דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גרמניה

גרמניה / הבחירות בגרמניה: המפלגות הגדולות נחלשו, הימין הקיצוני התחזק

לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה תיכנס מפלגה לאומנית לבונדסטאג, לאחר שמפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה" זכתה ב-13% מהקולות | מפלגתה השמרנית של הקנצלרית מרקל זכתה בכשליש מהקולות ותוביל את הקואליציה הבאה | השאלה הגדולה - האם הסוציאל-דמוקרטים, שזכו ב-20.8%, ייכנסו לקואליציה?

אליס וידל ואלכנסדר גאולנד, מנהיגי מפלגת 'אלטנרטיבה לגרמניה' (AFD) חוגגים לאחר הכזרת תוצאות המדגם (צילום: AP Photo/Martin Meissner)
אליס וידל ואלכנסדר גאולנד, מנהיגי מפלגת 'אלטנרטיבה לגרמניה' (AFD) חוגגים לאחר הכזרת תוצאות המדגם (צילום: AP Photo/Martin Meissner)
יונתן קירשנבאום

תוצאות ראשוניות מהבחירות בגרמניה אתמול (ראשון) מצביעות על ניצחון לקנצלרית המכהנת אנגלה מרקל, שמפלגתה השמרנית זכתה ב-32.8% מקולות הבוחרים. זאת, לצד תמיכה גדולה במפלגה הלאומנית, הAfD, שזכתה ע"פ הסקרים ב-13.2% מהקולות – שיעור הצבעה שיכניס מפלגה לאומנית לפרלמנט הגרמני בפעם הראשונה מאז נפילת המשטר הנאצי.

מרקל בדרך לכהונתה רביעית כקנצלרית גרמניה. זאת לאחר שמפלגתה השמרנית, ה-CDU, קיבלה 33% מהקולות בבחירות. על אף ניצחונה, זכתה מרקל בתמיכה נמוכה מאוד לעומת הציפיות. בבחירות האחרונות, בשנת 2013, זכתה מפלגתה של מרקל ב-41% מהקולות. פרשנים רבים בגרמניה מתייחסים לתוצאה כ"מכה, כמעט הפסד" למרקל. עם זאת, התוצאה מבטיחה למרקל את הזכות לנסות ולהרכיב קואליציה, וזכות בפעם הרביעית בתפקיד הקנצלרית.

מרקל אמרה עם סיום ההצבעה כי מפלגתה ציפתה ל"תוצאה טובה יותר, אבל עמדה מול אתגר גדול והצליחה להישאר המפלגה הגדולה ביותר". כעת תיאלץ מרקל למצוא שותפים לקואליציה כדי להצליח להרכיב ממשלה.

המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, ה-SPD, זכתה ב-20.7% מהקולות – אחת התוצאות הנמוכות בהיסטוריה שלה. זוהי מכה אנושה למפלגה, שישבה בקואליציה עם מפלגתה של מרקל – צעד שנוי במחלוקת בקרב מצביעיה. מנהיג המפלגה מרטין שולץ הכיר בהפסד של מפלגתו, אך הצהיר כי לא יצטרף לקואליציה של מרקל.

הזוכה הגדולה של הבחירות הללו היא, ככל הנראה, המפלגה הלאומנית "אלטרנטיבה לגרמניה" – ה-AfD. המפלגה זכתה ע"פ התוצאות החלקיות ב-13.2% מהקולות, וזו הפעם הראשונה מאז נפילת המשטר הנאצי בו מפלגה לאומנית מחזיקה במושבים בפרלמנט הגרמני. התוצאה מהווה שבירה חדה ימינה בפוליטיקה הגרמנית. בברלין קיבלו פעילי המפלגה את התוצאות בשירת שירים לאומיים המזוהים עם המפלגה הנאצית. מנהיגת המפלגה אליס וידל אמרה "עשינו את זה. נכנסו לפרלמנט הגרמני, ונשנה את גרמניה".

המפלגה נמצאת בעלייה הדרגתית מאז הקמתה: ב-2013 זכתה ב-4.7% הצבעה לבונדסטאג (מה שלא איפשר לה לקבל מושבים בפרלמנט),  וב-2014 זכתה ב-7.4% הצבעה לפרלמנט האירופי. המפלגה מתנגדת לחברותה של גרמניה באיחוד האירופי, והבטיחה לקיים משאל עם על עזיבת האיחוד במידה ותנהיג את המדינה. יו"ר המפלגה, פטרי נוהגת להתבטא בחריפות נגד מדיניות ההגירה הפתוחה אותה הנהיגה מרקל בשנת 2015, וטענה כי יש למנוע ממהגרים כניסה לגרמניה, ולפתוח באש על מסתננים בלתי חוקיים. אלכסנדר גאולנד, אחד ממנהיגי המפלגה אמר שהנאצים "כבר לא משפיעים על הזהות שלנו יותר".

המפלגה הלאומנית הבטיחה להיות "אופוזיציה בונה" לגרמניה. אליס וידל, מנהיגת המפלגה, אמרה כי "מיליוני מצביעים הפקידו בידינו את המשימה של עמדה אופוזיציונית בונה". נציגי כל המפלגות האחרות ביקרו את המפלגה הלאומנית. מרטין שולץ אמר כי ה-AfD תמכו בגלוי לכל שנותיה בהיטלר, וכי יש לסלק אותם מהבונדסטאג. מנהיגת מפלגת הירוקים אמרה כי ה-AfD היא "ימנית באופן גלוי ובחלקה מפלגה גזענית". היא הוסיפה כי "הנאצים חזרו לפרלמנט".

