דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עמונה

מדיני / הממשלה אישרה 60 מיליון שקלים להקמת התנחלות למפוני עמונה

כחודש לאחר שהעבודות על היישוב עמיחי נפסקו בגלל קשיי תקציב, הממשלה אישרה את סכום הכסף הנדרש והעבודות במקום צפויות להתחדש בקרוב | מטה עמונה: "לאחר שבוע קשה של רכבת הרים, אנחנו מברכים בזהירות על ההחלטה"

בניית היישוב עמיחי בעמק שילה המיועד למפוני עמונה 20 ביוני (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).
בניית היישוב עמיחי בעמק שילה המיועד למפוני עמונה 20 ביוני (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).
שי ניר

הממשלה אישרה היום (ראשון) לתקצב ב-60 מליון שקלים את הקמת ההתנחלות החדשה עמיחי, המיועדת למפוני המאחז הלא-חוקי עמונה. עבודות הבנייה להקמת עמיחי  הופסקו בסוף חודש יולי, חודש אחד בלבד אחרי תחילתן, בהוראת המועצה האזורית מטה בנימין לאחר שלא הועברו אליה כספים שהובטחו לה. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח ישיבת הממשלה כי נקבעו "דרכים להקים את היישוב עמיחי" ואישר כי העבודות נתקלו ב"בעיה תקציבית". בדבריו נתניהו הודה לשר הפנים, אריה דרעי שקידם את המהלך והעברת התקציב באמצעות משרדו.

אבי רואה, ראש המועצה האזורית מטה בנימין המסיים בימים אלה את כהונתו כראש מועצת יש"ע, אמר לדבר ראשון כי הם "מקווים שנתחיל לעבוד מחר מחרתיים. לפחות אנחנו יודעים שיש כיסוי מה שלא ידענו קודם. חבל שפספסנו חודש." לפני קצת יותר מחודש הורו במטה בנימין להפסיק את העבודות להקמת עמיחי לאחר שלדבריהם השקיעו למעלה מ-10 מליון שקלים מתקציב המועצה ע"מ להניע את תהליך ההקמה אך מאחר והממשלה לא עמדה בהתחייבות להעביר את הכספים הם הודיעו כי לא יוכלו להמשיך במימון. "הייתה לנו כוונה שאנשים יכנסו למבנים יבילים גם בראש השנה" אמר רואה והוסיף כי "נכנסנו לעבודות ההקמה במלוא המרץ".

מאהל מחאה של מפוני עמונה מול בית ראש הממשלה (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
מאהל מחאה של מפוני עמונה מול בית ראש הממשלה (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).

ביחס לעצירת העבודות אמר רואה שההחלטה התקבלה "כשהבנו שאין לנו גב" והוסיף כי גם משרד הביטחון לא עמד בהתחייבות שלו, בטענה כי אינו יודע להעביר כספים לרשויות. לאחר מכן משרד השיכון היה אמור לתת את המענה אך לאחר עבודת מטה שנעשתה במשרד החישובים הראו כי היקף העבודות ע"פ הסטנדרט התקני צריך לעמוד על למעלה מ-130 מליון שקלים, בעוד במועצה אמרו כי יספיקו 60 מליון כדי להעמיד את הישוב באופן בו המתיישבים יוכלו להתיישב. לדברי רואה, האוצר לא הסכים להעביר את הסכום אותו דרש משרד השיכון, דבר שהביא לעיכוב נוסף. לבסוף דרעי החליט לקחת על משרדו את האחריות התקציבית למהלך. "מילה טובה" , אמר רואה על דרעי "שאמר להפסיק עם העיכובים ואמר שהוא מוכן לקחת את זה על עצמו עם כל הבעייתיות".

במטה עמונה, שבעי ההבטחות, הגיבו בזהירות להחלטת הממשלה ואמרו, "לאחר שבועות ארוכים בהם העבודות להקמת הישוב החדש לא מתקדמות, ולאחר שבוע קשה מאוד של רכבת הרים בדרך להחלטה שהתקבלה, אנחנו מברכים בזהירות, על ההחלטה שלמעשה תביא לחידוש העבודות". אביחי בוארון, ראש מטה עמונה, הדגיש כי נתניהו מחוייב לאנשי עמונה וכי "מחויבות זו תמומש לגמרי כשנעלה לישוב החדש." הוא הודה לשר דרעי על התגייסותו לנושא והוסיף, "אנשי עמונה מעריכים מאוד את שר הפנים על כך."

בעוד שעם כל העיכובים להקמת עמיחי נראה כי ישנה התקדמות, מפוני המאחז הלא חוקי מגרון החליטו שלא לשלוח את ילדיהם לפתיחת שנת הלימודים היום ובאו להפגין מול משרד ראש הממשלה במחאה שעברו כבר חמש שנים מאז פינויים ומאז לא נמצא פתרון קבע עבורם. בהודעת הישוב נמסר כי "5 שנים מחכים תושבי מגרון לבניית שכונת הקבע שהובטחה להם לאחר פינוי והריסת היישוב. חמש שנים בהן התושבים דורשים מרה"מ בנימין נתניהו לממש את החלטת הממשלה לבנות באופן מיידי את השכונה, כפי שהבטיח נתניהו חדשות לבקרים לתושבים."

צבי גילה, ממפוני מגרון אמר בהפגנה, "למרות החלטת הממשלה לבנות ישוב חדש למפוני מגרון, שום דבר לא קרה." עוד הוסיף "אנחנו דורשים מראש הממשלה לאשר עכשיו את בניית הישוב מגרון, כפי שהתחייב".

שר החקלאות, אורי אריאל אמר בישיבת הממשלה, "כעת נותר לממש את ההבטחות ולהקים לתושבי מגרון את הישוב שלהם ולבנות את מה שהובטח בבית אל ולהרחיב את ההתיישבות ביהודה ושומרון״. שרת המשפטים איילת שקד הגיעה להפגנה להביע תמיכה במפגינים ואמרה, "אני בטוחה שכל הבעיות האחרות נפתרו וראש הממשלה יעמוד במילתו."

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!