דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שירות החוץ

פרסום ראשון / יו"ר ועד עובדי משרד החוץ: "שירות החוץ הפך לשירות מחוץ, קצוץ ורצוץ"

הרמות כוסית חגיגיות הן לרוב הזדמנות לחגוג הצלחות, אך יו"ר ועד עובדי משרד החוץ, חנן גודר, ידע שהרמת הכוסית לרגל ראש השנה היא הזדמנות נדירה להשמיע את קולם של העובדים גם באזני ראש הממשלה, המכהן כשר החוץ

הרמת כוסית במשרד החוץ, ספטמבר 2017. ראש הממשלה נתניהו הממלא את תפקיד שר החוץ,
 וסגנית השר, ציפי חוטובלי (צילום: אלרם מנדל)
הרמת כוסית במשרד החוץ, ספטמבר 2017. ראש הממשלה נתניהו הממלא את תפקיד שר החוץ, וסגנית השר, ציפי חוטובלי (צילום: אלרם מנדל)
שי ניר

"שירות החוץ הוא שירות נחוץ ולצערי הוא הפך לשירות מחוץ, קצוץ ורצוץ", כך אמר יו"ר ועד עובדי משרד החוץ, חנן גודר, בטקס הרמת הכוסית לרגל ראש השנה במשרד החוץ. בעוד ראש הממשלה נתניהו התייחס למעמדה הבין לאומי של ישראל, ההולך ומתחזק בעולם לדבריו, וליחסים המתהדקים עם מדינות ערב, בחר גודר להתייחס לנושאים הבוערים במשרד – הירידה במעמד שירות החוץ הישראלי, הסכם השכר אותו משרד האוצר מסרב לממש מאז נחתם בחודש אפריל 2014 וקיצוצים במשרד הן בתקנים והן בתקציבים.

"אנחנו נלחם בכל פורום ומול כל גורם הבא להחרים, לנדות ולפגוע במדינת ישראל. ואנחנו גאים במאבק הזה ונעשה זאת בכל דרך", ביטא גודר את עמדת השליחים, "השכפץ הדיפלומטי". בביקורת הוסיף גודר כי, "לא ניתן להקרין מצגת בלי חשמל ולא ניתן לחלק נירות עמדה בלי תקציב לנייר. באותה מידה לא ניתן לקיים הרצאה אם לשגרירות לא נשלח השליח, הדיפלומט הצוער, נציג מדינת ישראל."

חנן גודר, יו"ר ועד עובדי משרד החוץ (תמונה באדיבות המצולם)
חנן גודר, יו"ר ועד עובדי משרד החוץ (תמונה באדיבות המצולם)

ביחס למו"מ המתמשך עם האוצר אמר גודר כי לפני יומיים התקיימה פגישה נוספת יחד עם נציגי ההסתדרות, וכי הצדדים הגיעו לסיכומים נוספים בדרך להסכם והוסיף כי חשדנות עובדי המשרד רבה. "עד שלא נראה את הפיצוי נכנס לעובדים לא נאמין שזה באמת קורה" אמר גודר ובהמשך דבריו הוסיף, "אנחנו נבדוק שהם (האוצר, ש.נ.) לא מתבלבלים בספירה. היה יכול להיות טוב אם גם אתה (נתניהו, ש.נ.) היית מצטרף לספירה או לפחות תסביר להם שזה לא יפה להתבלבל."

ביחס למעמד השירות הדיפלומטי ציין גודר כי יש ירידה דרמטית במספרי הניגשים לקורס הצוערים – השנה ניגשו כ-800 מועמדים לעומת 3,000 בשנים קודמות. גודר הוסיף כי יש עזיבה מאסיבית של שליחים לאחר שנים מועטות, ואת הגורמים לכך תלה הן בתנאי השכר והן בשיטת חישוב וצבירת הפנסיה, אותה כינה כ"פיקטיבית", הנמוך מגובה ההפרשה האמיתי. מנכ"ל משרד החוץ, יובל רותם, זכה למילה טובה מעובדי המשרד "טרם נתקלתי במנכ"ל שנלחם כזו מלחמה על מנת להציל את שירות החוץ" אמר גודר.

ל'דבר ראשון' אמר גודר, "זה הפורום היחיד בו יכולתי לפנות ישירות לראש הממשלה, לסגנית שר החוץ, למנכ"ל המשרד ולעובדים ולומר שמשרד החוץ נמצא במשבר. האווירה במשרד החוץ אינה נינוחה ואינה נעימה. יש כאן אווירה של משרד שהוזנח לאורח תקופה ארוכה. יש חשיבות לאומית בשדרוג הטיפול ביחסי החץ ואני בקשתי להעלות את המסר הזה לסדר היום. ראש הממשלה שמע את הדברים. האם הפעם, בתור שר חוץ הוא יתעשת ויפעל? זה כדאי לשאול אותו!"

הרמת כוסית במשרד החוץ, היום (צילום: אלרם מנדל)
הרמת כוסית במשרד החוץ, היום (צילום: אלרם מנדל)

ממשרד ראש הממשלה נמסר: "ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בהרמת הכוסית ביחד עם עובדי משרד החוץ כי הוא פועל יחד עם מנכ"ל משרד החוץ יובל רותם, מול משרד האוצר, בסוגיות הנוגעות לעובדים והוסיף כי הוא מקווה שהעניין ייפתר בקרוב. ראש הממשלה נתניהו מעריך את עובדי משרד החוץ על עבודתם המסורה".

העולם נפתח לישראל גם בלי הסכם עם הפלסטינים

בתחילת האירוע נתניהו בחר לדבר על מצבה הבינלאומי של ישראל ולא התייחס לנושאי המשרד הבוערים שבאחריותו. "הברית עם ארה"ב איתנה מתמיד, עם צפון אמריקה בכלל, קשרים איתנים גם עם אירופה ומפתחים את מזרח אירופה. הפריצה הגדולה היא לכל היבשות, החזרה שלנו גם לאפריקה, מרחיבים את היקף הסיוע בטכנולוגיה וזה מביא להתעניינות עצומה ביבשת." נתניהו ציין את הנסיעה ההיסטורית הצפויה למדינות אמריקה הלטינית כשהוא ראש הממשלה המכהן הראשון הנוסע לביקור רשמי.

בנוגע לסכסוך הישראלי פלסטיני שלל נתניהו את ההנחה כי הסכם עם הפלסטינים "יפתח לנו את העולם" והוסיף כי, "העולם נפתח גם בלי זה". יחד עם זאת הוסיף נתניהו כי התפתחות מדינית זו לא מייתרת "את החשיבות של בחינת מסלולים ותהליך מדיני ונורמליזציה." ביחס למדינות ערב, איתן לישראל אין יחסים דיפלומטים רשמיים, הביע נתניהו שביעות רצון ואמר, "בפועל שיתוף הפעולה בדרכים שונות ברמות שונות, עדיין לא חוצה את רף ההחצנה, אבל מה שיש מתחת לרף ההחצנה זה הרבה יותר גודל מכל תקופה אחרת בתולדות ישראל."

במשרדי החוץ והאוצר בחרו שלא להתייחס לטענות בכתבה

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!