית (צילום: ארנון סגל).

משלום עכשיו נמסר כי "הר הבית הוא המקום הנפיץ ביותר במזרח התיכון וחבל שחברי כנסת הופכים אותו לזירה של הפגנות ופרובוקציות". עוד נמסר כי "לו נתניהו היה מנהיג שקול ואחראי, הוא היה לא היה נכנע ללחצים ומאפשר את הפיילוט הזה, אך כנראה הוא שהוא שקוע עמוק בחקירות ואינו מסוגל לעמוד בפני צמד פרובוקטורים מהספסלים האחוריים. הוא אינו כשיר לכהן בתפקידו".

גליק דחה את הטענה כי מדובר בפרובוקציה, וטען כי "יש לי תפיסת עולם מאוד מוזרה שמי שאחראי לפיגועים זה מי שעושה אותם, ומי שמסית לרצח הוא האשם. אני משוכנע שמי שעולה בטוב להר הבית מוסיף שלום בעולם, ומי שמקדם הסתה ושנאה הוא האשם".

 ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת), אמר הבוקר כי "חברי הכנסת מהרשימה המשותפת לא יגיעו היום למסגד אל-אקצה במסגרת הפרובוקציה והתנאים של נתניהו ומשטרת ישראל. חברי הכנסת הערבים ייכנסו מתי שהם רוצים ולא מתי שנתניהו יירצה, כך היה בעבר וכך יהיה בעתיד".

על תכנית הפיילוט, הוסיף טיבי כי "חברי הכנסת הערביים נכנסים לבית ולמסגד שלהם, אבל חברי הכנסת הקיצוניים מימין מתפרצים למסגד בחסות ממשלת ישראל ומשטרתה, והם אלה אשר דורשים לשנות את הסטטוס קוו ולאפשר להם להתפלל ברחבת המסגד. העולם כולו רואה מי מסית , מי מתלהם כמו גנב בלילה, ומי מתנהג באופן מחושב ואחראי כבעל בית שהמסגד שייך לו".

אמש, אמר חבר מפלגתה של מועלם-רפאלי, ח"כ בצלאל סמוטריץ', כי לא ישתף פעולה עם הפיילוט. "אינני מוכן לעלות להר הבית כגנב במחתרת, באופן המבזה והבלתי חוקי שנכפה על חברי הכנסת"  אמר, "התנאים וההגבלות של 'אסור ומותר' שהוטלו על חברי הכנסת כפי שהם באים לידי ביטוי במכתב המשפיל של קצין הכנסת הם לא חוקיים, לא דמוקרטיים ולא מתקבלים על הדעת. ה'פיילוט' ההזוי, כפרצה הקוראת לגנב וכמעט מתחננת בפני הפורעים להתפרע זהו שפל חדש שלא מתקבל על הדעת".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!