דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צבא וביטחון

צבא וביטחון / דו"ח: התכנית הרב-שנתית של צה"ל גובשה ללא מעורבות הדרג המדיני

ועדת משנה של וועדת החוץ והביטחון בכנסת חיברה דו"ח אודות תר"ש גדעון, התכנית הרב שנתית של צה"ל, והעלתה מסקנות קשות | ח"כים מימין תקפו: הדו"ח מוטה | יו"ר הוועדה ח"כ דיכטר (הליכוד): "מדובר בדו"ח מקצועי"

חיילים בשטח כינוס במהלך מבצע צוק איתן (צילום ארכיון: פלאש 90 / יונתן זינדל)
חיילים בשטח כינוס במהלך מבצע צוק איתן (צילום ארכיון: פלאש 90 / יונתן זינדל)
שי ניר

התוכנית הרב שנתית של צה"ל – 'גדעון' – "עוצבה ללא תפיסת ביטחון לאומי כתובה, וללא הנחיה מוקדמת של ממש מצד הדרג המדיני, או יכולת השפעה של המטה לביטחון לאומי (מל"ל)". כך נכתב, בביקורת חריפה, בדו"ח מיוחד של ועדת החוץ והביטחון שפורסם אתמול (שני). הדו"ח מסכם את עבודתה של ועדת המשנה לתפיסת הביטחון ובניין הכוח, בראשות ח"כ עפר שלח (יש עתיד) אשר קיימה, במהלך השנים 2016-2015, למעלה מ-30 דיונים וסיורים במעקב אחרי המחשבה, העיצוב והמימוש של התר"ש.

"כל הליקויים באשר לתפקוד הדרג המדיני והמל"ל שמצא מבקר המדינה בצוק איתן עדיין קיימים, ושום לקח לא יושם בהקשר הזה – להבדיל מתהליך התחקור הכן והמועיל בצבא" אמר שלח עם פרסום הדו"ח.

תר"ש גדעון היא תכנית רב שנתית לייעול, מיצוי והתחדשותם של המשאבים בצה"ל, שנקבעה ופורסמה ע"י לשכת הרמטכ"ל בשנת 2015 לחמש שנים עד שנת 2020. התכנית מבוססת ברובה על המלצות "ועדת לוקר", ועדה לבחינת תקציב הביטחון, שמונתה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו בשנת 2014, בעקבות המלצתו של הקבינט הבטחוני לבחינת תקציב הביטחון של מדינת ישראל.

תדריך עיתונאים של ועדת חוץ וביטחון, היום (ללא קרדיט)
תדריך עיתונאים של ועדת חוץ וביטחון, היום (ללא קרדיט)

בהודעת הוועדה נמסר כי הדו"ח מביא את מסקנותיה לגבי התכנית בכל הרמות: החל ממקומו של הדרג המדיני בתהליך עיצוב תכנית רב-שנתית, דרך בחינת האסטרטגיה הצה"לית ועיצוב התר"ש כנגזרת ממנה, ובחינת הוצאת התכנית אל הפועל ברמת הזרועות והיחידות השונות בצה"ל. עפ"י הוועדה תר"ש גדעון מהווה מתווה ראוי למימוש לקחי המערכות האחרונות והטמעה של מסקנות נכונות מהשינויים בסביבה האסטרטגית, בטבע האיומים הניצבים בפני צה"ל ובפני המלחמה. ביחס לעבודתו של צה"ל לצד הערות וביקורת הוועדה, נאמר גם כי היא "חולקת שבחים לצה"ל" ו"מוצאת צבא ערכי וחכם, שיודע לחקור את עצמו ולקבל החלטות, קשות ככל שיהיו, על מנת להבטיח את מוכנותו בשעת חירום". עוד נכתב כי כבר בשנה הראשונה להוצאתה לפועל מצאה הוועדה כי  ניכרת רמה ראויה של ניהול ופיקוד, תוך ביצוע מהלכים מורכבים.

יחד עם זאת מצאה הוועדה שתי "אבני נגף משמעותיות" במימוש הרצון להעמיד צבא ממוקד ובעל יכולת אל מול משימותיו. הוועדה מותחת ביקורת על הדרג המדיני כי התר"ש "עוצבה מלמטה למעלה" על ידי צה"ל ובתוכו, ללא תפיסת ביטחון לאומי כתובה, וברובו של התהליך, אם לא בכולו, גם ללא הנחיה מוקדמת של ממש מצד הדרג המדיני, או יכולת השפעה של המטה לביטחון לאומי (מל"ל), כאמור. הוועדה הסיקה מכך כי בתנאים אלה "עלולים לחזור כשלים מהמערכות הקודמות, הן בהיבט של מחסור במסה קריטית של יכולות אמיתיות, והן בדרישה מהצבא לפעול בהיגיון אחר מזה שנבנה והוכן עבורו".

