דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עמנואל מקרון

עבודה עולמית / האם הרפורמות בשוק העבודה הצרפתי יפגעו בציבור העובדים?

נשיא צרפת החדש, עמנואל מקרון השיק אמש את רפורמת חוקי העבודה שלו - במרכזן הקלה על המעסיקים לפטר ולקלוט עובדים | אחוז האבטלה בצרפת גבוה ומקרון התחייב להורידו ל-7% עד שנת 2022 | איגודי העובדים חלוקים בתמיכתם ברפורמה

נשיא צרפת הנכנס, עמנואל מקרון, בעת השבעתו בפריז (צילום: AP Photo/Michel Euler, POOL).
נשיא צרפת הנכנס, עמנואל מקרון, בעת השבעתו בפריז (צילום: AP Photo/Michel Euler, POOL).
יונתן קירשנבאום

אתמול (חמישי) חשפה ממשלת צרפת את פירוט תכניתה לרפורמה בחוקי העבודה במדינה, אשר היתה אחד מהנושאים המרכזים בהם עסק הנשיא מקרון במירוץ לנשיאות השנה. ראש ממשלת צרפת, אדוארד פיליפ, חשף את התכנית בת 60 הצעדים, שעות לאחר שזו הוגשה לפורום משותף של נציגי איגודי העובדים והתעשייה.

הרפורמות מכילות סעיפים אשר מכוונים להקל על המעסיקים בהתנהלותם מול עובדיהם, ובכך להגדיל את התמריץ להשקיע ולהעסיק עובדים. צרפת סובלת כיום מאחוז אבטלה גבוה יחסית, ומקרון הבטיח כי הרפורמות אותן יוביל יורידו את אחוזי האבטלה ל-7% עד 2022. את צמצום האבטלה מקווה מקרון להשיג ע"י פגיעה בכוחם של איגודי העובדים לנהל מו"מ מול המעסיקים, והקלה בהגבלות עליהם.

שביתות בצרפת (צילום ארכיון: AP Photo/Michel Euler)
שביתות בצרפת (צילום ארכיון: AP Photo/Michel Euler)

כך למשל, על פי ההצעה, יוגבל הסכום אותו יוכלו עובדים מפוטרים לתבוע ממעסיקיהם במקרה של פיטורים שלא כדין. בנוסף, התקופה בה יורשה לעובדים מפוטרים לתבוע על פיטורים יקוצר משנתיים, לשנה אחרי המקרה. ההצעה מקלה על פיטורי עובדים, וקובעת כי חברות רב-לאומיות יוכלו לסגור מפעלים בצרפת ביתר קלות, בטענה כי דבר זה יהווה תמריץ לחברות אלו להשקיע בצרפת.

סעיפים רבים בהצעה מכוונים לשינוי מבנה הכוח בקביעת תנאי העבודה בצרפת, ולשחוק את כוחם של איגודי העובדים בתהליך זה. כך, עסקים עם 50 עובדים ופחות ינהלו מו"מ על תנאי העבודה באופן ישיר, בניגוד למו"מ הארצי שהיה מתקיים בין האיגודים למעסיקים בענף מסויים, לעיתים בתיווך הממשלה. צעד זה אמנם לא מגביל את האיגודים באופן רשמי, אך הוא מקשה עליהם לגייס את כלל העובדים למאבק משותף על תנאי העבודה בענפים שלמים באותו הזמן.

ההצעה מאפשרת לחברות גדולות שלא לעמוד בהסכמים הקיבוציים בענף. במקרים בהם המו"מ הישיר מול האיגודים נכשל, יוכלו מעסיקי החברות הגדולות לקבל החלטה ע"י העלאת השאלה הנידונה להצבעה בקרב העובדים, דבר המחליש את יכולתו של האיגוד לנהל אסטרטגיית מו"מ אפקטיבית.

