דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
16.4°תל אביב
  • 9.0°ירושלים
  • 16.4°תל אביב
  • 15.2°חיפה
  • 14.9°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 21.9°אילת
  • 16.8°טבריה
  • 11.5°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אסונות טבע

בעולם / לא רק בטקסס: אלפי הרוגים החודש באסונות טבע ברחבי העולם

כמו באירועי טרור, כך גם בפגעי מזג האוויר - יש מדינות שזוכות לחשיפה תקשורתית ותשומת לב עולמית ויש כאלה שאפילו התקשורת הפנימית בהן מעדיפה לסקר את המתרחש בארה"ב

כבישים מוצפים בפקיסטן ב-31 באוגוסט (צילום: AP Photo/Shakil Adil)
כבישים מוצפים בפקיסטן ב-31 באוגוסט (צילום: AP Photo/Shakil Adil)
אוריאל לוי

כ-3,000 בני אדם נספו בשטפונות ב-20 הימים האחרונים אך בישראל, ובכלל במערב, דובר כמעט אך ורק על הוריקן "הארווי". בעוד התקשורת נושאת עיניה לארה"ב, פקדו אסונות דומים כמה מדינות עניות בדרום אסיה ובמערב אפריקה. הסופה האמריקאית, שזכתה להד תקשורתי נרחב, גרמה למותם של 38 נפשות בטקסס ובלואיזיאנה, כשכמעט באותו פרק הזמן סופות דומות שהתרחשו בהודו, בנגדלש, נפאל, סיירה ליאון וגינאה גרמו למותם של אלפים. התמונה ברורה (רובנו): כדור הארץ מתחמם, סופות הגשמים מתגברות, שטפונות מציפים ערים וכפרים, בניינים מתמוטטים, מפולות הבוץ מוחצות תחתן שכונות שלמות, מערכות ביוב עולות על גדותיהן וגורמות למגיפות, גידולים חקלאיים נהרסים, התבואה נפגעת, מיליונים מאבדים את ביתם, ואלפי בני אדם נספים. כשאסון הטבע מתרחש בארה"ב – עדשת המצלמה קולטת והלוויינים משדרים. כשהחורבן  פוקד את אפריקה – הידיעות לגביו מגיעות בקושי למודעה קטנה באחד העמודים האחרונים של העיתון.

דרום אסיה

יותר מ- 1,700 בני אדם נהרגו בגשמי המונסון בהודו, בנגלדש ונפאל בשבועיים האחרונים, ויותר מ-41 מיליון נפגעו באחת הסופות החזקות ביותר שנרשמה בהיסטוריה של תת היבשת ההודית. הגשמים פקדו את אזור ההימאליה תחילה, ולאחר מכן נעו דרומה ומערבה לעבר פנים תת-היבשת ולפקיסטן. 468 מילימטר גשם ירדו ב-12 השעות הגשומות ביותר בבירה מומבאי – פי שניים מאשר ביוסטון, טקסס. ארגון "Save the Children" הודיע כי כ-18,000 בתי ספר נהרסו כליל או נפגעו באופן חמור מהשיטפונות, מה שיגרום ל-1.8 מיליון תלמידים להישאר בבית בחודשים הקרובים – זאת לעומת 18,000 בתים שניזוקו בצורה חמורה ועוד 32 אלף בצורה מינורית מנזקי "הארווי". אגב, מספרם הכולל של הבתים שנפגעו בצורה חמורה בהודו נאמד במיליונים.

בהודו לבדה נהרגו כ-1,300 בני אדם בשיטפונות ומפולות בוץ שנגרמו כתוצאה מגשמי המונסון העזים. במדינת ביהר שבצפון מזרח הודו נהרגו כ-500 בני אדם ו-17.1 מיליון בני אדם נותרו ללא קורת גג, ללא חשמל, או ללא גישה למזון כתוצאה מהשיטפונות. במדינת אוּטַּר פּרַדֵש ("המחוז הצפוני") המצויה במורדות ההימאליה נהרגו מאות בני אדם נוספים ו-2.5 מיליון בני אדם הושפעו מהשיטפונות. גם במדינת אסאם, המצויה בצפון-מערב הודו, נהרגו מאות בני אדם ו-2.5 מיליון הושפעו.

