דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ת"א-יפו

תחבורה / גרים בת"א ורוכבים על אופניים? היכונו לאכיפה מוגברת

בשבוע האחרון החלו פקחים להזהיר את בעלי כלי הרכב הדו-גלגליים שעברו על החוק, ובהמשך אף יחלקו קנסות שיגיעו עד ל-1,000 ש"ח | שימו לב: גם הולכי רגל לא עירניים נמצאים על הכוונת | רכבו בזהירות!

רוכב אופניים חשמליים. "התאונות נהפכו למכת מדינה" (צילום: shutterstock).
רוכב אופניים חשמליים. "התאונות נהפכו למכת מדינה" (צילום: shutterstock).
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

עיריית תל אביב -יפו תתחיל השבוע בהגברת אכיפת החוק על כלי רכב דו-גלגליים: אופניים, אופניים חשמליים, וקורקינט חשמלי. האכיפה המוגברת היא חלק מהחוק לייעול הפיקוח והאכיפה העירוניים ברשויות המקומיות שאושר באוגוסט 2016, ומאפשר גם לפקחים עירוניים להטיל קנסות על רוכבי אופניים בערים ואף להחרים את כלי הרכב. במהלך חודש ספטמבר תתבצע האכיפה באמצעות אזהרות, ובהמשך תכלול קנסות בסכומים הנעים בין 1,000-100 ש"ח.

לפי החוק, רכיבה על אופניים חשמליים וקורקינט חשמלי מותרת מגיל 16 ומעלה, ובשבילי אופניים בלבד. במקום בו אין שבילי אופניים, הרכיבה תהיה בצד הימני של הכביש. חל איסור מוחלט לרכב בכלי הרכב החשמליים על מדרכות.

רשימות האיסורים והקנסות החדשים בתל אביב (גרפיקה: אידאה)
רשימות האיסורים והקנסות החדשים בתל אביב (גרפיקה: אידאה)

בנוגע לאופניים רגילים, החוק מבדיל בין שלושה מצבים: ברחובות בהם קיימים שבילי אופניים, הרכיבה תתבצע רק בהם, ולא במדרכות. ברחובות שהוגדרו כממותני תנועה וסומנו ככאלה בתמרור מיוחד של 30 קמ"ש, הרכיבה במדרכה אסורה, ותתבצע בכביש בזהירות. ברחובות בהם אין שבילי אופניים, ולא הוגדרו כממותני תנועה, ניתן לרכב על המדרכה. שימוש במדרכות, שבילי אופניים, ומעברי חצייה ברכיבה על ידי מי שהכביש או השביל לא יועדו לו, עלולים להוביל לקבלת קנסות בטווח של 250-100 ש"ח.

כללים נוספים עוסקים בהרכבה על אופניים: גיל המרכיב באופניים צריך להיות מעל 14 שנים, וילד שטרם מלאו לו 8 שנים צריך להיות במושב נפרד המבטיח את שלומו. בנוסף, חל איסור מוחלט להרכיב נוסע שני על קורקינט חשמלי.

החוק מתייחס גם למעברי חצייה, ואוסר לחצות בנסיעה מעבר חצייה – בין אם באופניים רגילים, חשמליים, או בקורקינט חשמלי. לפי החוק, על הרוכב לרדת מהאופניים ולחצות ברגל את מעבר החצייה. נסיעה באחד מכלי הרכב הדו-גלגליים מותרת רק במעברי חצייה שיועדו וסומנו במיוחד עבור ציבור הרוכבים. עבירות הרכבה עלולות להוביל לקבלת קנסות בדרגות משתנות בטווח 250-100 ש"ח.

החוק מאפשר מתן קנסות בסכומים הנעים בין 1,000-100 ש"ח בגין עבירות תנועה שונות. שימוש בטלפון נייד בעת רכיבה עלול להוביל לקנס של 1,000 ש"ח, גרימת הפרעה לתנועת עוברי דרך במדרכה לקנס של 250 ש"ח, ועוד. גם הולכי רגל שילכו על נתיב המיועד לרכיבת אופניים, חשופים לקבלת קנס בסך 500 ש"ח.

עשרות פקחים עירוניים הוכשרו לאכוף את החוק החדש, בין אם באמצעות עיכוב ותפיסת כלי הרכב ובין אם באמצעות חלוקת קנסות לעוברים על החוק. לפי החוק החדש, פקחי העירייה הם בעלי הסמכות לתפוס אופניים או קורקינט חשמלי אם בוצעה בהם עבירת תנועה; סמכות להוציא אוויר מצמיגי אופניים או קורקינט חשמלי, אם בוצעה בהם עבירה; וסמכות לעכב אדם שסירב להיענות לדרישות הפקח ויש חשש שיימלט, עד הגעת שוטר.

לפי תושבת תל אביב, ענת קמרד, נראה כי הגברת האכיפה מתחילה לתת אותותיה. "נסעתי היום (שני) על המדרכה ברחוב העלייה, כשעצרו אותי שני שוטרים ואמרו לי שהם צריכים לתת לי אזהרה חמורה בגלל שאני נוסעת עם אזניות. השוטרים הסבירו לי שמותר לנסוע עם אוזניה אחת אך אסור עם שתיים, ואמרו להיזהר כי החל מעוד חודש וחצי יתחילו לתת קנסות של 1,000 ש"ח, ושבסמכותם גם להוציא לי את האוויר מהאופניים. עד עכשיו לא הייתה ממש אכיפה, קרו איזה פעמיים ששוטרים עצרו אותי בצד ואמרו לי בתוקפנות לא לנסוע עם אזניות".

עם זאת, בתור תושבת שכמו תל-אביבים רבים מתניידת ברחבי העיר בקביעות על אופניים, לקמרד ישנה גם ביקורת על החוק החדש. "הבעיה עם האכיפה היא שהיא לא נותנת פתרון ברור לרוכבי האופניים. הרי השבילים האלה לא באמת עובדים – בהרבה מקרים הם פשוט ציור על המדרכה שאנשים מתעלמים ממנו. הם מכסים את העיר באופן מאד חלקי, ואז, כמו שהשלטים האלו טוענים, אפשר לנסוע על המדרכה ולחטוף קנס, או לנסוע על הכביש, שזה לפעמים באמת מפחיד וגורר תאונות. זה לא באמת פתרון ישים והיקף השימוש באופניים בעיר גדול מכדי לאכוף את זה כמו שצריך. אני חושבת שצריך להבחין הבחנה רצינית בין אופניים רגילים ואופניים חשמליים כי רוב הנזק נגרם מאופניים חשמליים. מעבר לכך ברור שצריך יותר שבילי אופניים וגם שבילים אמיתיים שהם לא רק ציור על המדרכה".

לפי עיריית תל אביב-יפו, האכיפה נועדה לשמור על הולכי הרגל מפני פגיעות מכלי רכב הנוסעים על המדרכות ובראשם אופניים חשמליים. מהעירייה נמסר כי "העירייה פעלה ופועלת לקידום תחבורה בטוחה ויעילה בעיר כיעד אסטרטגי ראשון במעלה ומעודדת שימוש בכלי רכב אלטרנטיביים על חשבון הרכב הפרטי. עם זאת, בשל ריבוי התאונות בהן היו מעורבים רוכבי אופניים חשמליים והולכי רגל וכן העדר אכיפה על המדרכות, הובילה העירייה להענקת סמכויות אכיפה נרחבות לפקחים העירוניים במסגרת חקיקה ייעודית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!