דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
להט"ב

להט"ב / סערת האימוץ: המדינה חזרה בה מאפליית זוגות חד מיניים - ההכרעה תעבור לכנסת

לאחר שביולי השנה השיב משרד הרווחה לבג"ץ כי אימוץ ע"י זוגות חד מיניים יעמיס מטען על הילדים המאומצים, שונתה ההגדרה שכעת מדגישה את יציבות הקשר הזוגי | היישום ידרוש שינוי בחוק האימוץ

הפגנה בעד זכות האימוץ להורים להטב"קים בתל אביב 21 ביולי (צילום: תומר ניוברג/ פלאש 90)
הפגנה בעד זכות האימוץ להורים להטב"קים בתל אביב 21 ביולי (צילום: תומר ניוברג/ פלאש 90)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

המדינה הגישה היום (חמישי) הודעה מעודכנת לבג"ץ באשר לעמדתה בנוגע לאימוץ על ידי זוגות חד-מיניים בישראל. בהודעה, מאמצת המדינה את הגישה ששמה דגש על זוגות המקיימים קשר זוגי יציב וממושך, ולאו דווקא על זוגות המורכבים מאיש ואישה. ההודעה הוגשה במענה לעתירת עמותת 'אבות גאים' והמרכז הרפורמי לדת ומדינה, ומהווה שינוי ביחס לעמדה קודמת שהציגה המדינה בנושא.

נושא האימוץ בידי זוגות גאים עלה לדיון ציבורי רחב ביולי השנה. העתירה, אותה הגישו עמותת 'אבות גאים' והמרכז הרפורמי לדת ומדינה לבג"ץ, דרשה מהמדינה לענות על הבקשה לשנות את חוק האימוץ כך שלא יפלה בין זוגות נשואים, לבין זוגות ידועים בציבור וזוגות חד מיניים.

הפגנה בעד זכות האימוץ להורים להטב"קים בתל אביב 21 ביולי (צילום: תומר ניוברג/ פלאש 90)
הפגנה בעד זכות האימוץ להורים להטב"קים בתל אביב 21 ביולי (צילום: תומר ניוברג/ פלאש 90)

המדינה הגיבה לעתירה לראשונה לפני כחודשיים, אז הודיעה לבג"ץ שתשנה את הנהלים ביחס לזוגות ידועים בציבור המורכבים מאיש ואישה, כך שאלה יוכלו לאמץ ילד בהליך זהה לזוגות נשואים. בנוגע לזוגות חד מיניים, טענה המדינה כי אין לשנות את החוק הקיים כך שיאפשר גם לזוגות חד מיניים לאמץ ילדים בישראל. לפי נימוקי המדינה, במקרה של ילד שנמסר לאימוץ, "רצוי ככל הניתן להימנע מהעמסת מטען נוסף על הילד, בדמות השמתו בתא משפחתי שנתפס בחברה הישראלית עדיין כתופעה חדשה ושונה".

לאחר מענה זה של המדינה, ביקש השר חיים כץ (הליכוד) לבחון מחדש את עמדת המדינה ביחס לשינוי הדין הקיים בנוגע לאימוץ על ידי זוגות חד מיניים, זאת על רקע השיח הציבורי בנושא.

היום הגישה המדינה את הודעתה המעודכנת. בהודעה נאמר כי, "בעקבות הבחינה המחודשת, אשר כללה קבלת התייחסויות מגורמי מקצוע שונים, הוחלט לאמץ את העמדה הסוברת שיש לבטל את תנאי הסף הדורש זוגיות של 'איש ואשתו' דווקא, תוך עמידה על כך שנדרש קשר זוגי יציב וממושך. זאת, במסגרת הכוונה לקדם הצעת חקיקה על רקע המלצות דו"ח גרוס, לרבות ביחס לתנאי כשירות לאימוץ ומנגנוני התאמת הורים מאמצים לילד מסוים".

הפגנה בעד שוויון באימוץ לקהילה הגאה (צילום: אבי אבו זנייד).
הפגנה בעד שוויון באימוץ לקהילה הגאה (צילום: אבי אבו זנייד).

מסקנות דו"ח גרוס הוגשו בינואר 2017, ולא הגיעו להחלטה מוסכמת בנושא אימוץ על ידי זוגות חד-מיניים. בדו"ח הוועדה נכתב כי "אל מול שינויי העיתים וכניסתן לחברה הישראלית של "משפחות חדשות", דנה הוועדה בשאלה האם יש כיום מקום לשנות את תנאי הסף ולקבוע כי הורים יחידים, ידועים בציבור ובני זוג בני אותו מין יוכלו לאמץ ילד מבלי שתהיה עדיפות בדבר לאיש ואשה נשואים דווקא, כפי המצב הקיים היום. בנושא זה היו חילוקי דעות בין חברי הוועדה והיא לא הגיעה לידי הסכמה". עם זאת, הסקירה המחקרית שהוצגה בפני וועדת גרוס קבעה כי אין כל תימוכין לכך שטובת הילד, עליה מתבסס חוק האימוץ, סותרת את החיים עם משפחה חד-מינית.

המדינה מציינת בהודעתה כי לא ניתן להגיע לתוצאה הרצוייה בדרך של פרשנות החוק, כפי שדורשים העותרים, אלא יש לתקן את החוק, מה גם שמדובר בסוגיה שנוכח טיבה ומהותה המקום המתאים לדיון בה הוא בית המחוקקים. כאמור, עתה הוחלט על נקיטה בהליך לתיקון חקיקה כולל, שיתייחס גם לסוגיה זו.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!