דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות לאומיות

ישראל 2022 / הממשלה מפרסמת תכנית תשתיות ל-5 שנים הקרובות בעלות 116 מיליארד

בתוך התכנית: בית חולים נוסף בב"ש, הרחבת הרכבת הקלה מראשון לציון ועד להרצליה, תחנות חשמל מופרטות ושני מתקנים לטיפול בפסולת | מהתכנית עולה מגמה של הסתמכות גוברת על פרויקטים ציבורים בבעלות פרטית (PPP)

מחלף במרכז הארץ (צילום: משה שי / פלאש 90).
מחלף במרכז הארץ (צילום: משה שי / פלאש 90).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

הממשלה תציג הבוקר (ראשון) את תכנית התשתיות הכוללת של ישראל לשנים 2017-2021. התכנית כוללת עשרות פרויקטים הנמצאים בשלבי אישור וביצוע שונים שעלותם הכוללת נאמדת בכ-116 מיליארד שקלים. בנוסף הממשלה תצביע היום על הקמת צוות בכיר למעקב וליישום התכנית.

רשימת הפרויקטים בתכנית כוללת פרויקטים שעלותם נאמדת בלפחות 100 מליון שקלים כל אחד, בתחומי האנרגיה, התחבורה, המים והבריאות שעברו אישור בדיקת כדאיות או אושרו בממשלה.

תשתיות לצמיחה
תשתיות לצמיחה

בין הפרויקטים השונים של משרד האנרגיה והתשתיות בולטות 15 תוכניות להקמת תחנות חשמל פרטיות בעלות של כ-13 מיליארד שקלים שיוסיפו כושר ייצור של 3,400 מגה ואט. (לשם השוואה מדינת ישראל מחזיקה היום בכושר ייצור של כ 16,000 מגה ואט. שיא צריכת החשמל ב-2017 עמד על 12,700 מגה ואט).

משרד הבריאות מתכנן הקמה של בית חולים נוסף לסורוקה בבאר שבע שהקמתו תחל ב-2022. בנוסף מתכנן המשרד הקמת אגף שיקום חדש לבית החולים פוריה בטבריה, בעלות של כ-150 מליון שקלים שהקמתו תחל לקראת סוף 2019.

המשרד להגנת הסביבה מתכנן הקמה של שני מתקני טיפול בפסולת: האחד באזור ירושלים והשני בגוש דן במתחם השפד"ן. שני הפרויקטים הללו אמורים להתבצע בשיטת ה-PPP המייצרת שיתוף פעולה בתכנון במימון בהקמה ובהפעלה בין גורם פרטי לבין הממשלה.

משרד החקלאות מוזכר בתכנית בפרויקט אחד בלבד – הקמת השוק הסיטונאי לתוצרת חקלאית באזור גוש דן. עם זאת, התכנית זו נמצאת בשלב ראשוני מאוד כשטרם נקבע מועד לפרסום המכרז, טרם בוצעה הערכת עלויות ואין מועד הקמה צפוי. פרויקט השוק הסיטונאי בצומת מסובים נמצא כבר כמה שנים על המדף של משרד החקלאות (מאז נסגר השוק הסיטונאי בתל אביב) והקמתו היא אחת הדרישות המרכזיות של החקלאים הנאבקים במדיניות הממשלה.

טקס פתיחת העבודות על הקו החדש של הרכבת הקלה בתל אביב (צילום: דבר ראשון).
טקס פתיחת העבודות על הקו החדש של הרכבת הקלה בתל אביב (צילום: דבר ראשון).

משרד התחבורה שמחזיק בחלק הארי של הפרויקטים מבין כל משרדי הממשלה, מציין בתוכנית 64 פרויקטים שונים הכוללים סלילת כבישים חדשים, קוי רכבת קלה בגוש דן, בירושלים ובקו חיפה נצרת, נתיבי תחבורה ציבורית, קוי אוטובוסים רבי קיבולת, מחלפים ואפילו שבילי אופניים. הפרויקט הגדול והמרכזי של משרד התחבורה הוא הקמת הקו הירוק של הרכבת הקלה שתחבר בין ראשון לציון וחולון בדרום והרצליה בצפון עם מרכז העיר תל אביב. אורך הקו המתוכנן 39 ק"מ ולאורכו יוקמו 61 תחנות. כ 4.5 ק"מ של מסילה וארבע תחנות יהיו תת קרקעיות. עלות הפרויקט נאמדת בכ-20 מיליארד שקלים והקמתו מתוכננת להתחיל בסוף 2020. שיטת הביצוע תהיה שילוב של בניה ציבורית ושל PPP. העבודות על הקו הסגול המחבר בין מזרח גוש דן לתל אביב צפויות להתחיל רק בסוף 2021. עלותו נאמדת ב-8.6 מיליארד שקלים בלבד מאחר וכל 28 הק"מ של קו זה צפויים להיבנות על פני הקרקע.

התכנית כולה מציגה את ההשקפה הכוללת של הממשלה לגבי התשתיות הדרושות למשק הישראלי בשנים הבאות. סדר העדיפויות המוצג ושיטת הקמה של הפרויקטים ממחישה את  התפיסה של הממשלה ביחס לתפקידה שלה לעומת תפקידו של השוק החופשי בתחומים שונים. כך למשל מרבית הפרויקטים בתחום החשמל מבוצעים ביוזמה פרטית, סלילת קווי הרכבת הקלה וכבישי אגרה מבוצעים בשיטת ה-PPP  ואילו הקמת בית החולים בבאר שבע תעשה על ידי הממשלה במימון ממשלתי ולפי ההצהרות, בית החולים יתבסס על תקציב הממשלה ולא תתקיים בו רפואה פרטית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!