דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.1°תל אביב
  • 20.7°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 19.0°אשדוד
  • 20.2°באר שבע
  • 22.0°אילת
  • 17.5°טבריה
  • 18.1°צפת
  • 20.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הבנק הפדרלי בארה"ב

כלכלה עולמית / הבנק הפדרלי בארה"ב יפסיק לרכוש אג"ח, מדיניות בה נקט מאז משבר 2008

ג'נט ילן, נגידת הבנק, אמרה במסיבת עיתונאים שנערכה אמש (ד') כי אם יראו שצמצום הנכסים של הבנק הפדרלי משפיע לרעה על המשק האמריקאי, הבנק ישוב למדיניות המרחיבה בה נקט עד כה | הריבית לא תעלה ותישאר 1%-1.25%

ג׳נט ילן, יו״ר הפדרל ריזרב (צילום: AP Photo/Pablo Martinez Monsivais).
ג׳נט ילן, יו״ר הפדרל ריזרב (צילום: AP Photo/Pablo Martinez Monsivais).
יונתן קירשנבאום

במסיבת עיתונאים שנערכה אתמול (רביעי), הכריזה נגידת הבנק הפדרלי של ארה"ב, ג'נט ילן, כי הצמצום במאזן הנכסים הידוע בשם 'הרחבה כמותית' יחל בחודש הבא. זאת על אף נתוני הצמיחה והאינפלציה הנמוכים. בנוסף הודיעה ילן כי רמות הריבית לא יועלו, ויוותרו על 1%-1.25%.

משמעותו של צמצום ההרחבה הכמותית היא צמצום כמות האג"ח אותו מחזיק הבנק הפדרלי. הבנק החל לרכוש אג"ח ב-2008 במטרה להוריד את הביקוש שלהן, ובכך להוריד את הריבית עליהן. החל מחודש אוקטובר יחל הבנק הפדרלי בצמצום כמות האג"ח בה הוא מחזיק, בהיקף של 10 מיליארד דולר בחודש. מהלך זה ידחוף את הריביות כלפי מעלה, ובעצם מדובר באופן להעלות את הריבית בארה"ב.

ילן הסבירה כי על אף ההחלטה להתחיל בביטול ההרחבה הכמותית, נגידי הפד עוד רואים צורך במדיניות מוניטרית מרחיבה, שתאפשר את התחזקותה של הכלכלה האמריקאית. "בישיבתנו החלטנו לשמור על רמת הריבית הפדרלית ב1%-1.25%. המדיניות הזו צפויה לתמוך בהתחזקות מסוימת הנדרשת בשוק העבודה ועל מנת לחזור לעמוד ביעד אינפלציה של 2%", אמרה ילן אתמול. "בנוסף, החלטנו שבאוקטובר נתחיל את תהליך הנורמליזציה של הנכסים, שאת המתווה שלו הגשנו ביוני. התוכנית תצמצם את הנכסים בבעלות הבנק באופן הדרגתי וצפוי."

ילן הסבירה כי ההחלטה לבטל את ההרחבה הכמותית, שהחלה בארה"ב ב-2008, באה על רקע התחזקותה של הכלכלה האמריקאית אשר מראה לטענתה סימנים של יציאה מהמשבר. "המסר המרכזי שלנו הוא שהכלכלה האמריקאית מתפקדת טוב; שוק העבודה התחזק משמעותית" אמרה ילן. "העם האמריקאי צריך להרגיש שצמצום היקף הנכסים מוצדק, בהתחשב בהישגים שאנחנו רואים בכלכלה".

עם זאת, ילן התייחסה לנתוני האינפלציה הנמוכה בארה"ב. האינפלציה בכלכלה האמריקאית עמדה מתחת ליעד של הבנק הפדרלי, העומד על 2%, בחמש השנים האחרונות. ב-2017 הראתה הכלכלה האמריקאית רמות אינפלציה נמוכות במיוחד, על אף נתוני האבטלה הנמוכים. ילן הודתה כי הבנק איננו יודע להסביר את תופעת האינפלציה הנמוכה, אך כי הנגידים סבורים כי זוהי תופעה זמנית. "אנחנו צופים כי האינפלציה תעלה לסביבות היעד של 2% בשנה הבאה, ושאי העמידה שלנו ביעד השנה קשור בסיבות זמניות שצפויות להיעלם בשנה הבאה".

הבנק הפדרלי בוחר להתחיל את מדיניות צמצום ההרחבה הכמותית בנקודה עדינה. הכלכלה האמריקאית נמצאת אמנם בתהליך יציאה מהמיתון בו היא נמצאת מאז 2008, אבל קצב הצמיחה שלה איטי והאינפלציה נשארת נמוכה. במצב כזה ישנה רמה גבוהה של סכנה במדיניות צמצום מוניטרי, היות והיא עשויה להוביל לצמצום מחודש בכלכלה האמריקאית. ילן התייחסה לסכנה זו, ואמרה כי הנגידים החליטו שלא להעלות את הריבית כדי לתמוך בצמצום ההרחבה הכמותית ולא לייצר "שוק" של עליית ריבית. בנוסף אמרה ילן כי הבנק עשוי לחזור למדיניות רכישת אג"ח, במידה והמשק האמריקאי יראה סימני האטה וחזרה למיתון.

בתגובה להודעת הפד זינק הדולר ב-0.7%. משקיעים רבים השקיעו במניות של בנקים אמריקאים, מתוך ציפייה כי רווחיהם צפויים לעלות בעקבות הביטחון במדיניות העלאות הריבית של הפד. ריביות מרכזיות גבוהות עשויות להוביל לרווחים גדולים יותר לבנקים, אשר דורשים ריבית גבוהה יותר על הלוואותיהם.

גם ה-ECB, הבנק האירופי המרכזי, צפוי לפרסם את החלטתו לגבי מדיניות ההרחבה הכמותית באירופה בחודשים הקרובים. נגידי ה-ECB שוקלים לצמצם את היקף הרכישות, על אף הנתונים הכלכליים הנמוכים שבה. גוש היורו עדיין סובל מנתוני אבטלה גבוהים, צמיחה ואינפלציה נמוכים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!