יוסף שוסטר, מהמועצה היהודית גרמנית, אמר שה-AfD "מכילה בתוכה ימין קיצוני וגורמת לחיכוך עם מיעוטים". הוא אמר שהוא מצפה שהמפלגות הגרמניות האחרות "יחשפו את פרצופה האמיתי של ה-AfD, ויאירו את ההבטחות הפופוליסטיות והחלולות שלה". רון לאודר, ראש הקונגרס היהודי העולמי, אמר שהמפלגה "מזכירה את החלקים האפלים ביותר בהיסטוריה הגרמנית". גם בישראל הגיבו לכניסתם של הלאומנים לפרלמנט הגרמני. ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני) אמר כי "יש לכבד כמובן את תוצאות הבחירות הדמוקרטיות בגרמניה, אבל הן מהוות תמרור אזהרה אדיר לישראל ואף לעם היהודי". ח"כ עמיר פרץ אמר כי "בחירות אלו הן יום רע לדמוקרטיה הגרמנית, עם כניסת שונאי זרים ואנטישמים מוצהרים לבונדסטאג".

כעת יחל המו"מ על גיבוש הקואליציה. למפלגתה של מרקל אין את מספר המושבים כדי להחזיק ברוב בפרלמנט, והיא תיאלץ לחבור לאחת המפלגות האחרות. במידה וה-SPD יסרבו להצטרף לקואליציה, מרטין שולץ, יו"ר המפלגה, יכהן כמנהיג האופוזיציה. עם זאת, במידה וה-SPD אכן יצטרפו למרקל, תהיה זו המפלגה הלאומנית אשר תנהיג את האופוזיציה בגרמניה.

בדיון משודר בין מועמדי המפלגות לאחר המדגם ביקשה מרקל משולץ לשקול מחדש את עמדתו לגבי כניסה לקואליציה. מרקל זקוקה לקואליציה המורכבת ממחצית המושבים בפרלמנט. שולץ עשוי לדבוק בעמדתו, היות וכניסתם של ה-SPD לקואליציה, ושותפותה עם מפלגת הימין של מרקל, משכה ביקורת רבה מהחלקים השמאליים יותר של המפלגה. ייתכן כי השתתפותה בקואליציה תרמה לירידה באחוזי ההצבעה למפלגה.

ללא ה-SPD, תעמוד מרקל בסיטואציה מורכבת: היא יכולה להגיע להסכם עם מפלגת ה-FDP הימנית, שמתנגדת ליצירת איחוד פיסקלי באירופה, קיצוץ במיסים ומדיניות פיסקלית מצמצמת כתנאי להצטרפות. עם זאת, ה-FDP זכו ב-10% בלבד, מה שלא יספיק ליצירת קואליציה. במקרה כזה, תיאלץ מרקל לצרף מפלגה נוספת לפרלמנט. קשה לראות תרחיש סביר בו מפלגה נוספת תצטרף לממשלת ימין כזו, מאחר ששתי המפלגות הנותרות- הירוקים ו"מפלגת השמאל" (Die Linke) יסרבו כנראה לשתף פעולה עם ממשלת CDU-FDP.

שיתוף פעולה בין מרקל לבין המפלגה הלאומנית איננה תרחיש סביר. כך, במידה ושולץ יסרב לחדש את הקואליציה עם מפלגתה של מרקל, היא עשויה למצוא את עצמה ללא יכולת להרכיב קואליציה. השיחות יחלו ממחר (שלישי) בבוקר, והן עשויות לקחת זמן רב.

היחלשות שתי המפלגות הגדולות והתחזקות הקטנות

בימים הקרובים יפורסמו נתוני ההצבעה המדויקים, ויהיה ניתן ללמוד מהם על זרמי העומק שהובילו לתוצאות הבחירות. עם זאת, מגמה אחת ברורה כבר עכשיו – שתי המפלגות הגדולות בגרמניה, אשר חלקו ביניהן את השלטון מאז נפילת המשטר הנאצי, נחלשו באופן משמעותי. לעומתן, המפלגות הקטנות התחזקו באופן משמעותי.

ההיחלשות הבולטת היא של המפלגה הסוציאל דמוקרטית – ה-SPD. תוצאות הבחירות הן הנמוכות ביותר למפלגה מאז הקמת הדמוקרטיה הגרמנית לאחר מלחמת העולם השנייה. בהשוואה לבחירות האחרונות, הסוציאל דמוקרטים איבדו כ-5% מתמיכתם. מולם, מפלגתה של מרקל איבדה 8.5% תמיכה, ולא ברור האם תוכל להקים קואליציה.

מול היחלשות המפלגות הגדולות, התוצאות מלמדות כי כל המפלגות הקטנות בגרמניה התחזקו – בייחוד מפלגות ה-AfD וה-FDP, שתי מפלגות ימין. ה-AFD נכנסה לפרלמנט בפעם הראשונה, וזכתה בהישג של 13% תמיכה. מפלגת ה-FDP זכתה ב-10.6%- עלייה של 5.8% מהבחירות האחרונות. התחזקות זו היא חלק ממגמה כלל אירופית, בה המפלגות המרכזיות ששלטו מאז מלחמת העולם מאבדות את בסיס תמיכתן. גם בצרפת קרסה לחלוטין המפלגה הסוציאליסטית בבחירות האחרונות, ועלתה לשלטון מפלגתו של מקרון, אשר הוקמה לקראת הבחירות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!