דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

חברה ועבודה / ועדת הכספים דורשת: יש להפחית את המס על רכב ממקום העבודה

לטענת חברי הוועדה, עובדים נאלצים לשלם מיסים כבדים וזאת כיוון שהחזקת רכב צמוד נחשבת להטבה | יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני: "רשות המיסים גובה הרבה כסף ממילא, לא יתכן להקשות בנוסף ובצורה כה קשה על העובדים"

רכב של מדביר בתל אביב (ארכיון, צילום: Garrett Mills / פלאש90).
רכב של מדביר בתל אביב (ארכיון, צילום: Garrett Mills / פלאש90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכספים הציבה אמש (רביעי) בפני רשות המיסים דרישה ברורה לשנות את מדיניות המיסוי של רכבים צמודים ממקום העבודה. לטענת חברי הוועדה, הן מהקואליציה והן מהאופוזיציה, מדובר במצב מעוות הנמשך מזה שנים רבות בו שכירים ועצמאים שהרכב משמש אותם לביצוע עבודתם משלמים בגינו מיסים כבדים כיוון שהוא נתפס כהטבה. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הקציב לרשות המיסים פרק זמן של כחודש וחצי עד תחילת המושב הבא של הכנסת, על-מנת להגיש הצעות לשינוי המדיניות בנושא. אחרת אמר, "ועדת הכספים תקדם צעדים לשינוי המדיניות בנושא בחקיקה משלה".

חברי הכנסת דרשו לשנות את שיטת חישוב שווי המס, כך שיילקחו בחשבון מספר עניינם, כגון: שנת הייצור של הרכב – בניגוד למצב כיום שבו מחושב המס על רכבים לפי דגם, ולפי שווי רכב חדש גם בגין רכבים שעל הכביש כבר מספר שנים. כמו-כן, הם דורשים להוריד את שיעור המס החל על רכב המשמש לעבודה, ולא להחשיב תוספות שנוספו לרכב כגון מיגון, במידה והדבר מתחייב מאופי העבודה ועוד.

יו״ר ועדת הכספים ח״כ משה גפני (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
יו״ר ועדת הכספים ח״כ משה גפני (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).

"אני קבלן שעובד עם משרד הביטחון, יש לי 20 עובדי שטח עם רכבים ברלינגו או איסוזו שנת 2000 ואין לעובדים שום בחירה אלא לקחת את הרכב עמוס כלים ולתת שירות 24/7 לחיילים" אמר יו"ר העמותה לשווי מס רכב הוגן. "לא יכול להיות שישלמו שווי מס בסך 4,000 ש"ח ברוטו על ברלינגו ו-6,000 ש"ח ברוטו על איסוזו – רכבים משנת 2000-1999". מנכ"ל מיסטר ספרינקלר ישראל בע"מ, מוטי ריף הוסיף: "יש לי מעל 60 טנדרים, הרכבים מאוד ישנים שאני מושך איתם רתכות. במקור שווים 260 אלף ש"ח – מאוד יקר. אך היום הם שווים 50-40 אלף ש"ח ומשלמים עליהם לפי 260 אלף ש"ח".

"לא יכול להיות מצב שאדם עם רכב שהוא לחלוטין רכב עבודה ישלם על-כך מחיר יקר" אמר יו"ר הוועדה גפני. "אני לא מתכוון לדון פרטנית על כל אדם אלא על קבוצות עובדים שמשלמים מחיר גבוה על רכב שמיועד לעבודה. אנחנו ננסה להגיע לפתרון בעניין הזה. יכול להיות שבסוף התהליך יהיו פחות הכנסות למדינה מהנושא הזה, והכנסות המדינה זה דבר חשוב, אך רשות המיסים גובה הרבה כסף ממילא ולא יתכן להקשות בנוסף ובצורה כה קשה על העובדים". ח"כ חיים ילין (יש עתיד) דיבר בשם אנשי הביטחון במועצות האיזוריות: "הם מקבלים רכב במימון משרד הביטחון והשתתפות עצמית של 20%. אין רכב מתחת לרמת 250 אלף שקלים, ללא קשר לממוגנים שאז העלות גבוהה יותר. משלמים שווי רכב לפי 7,000 או 7,500 ש"ח ואף יותר, כשהם בקו עימות והמשכורת שלהם לא עוברת 8,500 ש"ח. אסור לאנשים האלה לעשות קניות עם הרכב הזה". חברת הכנסת רחל עזריה הסתייגה ואמרה כי על אף שהיא סבורה שיש כאן עיוות בלתי נסבל שיש לטפל בו "צריך לוודא שלא לעודד אנשים לקנות רכבים ולנסוע בלי חשבון, מה שקורה כיום בשיטה הנוכחית מבחינת שווי רכב. הפקקים האינסופיים ברחבי המדינה מעידים שצריך להקטין את שיעור הרכבים על הכבישים ולא להגדיל".

