דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אפריקה

אפריקה / לראשונה באפריקה: בית המשפט בקניה מבטל כהונה של נשיא נבחר

"אלוהים בצד שלנו" צעקה אחת המפגינות עם היוודע החלטת בית המשפט על ביטול תוצאות הבחירות | הנשיא הנבחר, שהיבחרותו כעת מוטלת בספק, מתנגד להכרעה אך מקבל אותה

נשיא קניה אוהורו קנייתה (צילום: Department of International Rela/ flicker)
נשיא קניה אוהורו קנייתה (צילום: Department of International Rela/ flicker)
אוריאל לוי

 

בית המשפט העליון בקניה ביטל היום (שישי) את ניצחונו של אוהורו קניאטה שנבחר לנשיאות בחודש שעבר והורה לערוך בחירות חוזרות בתוך 60 יום. בית המשפט קבע כי ועדת הבחירות גרמה לאי סדרים, "נכשלה והתרשלה או סירבה לבצע את הבחירות בהתאם לחוקה". "ההכרזה (על ניצחון קניאטה – א.ל) לא חוקית, בטלה ומבוטלת", אמר השופט דיוויד מרנגה כשהכריז על הכרעת ארבעה שופטים מול שניים. בית המשפט לא האשים את הנשיא הנבחר בכשלים, אלא את ועדת הבחירות בלבד.

במסיבת עיתונאים שכינס הנשיא אוהורו קניאטה, בנו של נשיא קניה הראשון, המכהן כנשיא מזה 4 שנים, אמר כי הוא אינו מסכים עם החלטת בית המשפט "חמישה או שישה אנשים לא יכולים לשנות החלטה של 45 מיליון בני אדם", אולם הוא הודה כי יקבל את הדין וביקש מכל הצדדים לשמור על איפוק ושלום. "אנחנו לא במלחמה עם אחינו ואחיותינו מהאופוזיציה כי כולנו קנייתים".

https://twitter.com/KTNNews/status/903601433794269187

 

ההחלטה מגיעה לאחר שבית המשפט העניק למנהיג האופוזיציה, שריילה אודינגה, ומפלגתו, ה-NASA, שטענו לזיופים, גישה למערכת ההצבעה האלקטרונית. זאת, כדי לאמת את התוצאות שהוכרזו לפיהן קניאטה נבחר לכהונה שנייה עם 54% מהקולות. הבדיקה של אודינגה נערכה בפיקוח מומחי טכנולוגיה.

לאחר החלטת בית המשפט תומכי האופוזיציה נראו חוגגים ברחובות ניירובי הבירה. "זהו יום היסטורי לאנשי קניה", אמר מנהיג האופוזיציה אודינגה, "וגם לאנשי יבשת אפריקה". הוא ציין כי זו הפעם הראשונה שתוצאות בחירות ביבשת מבוטלות. אודינגה הודה לשופטים שפעלו למען הדורות הבאים. "תודה לך ישו", צעקה אחת המפגינות, "אמרתי לכם, אלוהים בצד שלנו".

https://twitter.com/jreberlein/status/903566374840172544

לקראת הכרעת בית המשפט היום, המדינה נערכה למחאות אלימות וברחבי הבירה ניירובי הוצבו שוטרים. סביב בית המשפט הוצבו בריקדות ושוטרים חמושים. כותרות העיתונים קראו "פגישה עם הגורל", והחנויות בבירה נותרו סגורות.

הבחירות, שנערכו ב-8 באוגוסט, עוררו חשש לגל אלימות קשה, כפי שקרה אחרי הבחירות ב-2007, אז נהרגו 1,200 בני אדם במחאות. החשש גבר עם ניצחון קניאטה, שת נצחונו דחתה האופוזיציה מיד. עם פרסום התוצאות לפחות שלושה מפגינים נורו למוות ושוטרים פיזרו הפגנות נוספות בגז מדמיע. לפי פעילי זכויות אדם, מאז הבחירות נהרגו לפחות 24 בני אדם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!