דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הוריקן אירמה

בעולם / "לא זמן מתאים לעלות על גלשן" - סופת ההוריקן אירמה הכתה באיים הקריביים

אירמה צפויה לעבור דרך – פורטו ריקו, הרפובליקה הדומיניקנית, האיטי וקובה | בסוף השבוע צפויה הסופה להכות בחופי פלורידה בארה"ב | "ההחלטות שנקבל בשעות הקרובות יהוו את ההבדל בין חיים למוות" אמר מושל פורטו ריקו ריקארדו רוסלו

אנשים מתכוננים לסופת אירמה בפאורטו ריקו, 5 בספטמבר (צילום: AP Photo/Carlos Giusti)
אנשים מתכוננים לסופת אירמה בפאורטו ריקו, 5 בספטמבר (צילום: AP Photo/Carlos Giusti)

סופת ההוריקן המתועדת העוצמתית ביותר באוקיאנוס האלטלנטי – אירמה, הכתה בחופים הצפון מזרחיים של הקריביים מוקדם הבוקר (רביעי). אירמה צפויה לעבור דרך – פורטו ריקו, הרפובליקה הדומיניקנית, האיטי וקובה. לקראת סוף השבוע צפויה הסופה להגיע גם לפלורידה שבארה"ב. הרשויות מזהירות את התושבים ומבקשות כי יחפשו מקלט מה"התקפה" הצפויה מצד אירמה, ובשידור רשמי שהסתיים במשפט, "הלוואי ואלוהים ישמור על כולנו".

אירמה הוגדרה כסופת הוריקן בדרגה חמש, הדרגה הגבוהה ביותר האפשרית, עם עוצמת רוחות של כ-295 קמ"ש, כך על פי מרכז ההוריקנים הלאומי של ארצות הברית. התחזית, נכון לאתמול, היתה כי הסופה תמשיך בדרגה 4 או 5 ביום-יומיים הקרובים. הרוחות המסוכנות ביותר, בד"כ אלו שקרובות לעין הסערה, צפויות לעבור ליד האיים הצפוניים בשרשרת איי הבתולה, וכן מעט מצפון לפורטו ריקו במהלך היום.

"שמעתי שזו קטגוריה 5 ואני מבועתת", אמרה תושבת אנטיגואה, קרול ג'וסף, בעודה עושה את דרכה לגיחה אחרונה לסופר מרקט, רגע לפני כניסתה למקלט. "הייתי חייבת לחזור לעוד בטריות, בגלל שאני לא יודעת כמה זמן לא יהיה חשמל".

באי ששטחו כ-174 קילומטר רבוע, אנשים הגרים באזורים הקרובים לשפת האוקינוס מתארחים אצל חברים הגרים באזורים גבוהים יותר או ישנים בכנסיות, בתי ספר ומתקנים קהילתיים העמידים בפני הוריקנים, אולם יש לציין כי אף אחד ממקומות מקלט אלו לא נבחן עדין בהוריקן בדרגה 5. בתים רבים באנטיגואה או ברבודה לא בנויים על יסודות בטון או בעלי תקרות עץ שספק אם יעמדו בנזקי הרוחות הצפויות. באיים נוספים שנמצאים בנתיב הסופה – איי הבתולה ואנגווילה, יש בעיקר אזורים נמוכים רבים ואוכלוסיה של כ-15 אלף איש.

הנשיא דונאלד טראמפ הכריז על מצב חירום בפלורידה, פורטו ריקו ואיי הבתולה האמריקאים, והרשויות בבהאמה הכריזו על פינוי של 6 איים דרומיים, שיחל היום. ראש ממשלת בהאמה, הוברט מיניס, אמר כי ממשלתו מפנה את ששת האיים בגלל שהרשויות לא יוכלו לעזור למי שילחם ברוחות עם "הפוטנציאל הקטסטרופי", בהצפות ובנחשולי הסופה הצפויים. "המחיר אותו אתם עלולים לשלם אם לא תתפנו הוא חייכם או נזק גופני כבד" אמר מיניס.

גלים בגובה של 6 מטרים

איים באזור צפויים לגלים של בין 3 ל-6 מטרים גובה. "זו אינה הזדמנות טובה לצאת החוצה ולנסות לבלות קצת עם הוריקן", אומר מושל איי הבתולה האמריקאיים קנט' מאפ." זה לא זמן מתאים לעלות על גלשן".

שירות החיזוי הלאומי האמריקאי מסר כי לא נראה הוריקן בקנה המידה של אירמה מאז 1928, אז הוריקן סאן פליפה הרג 2,748 אנשים בגוואדלופ, פורטו ריקו ופלורידה.

"המסוכנות של האירוע הזה אינה דומה לשום אירוע שכבר ראינו", אומר מושל פורטו ריקו ריקאקדו רוסלו, "הרבה תשתיות יקרסו אל מול עוצמה שכזו". הדבר נכון במיוחד בפורטו ריקו, שם קריסת רשת החשמל צפויה להימשך בחלק מהאיזורים אפילו 4-6 חודשים אחרי הסופה, היות ומדובר במדינה הנתונה בשפל כלכלי בשנים האחרונות, וסבלה בעבר מקריסת תשתיות חשמל גם בסופות קלים יותר. "ההחלטות שנקבל בשעות הקרובות יהוו את ההבדל בין חיים למוות" אמר רוסלו."זוהי סופה מסוכנת ביותר". בין הסכנות הבולטות מעבר לרוחות – נחשולים, גשמים ומפולות בוץ.

גם ארה"ב נערכת לסופה הצפויה להכות בחופיה בתחילת שבוע הבא. אנשי המשמר הלאומי גויסו, נפתח חמ"ל והוכרז מצב חירום בכל 67 המחוזות של מדינת פלורידה. הרשויות בפלורידה מתארגנות לפינוי של אזרחים ותיירים המצויים בנתיב הצפוי של אירמה. גם מיאמי ביץ', אזור החוף המתויר, צפוי להתפנות וכן רוב אזורי החוף במחוז הסמוך. תושבים הונחו להצטייד באספקת מזון ומים לשלושה ימים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!