דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט / טראמפ הכריז מלחמה על השחקנים השחורים בארה״ב - והם משיבים אש

לאחר שביטל את הזמנת גולדן סטייט לבית הלבן נאם טראמפ באלבמה וקרא לפטר שחקני פוטבול אמריקאים שלא עומדים בהמנון. לברון ג'יימס לא נותר אדיש ״אני לא יכול לעמוד מהצד מול הנסיון שלו לפלג אותנו, האמריקאים״ | ויש תגובות נוספות

דונלד טראמפ, סטף קארי, וטוני ג'פרסון שחקן בולטימור רייבנס (צילום: Gage Skidmore  flickr ו AP Photo)
דונלד טראמפ, סטף קארי, וטוני ג'פרסון שחקן בולטימור רייבנס (צילום: Gage Skidmore flickr ו AP Photo)
אמיר בראון
אמיר בראון
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

מאז ימי מוחמד עלי וג'קי רובינסון לא שיחק הספורט האמריקאי תפקיד כה מרכזי במאבק הפוליטי, ובפרט במאבק למען זכויות השחורים בארה"ב. מי שמלבה את סופת האש הנוכחית הוא לא אחר מאשר זה שאמור לאחד את אמריקה, ושהבטיח להפוך אותה שוב לגדולה.

הפרשה הנוכחית התחילה לפני יומיים, כשהנשיא החליט לבטל את ההזמנה לבית הלבן של אלופת ה-NBA, הגולדן סטייט ווריורס. לטראמפ קפץ הפיוז כשכוכב הקבוצה, סטף קרי האפרו-אמריקאי, הודיע כי הוא עוד מתלבט אם להגיע ורוצה לדבר על כך עם חבריו לקבוצה. טראמפ צייץ שאצלו אין חוכמות, ומי שלא רואה את ההגעה לבית הלבן ככבוד גדול, לא מוזמן, ״להגיע לבית הלבן נחשב לכבוד גדול עבור האלופה. סטפ קרי מהסס, אז ההזמנה מבוטלת!״

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/911572182060453893

כמה שעות אחרי שביטל את הגעתם של שחקני גולדן סטייט ווריורס, הטיל הנשיא פצצה נוספת. במהלך נאום באלבמה קרא לבעלים של קבוצות ליגת הפוטבול, ה-NFL, לפטר שחקנים שלא יעמדו במהלך ההמנון הלאומי בפתיחת המשחק. התחושה בקרב אוהדים ושחקנים רבים היא שהנשיא התייחס למחאתם בפחות סבלנות מאשר לצעדות של הנאצים בארה״ב.

טראמפ תקף פעמיים

למה מיהר הנשיא לתקוף את ציבור שחקני הפוטבול, כמה שעות אחרי המתקפה על שחקני הכדורסל? לתקוף את סטף קרי זה לא פשוט. קרי הוא אחד הספורטאים האהובים של השנים האחרונות. לאחר המתקפה זכו קרי וקבוצתו לתמיכה מקצה לקצה, שכללה מאמנים ושחקנים מקבוצות אחרות, ובעיקר אוהדים.

לאחר שתקף את השחקן בחולצה מס׳ ״30״, הנמכרת ביותר בעולם, מייד פנה לחמם את האש בגזרה דומה אך שונה במעט. מול שחקני הפוטבול שכורעים ברך בהמנון כאקט מחאה, צופה טראמפ, ככל הנראה, שהתמיכה בעמדתו תהיה רחבה יותר. וכך הצליח טראמפ שוב להתסיס את פוליטיקת הזהויות.

בשונה מה-NBA, שם ברור שהליגה היא של השחקנים, ה-NFL היא ליגה של הבעלים, והשחקנים הם סוג של גלדיאטורים שמשחקים עבורם. לשחקן פוטבול שכר הרבה יותר נמוך, קריירה יותר קצרה, המון פציעות, הוא בר-החלפה, וסביר להניח שיסבול מנזק מוחי. בפשטות: בג'ונגל האמריקאי ערכו של שחקן הפוטבול פחות מזה של שחקן הכדורסל. כל זה מוביל לכך שלשחקן הפוטבול קשה יותר למחות, הוא צריך גיבוי מיותר גורמים: שחקנים, מאמנים, בעלים והכי חשוב: אוהדים.

למה פרצה מחאת השחקנים?

המחאה בליגת הפוטבול התחילה בשנה שעברה, כשכמה שחקנים בראשות קולין קאייפרניק, כרעו ברך בזמן ההמנון לאות מחאה על האלימות נגד אפרו-אמריקאים. המחאה דווקא הראתה השנה סימני דעיכה. פחות שחקנים מחו, אוהדים רבים איימו להחרים את משחקי הליגה (בטענה שאין לערבב ספורט ופוליטיקה) וקולין קאייפרניק, הסמל, נשאר לשבת בזמן ההמנונים על הכורסא בסלון כיוון שלא מצא קבוצה לשחק בה.

