דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טבע

מאוגדים / עובדי 'נובוטייד': מנהלים הציעו העלאת שכר בתמורה לביטול חברות בהסתדרות

שנה וחצי לאחר שהתאגדו, העובדים בחברת התרופות שבבעלות טבע וכי"ל התבקשו לבטל את חתימתם לוועד | "מי שלא הסכים - התחילו להעניש אותו, למשל מנהל משמרת נשלח לעבוד כמפעיל", אומר יו"ר הוועד | כעת נערכים העובדים לשורת צעדים ארגוניים

חברי ועד עובדי נובוטייד (צילום: ועד עובדי נובוטייד).
חברי ועד עובדי נובוטייד (צילום: ועד עובדי נובוטייד).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

עובדי חברת נובוטייד בע"מ (NOVETIDE), הנמצאת בבעלות משותפת של כי"ל וטבע, נערכים לשורה של צעדים ארגוניים ולשיבוש הליכי העבודה באחד מאתרי החברה המרכזיים בארץ. לטענת העובדים, ההנהלה נוקטת התנהלות כוחנית, ופועלת להחתמת עובדים על טופסי ביטול של חברותם בהסתדרות.

עובדי החברה התאגדו בהסתדרות לפני כשנה וחצי, ומאז פועלת נציגות העובדים על מנת לקדם הידברות ומו"מ מול ההנהלה. על אף הניסיונות להגיע להבנות בנוגע להסדרת זכויות העובדים בהסכם קיבוצי ראשון, לא הושגה התקדמות בנושאים הכלכליים והפערים בין הצדדים אף העמיקו. במקביל לכך טוענים העובדים כי ההנהלה המשיכה להקשיח את עמדותיה, והובילה צעדים חד-צדדיים הנושאים השלכות חמורות על תנאי העובדים – שאף הובילו להכרזה של סכסוך עבודה בחברה. עוד טוענים העובדים כי בשבועות האחרונים נקטו ההנהלה ונציגיה פעולות בלתי חוקיות לכאורה, שנועדו לסכל את ההתאגדות ולפגוע ביציגות ההסתדרות בקרב העובדים.

צילום כללי של אזור התעשייה רמת חובב בנגב (צילום: משה מילנר/ לע"מ).
צילום כללי של אזור התעשייה רמת חובב בנגב (צילום: משה מילנר/ לע"מ).

"בזמן שעובדי ההסתדרות היו בחופשה, בהנהלה החליטו לפרק את ההתאגדות", סיפר יו"ר ועד העובדים גנאדי גלוסקין לדבר ראשון, "שלחו אנשים בשני אתרים – קריית אתא ובאר שבע, ואמרו שמי שמבטל את החתימה להסתדרות יקבל תוספת שכר של 4-6%. מי שלא הסכים – התחילו להעניש אותו, למשל מנהל משמרת נשלח לעבוד כמפעיל, באמצע משמרת. הבחור פשוט נפל בבכי ופונה לסורוקה, עכשיו הוא מפחד לדבר על זה אפילו. בקריית אתא זו היתה עוזרת הסמנכ"ל, ובבאר שבע מנהל משמרת ששכנע את העובדים – ואם זה לא עזר, מנהל העבודה התקשר ודרש לבטל את החתימה".

"ההתנהלות החמורה של המעסיקה במקרה הנדון, היא עוד ניסיון לרפות את ידי העובדים ולהחליש את כוחם הארגוני" מסר מ"מ יו"ר הסתדרות עובדי המזון והפרמצבטיקה, אליעזר בלו, "אסור לשכוח כי מדובר בחברה רווחית, שלא רק מתנערת מאחריותה כלפי העובדים, אלא מנסה לקבוע מציאות אחרת בשטח, תוך התנכלות לנציגות העובדים. כולי תקווה כי ההנהלה תבין את גודל השעה ותחתור לפתרון על מנת למנוע משבר עמוק".

ועד העובדים מסר כי "זמן רב העובדים נהגו באיפוק ובאחריות, אך התנהגות זו נוצלה על ידי ההנהלה לשם פגיעה בהתאגדות וניסיונות בוטים להחליש את הכוח הארגוני של העובדים." בוועד הוסיפו כי "לא נעמוד מנגד בשעה שזכויותינו נרמסות, ולא נאפשר להנהלת נובוטייד להמשיך ולדרדר את מערכת יחסי העבודה בחברה אל תהומות חדשים. אנו נחושים במאבקנו ובגיבוי ההסתדרות נמשיך לפעול בכל הערוצים שעומדים לרשותנו, עד אשר ההנהלה תפנים כי ההתאגדות היא עובדה קיימת בשטח ותדאג להסדרת זכויותינו, תוך הבעת כבוד אנושי לעובדי נובוטייד".

גנאדי גלוסקין, יור ועד עובדי נובוטייד (צילום באדיבות המצולם).
גנאדי גלוסקין, יור ועד עובדי נובוטייד (צילום באדיבות המצולם).

עם זאת הבהיר גלוסקין בשיחתו עם דבר ראשון: "אנחנו בסך הכל רוצים זכויות והסכם קיבוצי. לא מחפשים מלחמות, וקוראים להנהלה לחזור למו"מ. בטבע יש ועד, וגם בכי"ל יש ועד – גם אנחנו רוצים".

נובוטייד היא חברה ביוטכנולוגית שפועלת בזירה הבינלאומית ומתמחה בפיתוח, ייצור ושיווק של חומרים פעילים המשמשים בתעשיית התרופות. לחברה שלושה אתרי פעילות בישראל, הממוקמים במתקני טבע בנתניה ובנאות חובב ובמרכז המעבדות של כי"ל בקריית אתא. אשתקד החברה הניבה רווח נקי בגובה 23 מיליון דולר, ולאחרונה החברה לישראל (בבעלות עידן עופר) הודיעה כי תפעל למכירת חלקה של כי"ל בחברה, כחלק ממהלך של מימוש נכסים בהיקף מוערך של כ-500 מיליון דולר.

לאחרונה הודיעה חברת טבע על מהלך פיטורין נרחב של 350 עובדים באתריה בכפר סבא וברמת חובב. לאחר משא ומתן עם ועדי העובדים צומצם מספר המפוטרים ל-230, והפיטורים עצמם צפויים לצאת לפועל לאחר החגים. על פי ההסכמות עם ועדי העובדים צפויים העובדים שיסיימו את העסקתם לקבל פיצויי פיטורין מוגדלים, וכן ליווי תעסוקתי להמשך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!