דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סטנלי פישר

ארצות הברית / סטנלי פישר התפטר מתפקידו כסגן נשיא הבנק המרכזי בארה"ב

במכתב התפטרות שהגיש לנשיא טראמפ הסביר פישר כי יעזוב את הפדרל ריזרב "מסיבות אישיות" | התפטרותו תגדיל את יכולתו של טראמפ להכניס נציג נוח יותר להסרת הרגולציה מהשוק הפיננסי

סטנלי פישר (ארכיון. צילום: פלאש90).
סטנלי פישר (ארכיון. צילום: פלאש90).
יונתן קירשנבאום

סגן נשיא הבנק הפדרלי של ארה"ב, סטנלי פישר, התפטר אתמול (רביעי) מתפקידו. פישר הסביר את התפטרותו ב"סיבות אישיות", וזו באה כמעט שנה לפני שהיה צפוי לסיים את כהונתו בפד. פישר יעזוב את תפקידו באמצע חודש אוקטובר, לאחר ששירות בו כשנתיים.

במכתב התפטרותו, אשר הוגש לנשיא טראמפ אתמול, כתב פישר כי "היה זה כבוד גדול לשרת בחבר הנשיאים של הבנק הפדרלי, ובייחוד לעבוד לצד הנגידה יילן… בזמן כהונתי הכלכלה המשיכה להתחזק, ונוספו מיליוני מקומות עבודה לעובדים אמריקאים. על בסיס הלקחים מהמשבר הכלכלי בנינו מערכת פיננסית חזקה ויציבה יותר, שיכולה לספק את האשראי הנחוץ כל כך לבתי העסק ומשקי הבית שלנו".

הבנק הפדרלי של ארה״ב, צילום ארכיון.
הבנק הפדרלי של ארה״ב, צילום ארכיון.

עזיבתו של פישר תותיר ארבעה מתוך שבעה כיסאות ריקים בחבר הנשיאים של הפד אותם יצטרך הנשיא טראמפ למנות. זאת בנוסף לג'נט יילן, שצפויה לסיים את כהונתה כנגידת הפד בפברואר. כך, נראה כי בקרוב יתאפשר לטראמפ לקבוע את זהותם של חמישה מתוך שבעה חברים בחבר הנשיאים של הבנק המרכזי- דבר שיאפשר לו לעצב את מדיניותה המוניטרית של ארה"ב לשנים הקרובות.

טראמפ ישאף ככל הנראה למנות נציגם אשר תומכים בניסיונו לבטל את חוקי הרגולציה על המגזר הפיננסי שהתקין ממשל אובמה, הידועים בתור חוקי "דוד-פרנק". נגידי הפד, ובייחוד יילן ופישר, הביעו התנגדות עזה לקריאותיו של טראמפ לדה רגולציה. בחודש שעבר אמר פישר על המהלך כי הוא "מסוכן ביותר ומצביע על ראיה קצרת טווח להחריד". יילן ניצלה את הבמה בכנס ג'קסון הול השנה כדי לבקר את מדיניות הדה-רגולציה של הבית הלבן.

נשיא ארה"ב ממנה באופן אישי את נגידי הפד, אך מינוייו דורשים את אישורו של הסנאט. טראמפ יוכל להשתמש בהזדמנות זו כדי להחליף את צמרת המדיניות המוניטרית כולה בנציגים התומכים בדה רגולציה. בעבר נטען כי טראמפ שוקל למנות את גארי כהן, היועץ הכלכלי הראשי לבית הלבן, לפקיד הנגיד הראשי. כהן, שעמד בעבר בראש בנק ההשקעות גולדמן זקס, ועבר במגזר הפיננסי כל חייו, נחשב למעומד רצוי ביותר ע"י וול סטריט. ראש גולדמן זקס בעצמו שיבח את ההצעה למנותו, ואמר כי "אין טוב ממנו לניהול השוק".

נקודת מחלוקת נוספת בין טראמפ לפישר היא מדיניות העלאת הריבית. בעוד פישר ידוע בעמדותיו הניציות, טראמפ קרא בעבר לפד לשמור על רמת ריבית נמוכה גם בעתיד. פישר, לעומת זאת, ביטא בפומבי את התנגדותו למדיניות האשראי הזול של הפד, ומספר חודשים לאחר כניסתו לתפקיד סגן הנשיא כבר החל להמליץ על העלאת ריבית. נותר לראות האם עזיבתו של פישר תשפיע על מדיניות העלאת הריבית של הפד, שאמורה להמשיך, והאם תשפיע על מדיניות ביטול ההרחבה הכמותית עליה הודיע הפד לפני מספר חודשים.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!