דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
21.3°תל אביב
  • 17.8°ירושלים
  • 21.3°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 22.1°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 28.0°אילת
  • 23.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
איראן

מזרח תיכון / איראן ערכה ניסוי בטיל בליסיטי בעקבות דברי טראמפ על הסכם הגרעין

הטיל "ח'וראמשהר" הוא טיל לטווח בינוני שמסוגל להגיע לרוב חלקי המזרח התיכון | שר הביטחון, אביגדור ליברמן, אמר בתגובה: "הוכחה נוספת לשאיפות האיראניות" | הנשיא טראמפ בתגובה: "איראן משתפת פעולה עם צ' קוריאה"

תהלוכה צבאית באיראן (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi).
תהלוכה צבאית באיראן (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi).
שי ניר

איראן ערכה ביום שישי האחרון ניסוי בטיל "ח'וראמשהר", טיל בליסטי לטווח בינוני. בהודעה שנמסרה באיראן נאמר כי הניסוי הצליח וכי הוא נעשה בהתרסה אל מול אזהרותיה של וושינגטון כי תבטל את הסכם הגרעין עם איראן בשל פיתוח תכנית הטילים שלה. הטלוויזיה הארצית באיראן שידרה צילומים של שיגור הטיל שהוצג לראשונה באופן פומבי זמן קצר לפני הניסוי במצעד צבאי.

שר הביטחון אביגדור ליברמן תקף בחריפות את איראן בתגובה למהלך האיראני ואמר כי הניסוי, "הוא לא רק התגרות והתרסה כלפי ארצות הברית ובעלות בריתה בהן ישראל – וניסיון לבחון אותן – אלא גם הוכחה נוספת לשאיפות האיראניות להפוך למעצמה עולמית ולאיים לא רק על מדינות המזרח התיכון, אלא על כל מדינות העולם החופשי" והוסיף, "דמיינו מה יקרה אם איראן תשיג נשק גרעיני. לשם היא חותרת. אסור לתת לזה לקרות".

זמן קצר לפני הניסוי משמרות המהפכה האיראנים חשפו את הטיל הבליסטי המסוגל להגיע במעופו לרוב חלקי המזה"ת, לרבות ישראל. הטיל "ח'וראמשהר" נחשף במהלך מצעד צבאי שנערך בטהרן לציון מלחמת איראן-עירק. זאת על רקע דברי נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מעל לבימת עצרת האו"ם כי הסכם הגרעין הוא "מבוכה" וקריאותיו להטיל סנקציות נוספות על איראן. בחודש שעבר חתם טראמפ על חוק שנועד להטיל צעדי ענישה למעורבים בתוכנית הטילים הבליסטים ולכל מי שעושה עסקים הקשורים לתכנית.

למרות שאיראן הכריזה מספר פעמים כי ברשותה טילים למרחקים ארוכים זו הייתה הפעם הראשונה שהטיל "ח'וראמשהר" נחשף לציבור. על פי סוכנות הידיעות האיראנית 'טסנים' הטיל מגיע לטווח של 2,000 ק"מ ומסוגל לשאת משקל של 1800 ק"ג ובעל יכולת לשאת ראש קרבי מתפצל. סוכנות הידיעות האיראנית "אירנא" ציטטה את מפקד המשמר האווירי הגנרל אמיר עלי הז'יזדה שאמר על הטיל כי הוא, "מסוגל לשאת מספר ראשים קרבים למגוון שימושים."

בסוף חודש ינואר, כעשרה ימים לאחר השבעת טראמפ לנשיאות ארה"ב, ביצעה איראן ניסוי בשיגור טיל בליסטי תוך הפרת החלטת מועצת הביטחון המלווה את הסכם הגרעין האיראני והאוסרת עליה, לתקופה של שמונה שנים, לבצע ניסויים בטילים המסוגלים לשאת ראש קרבי גרעיני. טראמפ אמר בתגובה כי "איראן תחת תשומת לב".

מפת טווחי הטילים האיראנים (סוכנות הידיעות האיראנית טסנים).
מפת טווחי הטילים האיראנים (סוכנות הידיעות האיראנית טסנים).

