דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בנימין נתניהו

קצבאות הנכות / רה"מ: בתוך מספר שנים נוסיף 4 מיליארד ש"ח לקצבאות הנכות

רה"מ אמר הבוקר (א') בישיבת הממשלה כי בכוונתו ובכוונת שר האוצר לגבש הקלות נוספות מעבר לתוכנית המוצעת ולפיה הכנסתם של נכים קשים לא תפחת מ-4,000 ש"ח בחודש | התכנית לא עונה לדרישה להעלות את הקצבה לגובה שכר המינימום

רה״מ בנימין נתניהו בישיבת הממשלה,ארכיון (צילום: אמיל סלמן / פלאש 90).
רה״מ בנימין נתניהו בישיבת הממשלה,ארכיון (צילום: אמיל סלמן / פלאש 90).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס הבוקר (ראשון) בישיבת הממשלה להעלאת קצבאות הנכות. לדבריו, התכנית להעלאת הקצבאות תעלה לדיון בוועדת חקיקה בחודש אוקטובר, לאחר החגים. בנוסף, אמר שהוא ושר האוצר כחלון יגבשו הקלות נוספות מעבר לתכנית המוצעת.

לדברי נתניהו התכנית להעלאת הקצבאות כוללת מספר עקרונות ואת הגדלת התקציב לנכים ב-4 מיליארד ש"ח תוך ארבע שנים, על בסיס מסגרת התקציב אותה קבע שר האוצר. בנוסף, על פי התוכנית הכנסתם של נכים שהוכרו כמי שאינם מסוגלים לעבוד לא תפחת מ-3,200 ש"ח לחודש. לדבריו, "כך נעלה את הנכים שנמצאים היום במצוקה הגדולה ביותר מעל לקו העוני". עקרון נוסף על פי נתניהו הוא שהכנסתם של נכים קשים לא תפחת מ-4,000 ש"ח לחודש. כמו כן אמר נתניהו שבכדי לעודד השתלבות נכים בעבודה, לא תקוזז קצבת נכה עובד עד שכר של 4,200 ש"ח לחודש. גם מעל ל-4,200 ש"ח הקצבה תקוזז בהדרגה.

הפגנת הנכים מול הרמת הכוסית של הליכוד (טל כרמון).
הפגנת הנכים מול הרמת הכוסית של הליכוד (טל כרמון).

נתניהו אמר עוד כי הוא מתכוון להביא הקלות נוספות שיידונו עם ההחלטה האמורה. התכנית תיתן מענה מידי לנזקקים ביותר, תשפר באופן משמעותי את מצבם של אנשים בעלי מוגבלויות ותסייע לשילובם במעגל העבודה. כמובן שהממשלה תדון בזה במסגרת סדרי העדיפויות שלה והתכנית תעבור תהליך חקיקה בכנסת כנדרש".

על-פי התכנית של ראש הממשלה, קצבת הנכות לא תעלה לגובה שכר המינימום – דרישתם המרכזית של ארגוני הנכים. בנוסף, תוכניתו מפרידה בין דרגות הנכות ומצבם הכלכלי של הנכים, בעוד שקצבת הנכות היא קצבה אוניברסלית ולא תלוית הכנסה. דבר זה עומד אף הוא בניגוד לדרישות מרבית ארגוני הנכים המוחים על מה שהם מגדירים כ"הפרד ומשול" שהממשלה עושה בהם.

ממטה מאבק הנכים נמסרים כי המטה "דוחה מכל וכל את המתווה אשר יותיר מעל ל-150,000 בני אדם מתבוססים בקצבת עולב שאינה מאפשרת חיים. מטה מאבק הנכים לא יותיר פצועים בשדה הקרב של הפוליטיקאים, ולא ניתן לעשות קרבות הורדות ידיים של קרדיטים על הגבות השבורים שלנו. אנו נמשיך להיאבק עד שקצבת הנכות תשווה לשכר המינימום, בפעימה אחת, לבסיס הקצבה, באופן שיוויוני כולל ילדים עם מוגבלות".

אלכס פרידמן, יוזם מאבק הנכים ויו"ר "נכה לא חצי בן אדם" בתגובה לדברי רה"מ: בשעה טובה ומבורכת ראש הממשלה התעורר והתייחס לנכים, רק חבל שהוא קם על רגל שמאל וממשיך לקדם את המתווה הגרוע והמפלה של פרופ' שמחון. אנחנו נמשיך להתנגד ולהחריף את המאבק, וקוראים להידברות ישירה עם ראש הממשלה. המאבק שלנו על חיים בכבוד, לא על עצמות.

נכים חוסמים את כביש 4 במחאה על קבצאות הנכות (צילום: מטה מאבק הנכים)
נכים חוסמים את כביש 4 במחאה על קבצאות הנכות (צילום: מטה מאבק הנכים)

יו״ר סיעת מרצ, אילן גילאון הגיב אף הוא לדברים. "זוהי המשך מדיניות של זריית החול בעיני הציבור. התחרות בין רה"מ לשר האוצר על קרדיט יותר חשובה לשניהם מאשר לעלות את קצבת הנכות. כל יוזמה בנושא שלא תכלול את עיקרון האוניברסליות וההצמדה לשכר המינימום היא לא באה בחשבון. לא ניתן לממשלה להמשיך במדיניות ההפרד ומשול לציבור הנכים. שבענו מוועדות, הבטחות ריקות והצהרות בלי כיסוי – אחרי 16 שנה הגיע הזמן לעלות את קצבת הנכות".

חבר ועדת הרווחה, ח"כ איציק שמולי, הגיב גם הוא לדברי רה"מ: "הממשלה עושה סיבוב ציני מכוער על גבם הרצוץ של הנכים. מתווה שמחון לא מבטיח למרבית הנכים רף של קיום מינימלי ולמעשה לחלק גדול מהם כלל לא מעלה את הקצבה. יש עודפים של מיליארדים בקופת המדינה ממסים ובמקום לפתרון את המשבר ממשיכים להתעלל בנכים".

מארגון "הנכים הפנתרים" נמסר בתגובה: "בעקבות הודעתו של ראש הממשלה, אנו הנכים הפנתרים דוחים את מצווה שמחון אשר יותיר מעל 150 אלף נכים עם קצבה שאינה מאפשרת חיים  בכבוד. ראש הממשלה מצא לנכון לצערנו לקדם דווקא את המתווה הגרוע של שמחון תוך התעלמות מוחלטת ממצוקת הנכים  ראש הממשלה לצערנו מתעלם לחלוטין מצרכי הקיום והבריאות של הנכים.  קצה נפשנו מוועדות וממתווים  מהבטחות ריקות מתוכן והצהרות בלי כיסוי  ועיכובים של 16 שנה. הפנתרים מודעים בזאת: נמשיך להתנגד ולהחרים את המאבק נמשיך לעבוד בשיתוף פעולה עם עוד ארגונים כולל נכה לא חצי בן אדם כמו היום  דרישתנו חד משמעית להשוואת את קצבת הנכות לגובה שכר המינימום בפעימה 1 לכל הנכים במדינת ישראל לאלתר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!