דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

כלכלה / שלוש וחצי שנים לחוק הריכוזיות, חברי הכנסת "נדהמו" לגלות בו פרצה

אי.די.בי. אחזקות, אחד התאגידים הגדולים במשק, הודיע על כוונתו לעמוד בדרישות החוק על ידי מכירת חלק מהתאגיד לתאגיד אחר בבעלות אלשטיין, בעל השליטה באי.ד.בי | האישור העקרוני שניתן לכך על ידי משרד המשפטים עורר זעם בכנסת

אדוארדו אלשטיין. צילום ארכיון: יונתן זינדל \ פלאש 90
אדוארדו אלשטיין. צילום ארכיון: יונתן זינדל \ פלאש 90
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

שלוש וחצי שנים לאחר שחוקק חוק הריכוזיות בחנה אתמול ועדת הכספים את ההשפעות של החוק על המשק הישראלי. במרכז הדיון עמדה בקשתה של חברת אי.די.בי להימנע מ'קיפול שכבה', שאושרה על ידי שרת המשפטים שקד. חברי הועדה יצאו נגד ההחלטה וטענו כי עסקת אי.די.בי מהווה פריצה של החוק ותעודד חברות נוספות לנסות ולהיכנס בפירצה.

ח"כ משה גפני וח"כ זהבה גלאון (צילום: פלאש 90).
ח"כ משה גפני וח"כ זהבה גלאון (צילום: פלאש 90).

על פי מתווה חוק הריכוזיות שעבר בדצמבר 2013, עד 2017 צריכות כל החברות המוחזקות בפירמידה (שיטת אחזקות בה לחברה אחת יש שליטה במניות של חברה בת ולה שליטה במניות של חברה בת וכו') להתקפל לרמה של שלוש שכבות. עד 2019 תותר אחזקה של שתי שכבות בלבד. המטרה של החוק הייתה ועודנה למנוע מצב בו בעלי הון מחזיקים בשליטה בחברות ציבוריות על אף שאחזקותיהם הממשיות נמוכות. שיטה האחזקות בפירמידה אפשרה לבעלי ההון לצבור כח רב ולרכז חברות רבות במשק תחת שליטתם. בנוסף קבע חוק הריכוזיות כי לא תותר לאדם או תאגיד אחזקה מהותית של מניות בחברות פיננסיות (לדוגמא, בנקים או חברות ביטוח) במקביל לאחזקה בחברות ראליות (לדוגמא חברת בנייה או אנרגיה).

עד כה מרבית חברות האחזקה שנוהלו בשיטת הפירמידה אכן נענו לדרישות החוק ו'קיפלו' את אחזקותיהם לשלוש רמות. חברת אי.די.בי אחזקות שבשליטת אדוארדו אלשטיין (בעבר נשלטה על ידי איש העסקים נוחי דנקנר) מונה היום ארבע שכבות אחזקה. אי.די.בי אחזקות בראש הפרמידה, דסק"ש וכלל ביטוח בקומה השניה, נכסים ובניין, אלרון, שופרסל וסלקום מוחזקות על ידי דסק"ש בקומה השלישית ומהדרין גב-ים וישפרו מוחזקות על ידי נכסים ובניין בקומה הרביעית. באי.די.בי לא מועניינים לקפל קומה בפירמידה, שכן אז יאבדו חלק משמעותי ביכולת השליטה שלהם בחברות שנמצאות בקומה הרביעית. כדי לעקוף את דרישות החוק בקש אלשטיין להקים חברה נוספת שתרכוש את דסק"ש מאי.די.בי בהלוואת מוכר (כלומר שהכסף לרכישה יגיע מדסק"ש, הגוף הנרכש). שרת המשפטים הודיעה כי לא תתנגד לעסקה.

חברי ועדת הכספים דווקא ראו בתרגיל היצירתי של אי די בי כפרצה שתרוקן את חוק הריכוזיות מתוכן. ח"כ זהבה גלאון, מיוזמי הדיון בוועדה אמרה כי "אם הבקשה של אלשטיין תתקבל אנחנו הופכים את כל החוק לחסר שיניים, לחוק כנוע. כל העובדה תרד לטמיון. אידיבי אמרה שהיא תפתור את הבעיה ע"י זה שתקפל שכבה באמצעות מכירה של לחברת בת או חברה אחות שבבעלות אלשטיין. זו שערורייה שאין כדוגמתה הקומבינה שאי.די.בי רוצה לעשות. אם אנחנו מאשרים זאת, זה תמריץ לכל השאר. כל שאר החברות יגידו אנחנו לא פראייריות, למה עמדנו בדרישות החוק וזה יהיה תמריץ לחברות להתפרס לגובה, להוסיף עוד חברות. ועדת הכספים צריכה לפעול באופן נחוש מול מי שרוצה לעשות צחוק מהחקיקה שלנו, המקרה מראה שאפשר להקים פירמידות לרוחב ועדיין לחלוב את הציבור".

