דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
האו"ם

מדיני / "האולימפיאדה של הדיפלומטים": עצרת האו"ם ה-72 תיפתח היום

נציגי 193 המדינות החברות באו"ם ייפגשו לדון ולהצביע על מאות נושאים בסדר היום העולמי | על הפרק: רפורמה במועצת זכויות האדם שמקדמת ארה"ב, ודיונים בנושא אקלים | נתניהו ינאם הערב ב-20:00

האסיפה הכללית של האו"ם 2016 (צילום ארכיון:  Drop of Light / Shutterstock.com)
האסיפה הכללית של האו"ם 2016 (צילום ארכיון: Drop of Light / Shutterstock.com)
שי ניר

היום (שלישי) ייפתח "הדיון הכללי" בעצרת הכללית ה-72 של האומות המאוחדות. נציגי 193 המדינות החברות בארגון, בחלקם מנהיגי המדינות עצמם, יתכנסו בבניין האו"ם בניו יורק לרצף דיונים על סוגיות בינלאומיות. החלטות העצרת יתקבלו בהכרעת רוב, אך אין מנגנון אכיפה המחייב את המדינות להישמע להן. ראש הממשלה בנימין נתניהו ינאם במושב העצרת היום בסביבות השעה 20:00 שעון ישראל.

"העצרת הכללית היא הגוף החשוב ביותר לכל המדינות החברות באו"ם", מסביר ד"ר חן קרצ'ר, חוקר האו"ם וסכסוכים בינלאומיים, "לכל מדינה יש זכות הצבעה של קול אחד ללא קשר לגודלה, עוצמתה ומעמדה. למעשה זוהי 'האולימפיאדה של הדיפלומטיה': כולם עולים על חליפות, נכנסים ומשתתפים בטורניר הכי טוב שהם יכולים. וברצינות, זה הכינוס הכי חשוב של הדיפלומטים ברמה הגלובלית. לאו דווקא בהסדרים שבין מדינות, אלא לנסות ולהתכנס ולסגור כמה שיותר נושאים כמו זכויות מים, האקלים הגלובלי, זכויות אדם, פיתוח כלכלה ועוד".

ד"ר חן קרצ'ר (צילום: אסף שילה)
ד"ר חן קרצ'ר (צילום: אסף שילה)

הכינוס הכללי של עצרת האו"ם מתחיל מידי שנה באמצע חודש ספטמבר ונמשך לתקופה של בין שלושה לארבעה חודשים. חלק "הדיון הכללי" שמתחיל היום נמשך כשבוע, מה-19 עד 25 בספטמבר, ולאחריו נמשכים הדיונים בפורומים שונים. "סדר היום של העצרת הכללית מונה מאות נושאים, שבמהלך החודשים האינטנסיביים מציעים ומחליטים עליהם", מוסיף קרצ'ר, "זה לא רק צפון קוריאה או משבר הפליטים הקשה במיאנמר. העצרת הכללית דנה בכל נושא שמדינות העולם חושבות שראוי לדון בו, למשל נושאי פיתוח כלכלי או מעמד האישה".

מרבית הנושאים שעליהם מצביעים גובשו ולובנו במהלך השנה במאות וועדות, שחלקן מונות עשרות מדינות. "לעצרת הכללית יש גופי משנה המתרכזים בסוגיות משפטיות, ביטחוניות, הומניטריות, כלכליות ועוד. אותם גופים מגישים טיוטות שהעצרת אמורה להצביע עליהן. לקראת ההצבעה מקיימות המדינות החברות מו"מ אינטנסיבי על הסעיפים. במהלכם של חודשי כינוס מושב האו"ם הכללי, הקהילה הבינלאומית מפיקה ימים שלמים של נאומים רציפים שמכילים מאות אלפי, אם לא מיליוני, מילים שרוב האנשים לא שמים אליהם לב ולא רגישים לדקויות ובסוף מתקבלות החלטות."

קרצ'ר מציין כי בעצרת הנוכחית מקדמת ארה"ב דיון על רפורמה במועצת זכויות האדם של האו"ם, לפיה מדינות המפרות זכויות אדם לא תוכלנה להשתתף במועצה, ותנסה להפסיק את המצב שבו כמחצית מהחלטות מועצת זכויות האדם הן נגד ישראל. "זהו קו רשמי שארה"ב מקדמת, האומר שההתנהלות הזו רק פוגעת במטרה שלשמה מועצת זכויות האדם קיימת", הוא אומר. בנוסף ישנן ועדות משנה בנושאי אקלים, העוסקות במדינות שמפחדות להיכחד בגלל עליית מפלס המים. "האנשים שחיים במקומות האלה יודעים שהמדינה שלהם תיעלם במהלך המאה ה21.

