דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בנקים

בנקאות / חברי ועדת הכספים נגד איחוד בנק איגוד עם מזרחי-טפחות: "יפגע בתחרות"

ח"כ מיקי זוהר: "העמלות יעלו, והאזרחים ישלמו יותר" | יו"ר ועד איגוד איציק מוכמאל: "במקום ש-1200 עובדים יתנו שירות לציבור, הם ילכו הביתה והטייקונים ירוויחו" | יו"ר ועד מזרחי טפחות: על אף סיום השביתה, אווירה קשה בין ההנהלה לעובדים

מיזוג בנק אגוד ומזרחי טפחות (צילום: אידאה, ניר ודל / ויקיפדיה).
מיזוג בנק אגוד ומזרחי טפחות (צילום: אידאה, ניר ודל / ויקיפדיה).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכספים דנה הבוקר (שני) בכוונה לאחד את בנק איגוד ובנק מזרחי-טפחות, לאור הרכישה הצפויה של איגוד ע"י מזרחי. "אנחנו תוהים מה טוב המיזוג הזה לאזרחי ישראל ולכלכלה הישראלית", אמר ח"כ מיקי זוהר (ליכוד) שיזם את הדיון, "והתשובה היא ברורה – זה לא טוב לא לאזרחי ישראל, ולא לכלכלה. התחרות תיפגע באופן משמעותי, העמלות יעלו, והאזרחים ישלמו יותר. מעבר לכך, אנחנו צריכים להבין שמדובר פה ב-1200 עובדים שנמצאים בסכנת פיטורין".

יו"ר ועד עובדי איגוד איציק מוכמאל אמר בדיון כי "במקום ש-1200 עובדי בנק איגוד יתנו שירות לציבור, הם ילכו הביתה כדי לאפשר לטייקונים להרוויח יותר כסף". מוכמאל הוסיף כי "אנחנו לא יכולים לקבוע מי יהיו הבעלים – אבל אנחנו דורשים שבנק איגוד יישאר, ודורשים להמשיך לעבוד". לדבריו, ועד העובדים קבע אמש פגישה עם נציגי הבעלים הקיימים, מתוך רצון לבחון אפשרות של המשך אחזקתם בבנק, ועריכת תכנית התייעלות שתשמור על המשך קיומו העצמאי. "תמיד היינו נכונים לתרום את חלקנו. גם בעבר היינו מוכנים לוותר על שכר, עשינו שלוש תכניות התייעלות ואנחנו רוצים וחייבים להמשיך".

גפני: אבדוק סמכויות הממונה על ההגבלים ובנק ישראל ביחס למיזוג

שלמה שתיל מהפיקוח על הבנקים בבנק ישראל הבהיר כי הבנק אינו צד לעסקה. "בעלי המניות של בנק איגוד החליטו שהם רוצים למכור את האחזקות שלהם", אמר, "לפיקוח על הבנקים אין סמכות למנוע מבעלי מניות לממש את קניינם. לעניין העמדה של המפקחת על הבנקים חדווה בר, היא כבר אמרה שככל שהעסקה הספציפית עם בנק טפחות תצא לפועל היא תתמוך בה. העמדה הזו מבוססת על ניתוח מעמיק שביצענו שמראה, בניגוד למה שנאמר כאן, שבנק איגוד הוא לא גורם תחרותי משמעותי, ולעומת זאת כשיש שני בנקים גדולים, חיזוק של שחקן שלישי עשוי להגביר את התחרות". אלעד מגידיסי מרשות ההגבלים העסקיים אמר כי "חשוב להבין שאנחנו לא הבענו ולא יכולים להביע עמדה נחרצת באשר למיזוג בשלב הזה. רק לאחר שתהיה עסקה תוגש הודעת מיזוג. אין ספק שזו תהיה בדיקה מורכבת".

יו"ר הועדה ח"כ משה גפני הבהיר כי בכוונתו לקיים דיונים נוספים בנושא, וכי לדיון הבא ידרוש את נוכחותה של המפקחת על הבנקים עצמה וכן של הממונה על ההגבלים העסקיים עו"ד מיכל הלפרין. בנוסף אמר גפני כי יבקש חוות דעת משפטית המבהירה מהן סמכויות גופים אלה ביחס לאישור הרכישה והמיזוג.