בתקופה האחרונה נשיא ארה"ב דונלד טראמפ חוזר על דבריו כי יש לנקוט קו תקיף יותר כלפי איראן מאשר הקו של קודמו בתפקיד הנשיא לשעבר ברק אובאמה וחוזר ומאיים כי יפתח למו"מ מחודש את הסכם הגרעין ואף לבטל אותו וכי יורה לירות באוניות איראניות אשר מחוץ למים הטריטוריאלים במידה והן מתגרות באוניות הצבאיות האמריקאיות.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, צייץ הלילה (ראשון) כי "איראן עשתה ניסוי בטיל בליסטי שיכול להגיע לישראל! היא גם משתפת פעולה עם קוריאה הצפונית! גם כן הסכם יש לנו."

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/911711539815702529

נשיא איראן חסן רוחני נשא דברים במצעד ואמר כי איראן לא תקפיא את תוכנית הטילים ותוסיף לפתח את יכולותיה הצבאיות על אף ובניגוד לדרישת ארה"ב. "אנו נחזק את יכולות ההגנה והצבא (…) בין אם יסכימו או לא." דבריו של רוחאני באו כתגובה ישירה לנאום טראמפ באו"ם מוקדם יותר השבוע והוסיף, "עוצמתה הצבאית של איראן תהיה תחת מחוייבותה שלא לפלוש לאף מדינה אחרת." ביחס למעורבותה הפעילה של איראן באזורי לחימה שונים ברחבי המזה"ת בהם תימן, סוריה ותמיכתה בארגון הטרור חמאס, אמר רוחאני כי מדינתו תמשיך לתמוך ב"מדוכאי תימן, סוריה ופלסטין."

טהרן תומכת בתימן במורדים השיעים – החות'ים נגד קואליציית מדינות ערב המובלת ע"י ערב הסעודית ונתמכת ע"י ארה"ב המנסים להשיב את ממשלתה הנבחרת של תימן חזרה לשלטון. בסוריה, איראן מחזיקה את משטר אסד תחת חסותה. בנאומו באו"ם טראמפ האשים את איראן בתמיכה בטרור וקרא לטהרן "דיקטטורה מושחתת" ו-"משטר רצחני." בנאומו מעל בימת האו"ם, למחרת נאום טראמפ, אמר רוחאני כי העם האיראני מחכה להתנצלותו של טראמפ על נאומו "התוקפני" והאשמותיו "חסרות הבסיס" על איראן. מאוחר יותר אמר רוחאני במסיבת עיתונאים כי ממשל טראמפ מחפש "תירוץ" למשוך אחורה את הסכם הגרעין עליו איראן חתמה בתמורה להסרתן של הסנקציות הבינלאומיות שהוטלו עליה בשל פעילותה הגרעינית. לדברי רוחאני ההסכם נתמך ע"י ממשלתו וחמש מדינות בהן רוסיה, סין, בריטניה, צרפת וגרמניה מלבד ארה"ב, עובדה שתקשה על המהלך האפשרי האמריקאי.

מנהיגה העליון של איראן האייתולה עלי חמינאי הגיב גם הוא לנאומו של טראמפ באו"ם, בחמישי השבוע ואמר כי הוא, "זול, מכוער, מטופש ולא מציאותי" והוסיף כי הערותיו על איראן והסכם הגרעין לפני העצרת הכללית של האו"ם מסמנות יאוש. במהלך כינוס אנשי דת אמר חמינאי כי התבטאויות כאלה, "לא באות (מעמדה של, ש.נ.) כוח אלא מכעס, יאוש ורפות-שכל."

הסכם הגרעין שנחתם בחודש יולי 2014 בין איראן והמעצמות לא אוסר על איראן לפתח טילים. שנה לאחר מועד החתימה עת נכנס ההסכם לתוקף, קיבלה מועצת הביטחון של האו"ם החלטה הקוראת לאיראן שלא לקיים שום פעילות הקשורה לטילים בליסטים "שנועדו לתכלית נשיאה של נשק גרעיני" למשך תקופה של שמונה שנים. בכירים איראנים טוענים כי ההחלטה נוגעת אך ורק לטילים המיועדים לשאת ראשי קרב גרעינים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!