גשמים עזים הציפו את העיר מומבאיי ושיתקו את שירותי הרכבת בעיר המשמשת מיליונים מדי יום. כוח מיוחד שהופעל במומבאי יצא לחלץ אנשים שנתקעו באזורים נמוכים בעיר אך לא הצליח בשל הגשמים העזים שלא פסקו. "הגשמים הכבדים וההצפות מעכבים את עבודות ההצלה שלנו, אפילו אנחנו תקועים", אמר נציב המשטרה המקומית.

https://twitter.com/ImRo450/status/902604424379482112

בבתי החולים מביעים דאגה מזיהומים שעלולים להתפשט בעקבות ההצפות. שר החינוך הורה על סגירת בתי הספר והמכללות בעיר ודוברת נמל התעופה הבינלאומי במומבאיי מסרה כי טיסות רבות מעוכבות בשל מזג האוויר הסוער, חלקן אף הוסטו ממסלולן למקומות אחרים.

בבנגלדש השכנה הכו גשמי המונסון עד כדי כך ששליש מהמדינה מוצפת כעת במים. רשתCNN  דיווחה כי לפי מקורות ממשלתיים נהרגו בבנגלדש 142 בני אדם, 697,000 בתים חרבו ו-8.5 מיליון בני אדם הושפעו מהשיטפונות.

בנפאל ההררית נהרגו בשלושת השבועות האחרונים לפחות 150 בני אדם וכ-90,000 מבנים ניזוקו. כך דיווח גורם ממשלתי לרשתCNN. נשיא הצלב האדום הנפאלי אמר כי מדובר "בגשמים העזים ביותר שנרשמו במדינה מזה שנים".

פקיסטן היא היעד הבא של סופת המונסון, שהגיעה כבר אתמול לעיר הנמל קראצ'י שבמזרח המדינה. רחובותיה של קראצ'י, העיר המאוכלסת ביותר בפקיסטן, הוצפו במים ועד כה דווח על לפחות 14 הרוגים.

מערב אפריקה

במערב אפריקה נהרגו לפחות 1,300 בני אדם בשבועיים האחרונים. הסופות הטרופיות שפקדו את סיירה ליאון, ניג'ר, קונגו, וגינאה עשויות לגרום למגיפות חמורות שימשיכו את הקטל במשך זמן רב. המידע על ממדי האסון באפריקה כמעט נעדר מרשתות התקשורת העולמיות, ובאופן אבסורדי, אפילו במדינות שספגו מטחי גשמים יוצאים מגדר הרגיל שפגעו בעשרות אלפי בני אדם, מדווחים בחדשות על הוריקן "הארווי" יותר מאשר על המתרחש במקום.

סיירה ליאון ספגה ב-14 באוגוסט סופה טרופית עוצמתית, שהובילה למפולת בוץ בפריטאון הבירה בה נהרגו כ-1,000 בני אדם. סגן הנשיא, ויקטור פו, אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי "האסון כה נורא, עד שאני עצמי מרגיש שבור. אנחנו מנסים לגדר את האזור ולפנות את הפצועים". אזורים רבים בפריטאון קרובים לגובה פני הים ומערכות הניקוז והביוב בהם רעועות, מה שמגביר את נזקי ההצפות בעונת הגשמים במדינה. סיירה לאון מוכה באופן תדיר על ידי שיטפונות, כשבתים שאינם יציבים דיים נסחפים ונהרסים.

ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו נהרגו לפחות 200 בני אדם במפולת בוץ במחוז איתורי. מפולת הבוץ התרחשה לאחר שסופת גשמים עזה פקדה את האזור ב-16 באוגוסט. כתוצאה מהגשמים העזים קרסה גדתו המערבית של אגם אלברט הגדול, והציפה כפרי דייגים השוכנים לחופו.

בניג'ר לפחות 44 בני אדם נהרגו בשבועות האחרונים כתוצאה מהצפות ושיטפונות שנגרמו בסופת גשמים עזה, כך דיווחו הרשויות במדינה. האו"ם הזהיר כי 106,000 בני אדם במדינה עשויים למצוא את עצמם חסרי בית כתוצאה מהשיטפונות. בסופה דומה אשתקד נהרגו בניג'ר 60 בני אדם.

גינאה הושפעה מאותה הסופה שפקדה את סיירה ליאון, שכנתה. הגשמים העזים הציפו את הבירה קונאקרי וגרמו למותם של לפחות 10 בני אדם. 19 גופות נוספות, שכנראה הגיעו מסיירה ליאון, אותרו בימים האחרונים בגינאה.

ניגריה סובלת אף היא משיטפון כרגע ועל אף שאין עדיין דיווחים על הרוגים, כ-100 אלף איש נפגעו מן השיטפון שהרס מעל ל-2,800 בתים במדינת בניו (Benue). שטפונות דומים שהתרחשו בשנת 2012 גבו את חייהם של כמה עשרות בני אדם והרסו כ-50 אלף בתים. מאז תחילת עונת הגשמים במדינה נהרגו כבר 30 בני אדם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!