"הרציונל היה למסות נסיעות פרטיות. הכנסות המדינה ממיסים גדלו מעל 2.5 מיליארד ש"ח מהנושא הזה" אמר מנכ"ל התאחדות התעשיינים רובי גינל. "לא זו היתה הכוונה, למסות את העובדים במעמד הביניים שממוסים ממילא ברמה גבוהה ביחס לעולם. שווי המס על רכבים הוא מהגבוהים בעולם בוודאי בהשוואה ל- OECD ויש מערכות היום שיודעות לנטר נסועה פרטית או נסועה לצרכיי עבודה. אנחנו מבקשים להפחית שווי השימוש משמעותית".  גם נציג לשכת רואי החשבון ז'ק בלנגה הביע תמיכה בשילוב אמצעים טכנולוגיים ברכבי עבודה – "יש מערכות טכנולוגיות שיודעות לסמן אם הנסיעה פרטית או עסקית ללא צורך של תיעוד, כמו שעצמאי שחוזר מחו"ל ומגיש קבלות לצורך הוצאות מוכרות, אין בדיקות של הוצאות דלק או היכן שהה במלון וכד' בחו"ל, אלא הכל בהצהרה שלו. בוודאי שאפשר לאמץ את זה ביחס לנושא שווי השימוש. ה-GPS בהחלט נותן אימות טוב". נשיא לשכת יועצי המס ירון גינדי הציע לאמץ מודל הקיים כיום במע"מ למס ההכנסה, ולהכיר בשני שליש מהתשומות. "בואו לא נצא מנקודת הנחה שכולם רמאים. הגיע הזמן, לטובת ציבור העצמאים, שתהיה חקיקה שמיטיבה איתם. מי שלא עיקר עיסוקו ברכב יישאר עם המצב הקיים כיום. יש כאן ראיה מידתית ואפילו ממלכתית".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ גפני, אמר: "אנחנו הולכים לכיוון של שינוי המצב הקיים. יש לחץ ציבורי שמבעבע. יכול להיות שנגיע למסקנה שלא ניתן לשנות משפטית או טכנית, ואם לא נוכל לא נעשה. אני מאמין שניתן לעשות שינוי ומבקשים את העזרה שלכם".  גפני דרש מנציגי רשות המיסים לחזור לוועדה עם נתונים לגבי שווי השימוש, מספרי רכבים, השלכות תקציביות על הכנסות המדינה לפי שיטות שונות של חישוב שווי השימוש או מדיניות משתנה וכד' והוסיף: "יש רכבים שברור שהם לא טובת הנאה ולא צריכים להכלל בעניין הזה, רכב ביטחון ורכבים נוספים שהם לא שווי שימוש כי אינם טובת הנאה ואדם משתמש בהם רק לצורך עבודתו. סמנכ"לית בכירה שומה וביקורת ברשות המיסים, מירי סביון הסבירה כי מודל שווי הרכב מבוסס על מודל ממוצע של רכב של 3 שנים, המעריך כי שווי הרכב יורד אך עלויות הטיפולים עולות. "לגבי רכב ביטחון יש הוראה ספציפית שכל עוד לא מועמד לרשות העובד לשימוש פרטי לא מחשבים לו שווי מס" אמרה. בתחילת הדיון הציגו נציגי רשות המיסים עמדה נחרצת כנגד שינוי המדיניות – אך יחד עם זאת נענתה סביון לבקשת יו"ר הוועדה גפני וחבריה, לבחון אפשרויות לבצע שינויים.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!