"בעבר היו הרבה יותר בנקים בישראל, ועם השנים הם נקנו, אוחדו ומוזגו" אמרה ח"כ רחל עזריה, "בתחילת הקדנציה הוגדרה מטרה להגדיל את התחרות, וראה איזה פלא, אנחנו רואים תופעה הפוכה! תמיד יש סיבות להסביר למה בנקודה הזו, למרות שבאופן כללי רצינו הרבה בנקים, פה יש איזו עילה. במקום להבין שאם באמת רוצים להגדיל את התחרותיות לאורך זמן – אתם מאותתים לאחרים שלא תהיה כאן תחרותיות". גם פרופ' ירון זליכה, שנשכר לייעץ לוועד עובדי בנק איגוד, הסביר בוועדה כי הליך המיזוג פוגע בתחרותיות ומנוגת לרוח "חקיקת שטרום" (הכוונה לחקיקה להגברת התחרות בענף הבנקאות, בעקבות ועדה בראשה עמד עו"ד דרור שטרום).

לדברי זליכה, בעוד שחקיקת שטרום ביקשה להפריד את חברות האשראי מן הבנקים, כעת עומד על הפרק איחודו של בנק איגוד – הגדול מחברות האשראי, ומיזוגו אל תוך בנק מזרחי-טפחות. "גופים קטנים מחוללים תחרות. בנק איגוד היה זה שעשה חשבון ללא עמלות, 'חשבון הפוך'. הוא צמח ב-10% בשנה האחרונה בהיקף הלקוחות שלו, ושילש את גודלו בעשור האחרון" אמר.

יו"ר ועד מזרחי טפחות: "ההנהלה ממשיכה לאיים על עובדים"

יו"ר ועד עובדי בנק מזרחי טפחות דניאל דהן הגיע אף הוא לדיון, ודיווח לוועדה כי על אף שהעובדים וההנהלה הגיעו להבנות שסיימו את שביתת העובדים שנמשכה למעלה משבועיים, הסכם השכר החדש טרם נחתם, ובין ההנהלה לוועד קיימים חילוקי דעות גדולים. "הדבר חמור ביותר הוא שההנהלה ממשיכה לאיים על עובדים ולהתעמר בהם", אמר דהן, "לפני השביתה ובמהלכה נחשפו מקרים חמורים של מנהלים שאיימו על עובדים – מקרים שאף הגיעו לבית המשפט ולתקשורת. קיווינו שעם סיום השביתה האיומים וההתעמרות יפסקו, אבל למרות ההסכמות האיומים האלה ממשיכים ואף מחמירים. אנחנו מקבלים דיווחים על מקרים רבים של איומים מפורשים של מנהלים נגד עובדים שהשתתפו במאבק ובשביתה, והתופעה הזו היא חמורה ביותר ולא נסכים לה. האיומים האלה גובלים בפלילים, ובמקביל לדיון בוועדת הכספים בכנסת, אנחנו פועלים גם על מנת למצות את הדין בכל דרך העומדת לרשותנו עם כל המנהלים שעוברים על החוק״. דהן קרא להנהלת הבנק להתעשת, ולמנכ"ל הבנק להורות לכל הכפופים לו "לפעול כחוק בתרבות ניהול ראויה, נקייה וחוקית".

״אני רואה בחומרה רבה את האיומים וההתעמרות של ההנהלה בעובדים" הגיב ח"כ זהר לדברים והוסיף: "עובדי מזרחי נמצאים במצוקה בלתי נסבלת מול ההנהלה, שמתנהגת באופן לא מכובד כלפי העובדים שלה שמביאים רווחים אדירים. אני מופתע שההסכם עדיין לא נחתם, ואמשיך לפקח עליו במסגרת תפקידי כמרכז הקואליציה בוועדת הכספים״.

טרם נמסרה תגובה לטענות מצד בנק מזרחי-טפחות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!