פיליפ אמר על ההצעה כי היא נועדה "להחזיר לצרפת את השנים האבודות" של צמיחה נמוכה ואבטלה. הממשלה הצרפתית טוענת כי השינויים המבניים יעודדו את ההשקעה, יורידו את האבטלה ויטיבו, בסופו של דבר עם העובדים. הממשלה הגרמנית הביעה את תמיכתה בתכנית, אותה היא הציבה כתנאי לתמיכתה במתן אפשרות לצרפת להרחבה תקציבית. הגרמנים מקוים כי מקרון ילך בדרכה של גרמניה בכל הנוגע ליחסי עבודה, שם הונהגה בשנות האלפיים רפורמה אשר הורידה את כוח המיקוח של העובדים ויצרה מעמד רחב של עובדים עניים ובכך תמרצה את ההשקעה הפרטית.

התגובות בציבור הצרפתי לרפורמות מעורבות. אחוזי התמיכה במקרון נמצאים במגמת ירידה מאז היבחרותו במאי, וכיום פחות ממחצית מהצרפתים תומכים בו בפועל. ג'רום פורקה, ראש האגף הפוליטי בחברת הסקרים הצרפתית Ifop, אמר ל-FT כי "קיימת אוירה מתוחה ביותר סביב הרפורמות". הוא הוסיף כי "מקרון נבחר לא מזמן ועוד מחזיק במידה מסוימת של תמיכה. אבל ירח הדבש נגמר, וחוסר שביעות הרצון של הציבור גדל. התמיכה בו צנחה בין יוני לאוגוסט". עפ"י סקרים שנערכו בשבועות האחרונים, רק כ-40% מהצרפתים תומכים בצעדי הרפורמה המוצעים.

עם זאת, נראה כי מקרון יעביר את ההצעה בקלות יחסית בפרלמנט. בכדי להפוך לחוק תצטרך ההצעה לזכות ברוב בשני בתי הנבחרים. בבית התחתון מחזיקה מפלגת France En Marche של מקרון ברוב של 314 מתוך 577, ונראה כי גם בבית העליון ישנה תמיכה בהצעה. תאריך ההצבעה על החוק טרם פורסם.

האיגודים חלוקים בעמדתם ביחס לרפורמות

ממשלת מקרון מנהלת מזה חודשים מו"מ עם איגודי העובדים הגדולים בצרפת על תנאי התמיכה בצעדים. מקרון מעוניין להימנע מהתנגדות ציבורית רחבה של העובדים לצעדי הרפורמה, כפי שהיו בשנים האחרונות בתגובה לניסיונותיה של ממשלת הולנד לבצע שינויים בחוקי העבודה.

במובן זה רשם מקרון הצלחה מרשימה. שניים מתוך שלוש האיגודים הגדולים בצרפת הצהירו כי ישאפו שלא להתנגד להצעה, במידה והיא אכן תעמוד בתנאים אותם הציבו. בהסבר לעמדתם טענו נציגי האיגודים כי בעקבות כוחה הגדול של מפלגתו של מקרון בפרלמנט, הם אינם רואים סיכויים להתנגדות כוללת לצעדים, וכי ינסו להגיע לפשרות תוך מו"מ. ורוניקה דסק, סגנית יו"ר האיגוד CFDT, אשר הצהיר כי ישב למו"מ עם מקרון, אמרה כי "נראה אם מר. מקרון כנה כשהוא טוען כמונו, שחברות יכולות להגביר את התחרותיות שלהם אם המעסיקים והאיגודים יגבירו את האינטראקציה. או, לחלופין, אם זו רק דרך להיפטר מאיתנו ע"י דה-רגולציה".

איגוד אחד, ה-CGT, הכריז כי יתנגד למהלך באמצעות שביתות והפגנות. האיגוד הכריז כי הרפורמות "חוצות קוים אדומים רבים מדי", וכי בתאריך 12.9 ינהיג שביתה. פיליפ מרטינה, יו"ר ה-CGT, אמר בריאיון השבוע כי, "מקרון כנראה חושב שהצרפתים הם טיפשים". הוא הוסיף כי "כל הרפורמות בחוקי העבודה בשנים האחרונות היו מנוגדות לאינטרסים של העובדים. אנחנו נתנגד להצעה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!