כעת טראמפ מותח את הגבולות ומבקש להעמיד את החברה האמריקאית במבחן נוסף. בנאומו, ביקש טראמפ מהבעלים לפטר שחקנים אשר יביעו מחאה, ואף יותר מזה, ביקש מהאוהדים לצאת מהאיצטדיון אם הם רואים אפילו שחקן אחד שלא עומד בהמנון.

הנשיא מחפש לחדור לתוך הסדק בחברה האמריקאית שנוצר סביב הוויכוח אם לעמוד בהמנון או להשתתף במחאה ולכרוע ברך. בוויכוח הזה אין קונצנזוס, והוא פותח פצעים ישנים בחברה האמריקאית. הרשתות החברתיות באמריקה סוערות כשמצד אחד ניצבים אנשי takeaknee# התומכים במחאה, ומולם dumpnfl# אשר קוראים להחרים את הליגה.

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/911904261553950720

אם לשפוט לפי היום האחרון, מאז נאומו של טראמפ, הרשת מוצפת בהודעות תמיכה בשחקנים וגינוי הודעתו של טראמפ. ראשית על ידי קומישינר הליגה, רוג'ר גודל, ומייד אחריו גם בעלים ומאמנים רבים. ניתן לראות בכך נצחון מסויים במערכה של שחקני הפוטבול וזכויות השחורים בארה״ב, אבל ייתכן שסוג השיח הזה הוא בדיוק מה שמשרת את טראמפ עצמו.

לברון ג׳ימס: לעמוד מאוחדים מול טראמפ

לפני משחקי אמש, מאות שחקנים נאלצו לקבל החלטה כיצד לנהוג במהלך ההמנון, אם לעשות זאת כקבוצה או כאינדבידואלים. יחד איתם גם מיליוני האוהדים בבית ובאיצטדיונים נאלצו לבחור צד בוויכוח הזה שרחוק מלהיות מוכרע.

במשחק שהתקיים בלונדון ניתן היה לראות עד כמה רגיש הנושא עבור השחקנים, כאשר שתי הקבוצות עלו שלובי זרועות, חלקם כרעו. נוסף לשחקנים הצטרף צוות האימון, כולל הבעלים, למחאה, דבר שמעולם לא קרה. הבעלים בפוטבול, חשוב להסביר, משול למעין קיסר שיושב בכסאו ביציע וצופה בגלדיאטורים הנלחמים עבורו. כאן, הבעלים בחרו לעמוד לצד שחקניהם, אל מול נשיא ארה״ב. רוב הבעלים בליגה הם לגמרי הטיפוסים שיכולים להיות החברים הכי טובים של טראמפ, חלקם באמת חבריו, למרות זאת, זה לא מנע גם מהם להביע את תמיכת בשחקנים.

אפילו הכדורסלן הטוב בעולם, לברון ג'יימס, לא יכול היה להישאר אדיש ופרסם סרטון בדף הטוויטר שלו, "הבחור שבחרנו מנסה לפלג אותנו. הוא משתמש בספורט כדי לפלג אותנו. אנחנו יודעים כמה ספורט יכול לחבר אותנו, הוא יוצר חברויות ואהבה בין אנשים. הנסיון שלו לפלג אותנו בעזרת הפלטפורמה הזו – זה לא משהו שאני יכול לעמוד מולו מהצד. כשאני מתעורר ואני רואה שחבר שלי לא מוזמן לבית הלבן – אני לא יכול לעמוד מהצד. אנחנו צריכים לעמוד מאוחדים מולו, כל האמריקאים. זה זמן קריטי עבורנו, ומהמקום שבו אני נמצא יש לי את היכולת לקרוא לכולם להצטרף. אוהב אתכם."

גם בבייסבול הצטרפו, ולראשונה בספורט האמריקאי שחקן בייסבול כרע ברך בזמן ההמנון. השחקן, ברוס מקסוול, הוא בנו של חייל מילואים ותיק, ונולד בעצמו בבסיס צבאי.

https://twitter.com/ShaunKing/status/911769742460977155

שחקני הפוטבול מפיטסבורג סטילרס, הקבוצה של עיר הפלדה אשר מזוהה עם אותו מעמד פועלים שהתאכזב מהמפלגה הדמוקרטית והעניש אותה בבחירות האחרונות, לא עלו בכלל להמנון ונשארו בחדר ההלבשה.

מעוררת השראה היתה תגובתו של שחקן הפוטבול מסיאטל סיהוקס, דאג בולדווין, "למרות שהאמירות האחרונות שלו הן לא הדבר החמור ביותר שעשה, אני מאמין שזהו רגע ייחודי לעולם הספורט. ועם כמות ההשפעה שיש לספורטאים על הדור הצעיר. למרות כל השנאה שהגיעה מממשלו של טראמפ, אני עדיין מלא תקווה שהצדק והאהבה ינצחו. כשאני ממשיך במפגשים עם נוער בקהילות, אני רואה את השנאה שקיימת אצלם, אני מתנגד לדחף להשיב לשנאה בשנאה, ומתעקש על כך שנגיב באהבה ובחמלה עבור אלא שפשוט לא יכולים."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!