דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צבא וחברה

צבא וחברה / מול הירידה במוטיבציה: צה"ל יעניק שורת הטבות למשרתים בקרבי

חיילים שיוגדרו כ"לוחמי חוד" יזכו למגוון הטבות בהן העלאת שכר, תעודת לוחם אחרי שנה וחצי, לימודי נהיגה על חשבון הצבא ועוד | הרמטכ"ל: "הבסיס הוא אמירה ערכית לגבי החשיבות של הלוחמים והחוד הלוחם של צה"ל"

לוחמים ולוחמות בצה"ל. למצולמים אין קשר לכתבה. צילום ארכיון: פלאש 90
לוחמים ולוחמות בצה"ל. למצולמים אין קשר לכתבה. צילום ארכיון: פלאש 90

הירידה במוטיבציה לשירות קרבי בשלוש השנים האחרונות, הביאה את צה"ל להכריז על תכנית לשיפור מעמד הלוחם. התכנית תכלול שורת הטבות, מהעלאת השכר ועד לנסיעות בחינם בלבוש אזרחי, שיינתנו רק לאלו המוגדרים כ"לוחמי חוד" -חיילים המשרתים ביחידות שיתמרנו במלחמה, כמו חטיבות החי"ר והשריון, לוחמי ההנדסה הקרבית והתותחנים והיחידות המובחרות בצה"ל. ההטבות החדשות יצטרפו אלאלו שכבר יושמו בחודשים האחרונים.

בשנה האחרונה נשחקה המוטיבציה לשרת בקרבי ב-1.8% והגיעה ל-67% מהמתגייסים. הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט אמר אתמול (רביעי) כי "אנו עוסקים מזה שנים במעמד הלוחם בצה"ל, מתוך הבנה שיש תהליך רב שנתי של ירידה איטית בנכונות ללחימה. נקטנו בשורה של צעדים שמעבירים את המסר של הוקרת הצבא את לוחמיו. אנחנו לא קונים את הלוחמים בעוד 300 שקל בחודש, ופועלים כדי להביע את הוקרתנו ללוחמים. מודיעין חשוב, סייבר חשוב, והדבר החשוב ביותר למימוש המשימות והייעוד של צה"ל הם הלוחמים".

הרמטכ"ל גדי אייזנקוט מדבר עם מתגייסים חדשים בתל השומר (צילום: פלאש90)
הרמטכ"ל גדי אייזנקוט מדבר עם מתגייסים חדשים בתל השומר (צילום: פלאש90)

על פי הודעת צה"ל, כחלק מההתמודדות עם הירידה במוטיבציה, נערכה באגף כוח האדם (אכ"א) עבודת מטה מתמשכת בסופה גובש מדרג של מערכי הצבא השונים:

  • לוחם חוד: חייל המאומן לפעול במרחב מבצעי המגע כדי לפגוע באויב במערכים מתמרנים תוך סיכון חייו.
  • לוחם: חייל המאומן לפעול במרחב מבצעי המגע כדי לפגוע באויב, בין אם באופן ישיר ובין אם כחלק מצוות באמצעי לחימה, תוך סיכון חייו.
  • חייל תומכ"ל מבצעי: חייל המאומן לפעול במרחב מבצעי המגע תוך סיכון חייו בתפקידים עזר לפו"ש, מודיעין, מנהלה.
  • תומכ"ל: כלל המקצועות אשר אינם מסכנים את חייהם ברמת פעילות א'
  • חייל עורפי: חייל המשתייך ליחידה אשר איננה מיועדת לפעול במרחב מבצעי המגע. לעיתים ולפרק זמן קצוב, נדרש לפעול במרחב מבצעי המגע תוך סיכון חייו.

ההטבות החדשות מיועדות לחיילים המוגדרים כלוחמי חוד. חלקן מבוצעות בימים אלו וחלקן יכנסו לתוקף בחודשים הקרובים, וביניהן ניתן למנות: העלאת דמי הקיום בשנת השירות השלישית ל- 2,000 שקלים (תוספת של 400 שקלים); כרטיס מוטען לשימוש במסעדות, סרטים, אטרקציות ובגדי ספורט על סך אלף שקלים שיוטען בשתי פעימות; הקדמת קבלת תעודת הלוחם מ-20 ל-18 חודשי שירות; הגדלת הסמלים וסיכות הלוחם; נסיעה לאילת בחופשה – על אזרחי; שוברי קורס ללימודי פסיכומטרי; תהליך רחב לשדרוג בסיסי אימונים; העצמת והעמקת סדרות החינוך; טיולי שחרור; והחתמת קבע ותכניות לימודים ליחידות מיוחדות

בין ההטבות ללוחמים אשר יושמו: בין ההטבות ללוחמים אשר יושמו: ציוד לחימה ייעודי וחדיש, כרטיס כוכבים לרכש ציוד אישי, קיצור הפז"ם בדרגה (קבלת סגן או סמ"ר עת הכניסה לקבע), תכנית "ממדים ללימודים" המעניקה מלגה מלאה ללוחמים עם סיום שירותם וקבלתם ללימודים אקדמיים.

רמטכ"ל ציין כי אף שכבר מאות חיילים קיבלו מימון ללימודים מתרומות ארגון ידידי צה"ל בארה"ב (FIDF), יש לממן זאת מכספי המדינה בצורה מסודרת כדי לדאוג שילמדו באוניברסיטה. בנוסף הצהיר הרמטכ"ל שכדי לתת מענה בדרג הלוחם, הוחלט ליצור מסלול חדש ביחידות עלית כמו סיירת מטכ"ל, שייטת 13, שלדג ויחידת 669 למשך שירות של שמונה שנים. המחזור הקודם בסיירת מטכ"ל חתם על שמונה שנות שירות, ובקרוב יחתמו שאר יחידות העלית על שלוש שנות שירות, שלוש שנות קבע ושנתיים לימודים.

"לוקחים את 9,000 האנשים הכי טובים שלנו בכיתות י"א-י"ב, מתישים אותם 12-6 ימים של גיבושים, הכנות והתאמות. בקצה, יוצאים מתוכם 60 למטכ"ל, 60 לשלדג, 60 לשייטת ו-20 או 30 ל-669. הם עוברים את המסלול הכי קשה בצבא. אנחנו רוצים להקטין את זה כך שיהיו פחות אנשים – אבל הם יחתמו יותר", אמר איזנקוט.

חיילי צה"ל סמוך לכפר אטייב, דרום לבנון 5 לאוגוסט 2006. צילום: דובר צה"ל / פלאש 90.
חיילי צה"ל סמוך לכפר אטייב, דרום לבנון 5 לאוגוסט 2006. צילום: דובר צה"ל / פלאש 90.

"אי אפשר להביא חיילים ליחידות הלוחמות, לסכן את חייהם ולתת 700 שקל" הוסיף, "מי שמסתכל על ההיבט החומרי יעדיף לשרת בעורף. לכן נקטנו בשורה של צעדים שמעבירים את המסר של הוקרת הצבא ולוחמיו".

"הבסיס הוא אמירה ערכית לגבי החשיבות של הלוחמים והחוד הלוחם של צה"ל" סיכם איזנקוט, "כשאני מדבר עם בני נוער בבתי ספר אני אומר שכל אחד יעשה שירות משמעותי. הדבר הבא אחריו, הוא שהמשמעותי ביותר הוא ללכת ליחידות הלוחמות בצה"ל. כדי שזו לא תהיה רק אמירה מהפה אל החוץ, זה צריך לבוא לידי ביטוי גם במסר הערכי זה מתחיל משם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!