חבר הכנסת מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) הוסיף ואמר כי "הלקונה המרכזית בחוק, היא העובדה שהשכבות בחו"ל לא נספרות, אתם לא יודעים את זה אולי אבל אי.די.בי הפכה לחברת בת של חברה שנסחרת בארגנטינה שגם שם יש שכבות. זו לקונה שאנחנו לא יכולים לאפשר. כל העניין היה שלא יממנו חברות נוספות בכסף ציבורי ועכשיו נוצר מצב ששרת המשפטים מאפשרת להחזיר את הכלכלה הפאודלית שהייתה מקובלת פה עד לפני החוק. אלשטיין מוכר לעצמו והופך את החוק לבדיחה. המחוקק התכוון שלא יהיו שכבות שממומנות עי הציבור, המחוקק טעה שלא ספר את השכבות בחו"ל, זה ביטול דה פקטו של חוק הריכוזיות, יבואו החברות האחרות יקימו חברות בחו"ל ויאפשרו דרכן שליטה על שכבות נוספות בארץ".

האם צריך לתקן את החוק?

בדיון בוועדת הכספים לא הייתה מחלוקת בדבר חוקיות המהלך שדסק"ש מבקשת לעשות – כלומר, ברור שהמהלך אפשרי על פי החוק, גם אם הוא מנוגד לתכלית החוק. לכן נשאלו נציגי הממשלה שהשתתפו בדיון האם בכוונתם ליזום שינוי חקיקה.

שמואל האוזר ודורית סלינגר בועידת ישראל לעסקים (צילום: דבר ראשון)
שמואל האוזר ודורית סלינגר בועידת ישראל לעסקים (צילום: דבר ראשון)

יו"ר הרשות לניירות ערך פרופ' שמואל האוזר, שהשתתף גם הוא בדיון, טען כי "הרעיון המשפטי של עסקת אי.די.בי המדוברת הוא סוג של פרצה, הוא באמת עוקף את ועדת הריכוזיות מהבחינה הזו שחברת אג"ח נחשבת כשכבה. אתם באים אלי ואומרים לי צריך להוריד את הרגולציה, אני אומר שנכון אך לא פחות חשוב זה לטפל באי ודאות רגולטורית. זה לא המקום לשנות את החוק, כאשר יש לנו מקרה אחד של פרצה בחוק. החוק השיג את מטרתו, יש חשיבות גם ליציבות הרגולטורית".

עו"ד רוני טלמור ממשרד המשפטים הבהירה את עמדת המשרד ביחס לעסקת אי די בי כשאמרה "הבהרנו לנציגים של אי.די.בי שהעסקה מנוגדת לתכלית חוק הריכוזיות. למיטב ידיעתנו אין עדיין עסקה למכירת החברה. חשוב לנו לומר שהמבנה של העסקה כפי שהוצגה לנו, נועד למיטב הבנתנו להתחמק מחוק הריכוזיות, לא מצאנו לכך תכלית אחרת. ראינו את החשש הרוחבי שדובר עליו, שאותו מקרה יוכל לשמש גם חברות אחרות. קיימנו התייעצויות, שרת המשפטים החליטה משיקולי מדיניות שלה שהיא לא רוצה בעת הזו לקדם חקיקה. בהחלט ייתכן שנדרש לכך בהמשך הדרך. כדי לגבש חוות דעת משפטית אם העסקה עולה עם החוק, צריך לראות את העסקה בשלמותה, יכול להיות שלא, אך זה לא הזמן עדיין".

את הדיון סיכם יו"ר הועדה משה גפני (יהדות התורה) שאמר כי "כל החברות למעט אי.די.בי הצליחו לעשות את ההליך, יש לראות גם את חצי הכוס המלאה. יחד עם זאת, אם נראה שהדבר מהווה פתח ואין מנוס, נטפל בחוק הריכוזיות. אי.די.בי עשתה את העסקה בלא לעבור על החוק אך העסקה היא נגד רוח החוק. נקיים דיון סביב החוק, ונמצא את הדרך הטובה ביותר כדי לשמור על הישגיו ולהמשיכם, הנושא לא ירד מסדר היום עד אשר נגיע לפתרונות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!