ההכנות לעצרת האו"ם בעיצומן (UN Photo/JC McIlwaine)
ההכנות לעצרת האו"ם בעיצומן (UN Photo/JC McIlwaine)

"לא משנה מה ישראל תעשה, תמיד יהיה קונצנזוס להצביע נגדה"

ומה לגבי היחס לישראל בעצרת האו"ם? קרצ'ר מצביע על דפוס אנטי-ישראלי בדיוני העצרת, שמשקף יותר מגמות פוליטיות עולמיות מאשר את עמדותיהן הריאליות של המדינות. "בכל התכנסות של מושב האו"ם, מדינת ישראל תעמוד במרכזו של דיון כלשהו ולבסוף ברוב מהמקרים תתקבל גם החלטה נגדה" אומר קרצ'ר, "לא משנה מה ישראל תעשה ומי בעלות בריתה, תמיד יהיה קונצנזוס להצביע נגד. אם זה על ירושלים, השטחים הכבושים, רמת הגולן או פעילותה המדינית של ישראל." לדבריו, למדינות ערב תפקיד מרכזי במציאות הזו אך "זה לא קשור בהכרח לעמדתן או למצב היחסים עם ישראל. בין אם הן קרובות לישראל או לא, הן תמיד יצביעו נגד."

מדבריך מצטיירת תמונה של מעין נשף מסכות, שאין לו יכולת אמיתית לקיים דיון איכותי על עתיד העולם.
"העצרת הכללית אינה גוף רציונלי אלא פוליטי, וככזה היא נועדה להוות פלטפורמה לסוגיות הפוליטיות ברמה העולמית. העצרת גם לא נמצאת במקום בו היא הייתה לפני עשר או עשרים שנה. העולם מקוטב יותר מבחינת הבריתות העולמיות. ארה"ב מתרחקת מהאיחוד האירופי, בריטניה הכריעה לצאת מהאיחוד, מדינות ה-BRICS (ברזיל, רוסיה, הודו, סין ודרום אפריקה, ש.נ.) שמנסות להגדיל את עוצמתן במארג העולמי, לצד בריתות נוספות שחותרות תחת היכולת לקדם מדיניות אחודה. זהו מופע השסעים העולמיים. לצד זאת, יש שמנסים בכל זאת לנסות ולקדם לפחות מראית עין של קונצנזוס עולמי. אלה כללי המשחק הדיפלומטי. הם מאוד מתסכלים."

עד כמה ההחלטות שמתקבלות מחייבות את המדינות החברות באו"ם?
"חשוב לומר, אין זה משנה מה יהיה נושא הדיון, להחלטות למשל הנוגעות להתנהלותן של מדינות, אין לעצרת סמכות אכיפה. נניח שהעצרת תחליט שלנשים מותר לנהוג ויהיו מדינות שיסרבו להחלטה הזו ולא ימלאו אחריה, אין לעצרת דרך לאכוף את העניין."

ועל מה ינאם נתניהו?

בשנים האחרונות, לפחות בשנות כהונתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, יש בישראל התכוננות מיוחדת לקראת פתיחת מושב עצרת האו"ם ולנאומו של נתניהו בפני אומות העולם. לדברי קרצ'ר, רק בדור האחרון מגיעים מנהיגי העולם לנאום במושב הפתיחה, ובכלל במהלך המלחמה הקרה העצרת הכללית "הייתה פחות חשובה." העליה בהשתתפות המנהיגים בעצרת קשורה בהתפתחות תקשורת ההמונים, ובצורך של המנהיגים לנאום ישירות לעמים שלהם מהעצרת הכללית. "כל התקשורת העולמית מסקרת את זה. כשם שישראל מסקרת את נאומו של נתניהו ראש הממשלה, כך גם כל מדינה אחרת מסקרת את נאום מנהיגה. לראות ולהיראות. זו הזדמנות להעלות את כל הדברים החשובים לך."

בנימין נתניהו בנאום בעצרת האו"ם 2012 בנושא תכנית הגרעין האירנית (צילום: AP Photo/Richard Drew, File)
בנימין נתניהו בנאום בעצרת האו"ם 2012 בנושא תכנית הגרעין האירנית (צילום: AP Photo/Richard Drew, File)

ביחס לנאומו של נתניהו בעצרת הכללית מזכיר קרצ'ר כי "נתניהו זינק בקריירה הפוליטית כשגריר ישראל באו"ם, הוא רטוריקן בחסד ויש לו ראייה פוליטית חדה". ואכן, בישראל וגם בעולם לא ישכחו נאומו של נתניהו בעצרת מ-2015, בו הציג איור של פצצה על מנת להמחיש את הסכנה בהתחמשות איראן ובהסכם גרעין עמה.

אז מה צפוי לנו הערב לדעתך?
"סביר להניח שנתניהו יפנה לקהל שלו בבית בישראל, ולבעלי בריתו, ובנוסף הוא יפנה את חיציו נגד כל מי שמסומן כאויבה של מדינת ישראל. אני לא משער שיהיה משהו חדש, וגם לפי כל הנוגעים בדבר אין חדש. זה יהיה נאום שישיג כותרות ותשומת לב עולמית. בכל זאת זה נתניהו, ונתניהו תמיד מעניין."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!