הדו"ח מדגיש כי זהו "כשל רב-שנים במערכת הישראלית". מכך ניתן להסיק גם כי פעולתה של הממשלה הנוכחית אינה שונה במהותה משל הממשלות הקודמות וכי גם היא לא עסקה בגיבוש תפיסת ביטחון לאומי תקפה ורלוונטית. הוועדה קוראת להתחיל מיד בתהליך של עיצוב ואישור תפיסת ביטחון "ממנה ייגזר חלקו של צה"ל במימושה, ומכאן תפיסת ההפעלה של צה"ל".

עם פרסום הדו"ח מיהרו חברי וועדת המשנה להגיב לפרסומו. חברי הכנסת מוטי יוגב (הבית היהודי) ויואב קיש (הליכוד) בחרו להדגיש, יתכן שמתוך רצון שלא להתנגש חזיתית בנתניהו, כי לא חתמו על הדו"ח הגלוי. יצוין כי כל חברי וועדת המשנה, לרבות הח"כים יוגב וקיש, חתמו על הנוסח הסודי שאינו שונה בנוסחו מהדוח הגלוי למעט החלקים הסודיים.

"לא חתמתי על הדו"ח הגלוי של ועדת המשנה לתפיסת הביטחון ובנין הכוח, משום שסברתי שיש בו דברים שאסור לכתבם בגלוי ובפרסומם יש פגיעה בבטחון ישראל", אמר יוגב והוסיף, "לצערי, הדו"ח הגלוי של הועדה לתפיסת הביטחון, על אף היותו אמור להיות דו"ח מקצועי, הינו מוטה פוליטית". יוגב האשים את יו"ר מפלגת 'יש עתיד' כי בהיותו שר אוצר קיצץ בתקציב הביטחון: "קיצוץ התקציב בהובלת 'יש עתיד', הוא שהותיר את מערכת הביטחון ואת צה"ל, ב'אנורקסיה' ובתקציב שמנע מצה"ל את  היכולת להגן על מדינת ישראל".

קיש אמר בתגובה: "בחרתי לסרב להצטרף לטברנה הפוליטית של שלח, שמנסה להרוויח מנדטים על חשבון ביטחונה של מדינת ישראל. יש עת לפוליטיקה ועת לביקורת עניינית. בנושאים רגישים כמו מוכנות צה"ל למלחמה, העדפתי להישאר ענייני ולא להיות שותף לסגנון פוגעני ודו"ח שמנוצל לבמה אופוזיציונית".

במשרד ראש הממשלה ראו בתגובתם של יוגב וקיש 'הרמה להנחתה' ואמרו כי ילמדו את הדו"ח אך הוסיפו כי "מצער לשמוע, כפי שאומרים חברי הכנסת יואב קיש ומוטי יוגב שהיו בין מגבשי הדו"ח, על הניסיון של ח"כ עופר שלח להשתמש בדו"ח של ועדת חוץ וביטחון ככלי לניגוח פוליטי". בנוסף, הדגישו בלשכה כי "אזרחי ישראל יודעים שרה"מ נתניהו מוביל מדיניות ביטחונית מושכלת ששומרת על ביטחון ישראל במזרח תיכון סוער".

יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ אבי דיכטר, מיהר להגיב ולהגן על דו"ח הביקורת בניגוד להודעותיהם של חבריו לקואליציה ואמר כי "מדובר בדו"ח מקצועי – זהו לא דו"ח פוליטי, נקודה", והוסיף: "באותם מקרים שהיה בהם לדעתי ניסוח בעל משמעות פוליטית, הוא שונה." על עבודתה של וועדת החוץ והביטחון אמר דיכטר כי "האחריות שלנו כוועדה היא לאפשר גם לציבור ללמוד במידה כלשהי על הדברים החזקים והפחות חזקים שעבורם מוקצה תקציב אדיר".

"בסופו של דבר", הוסיף דיכטר' "כשאנחנו ממליצים בדו״ח שהתר"ש הבא יתחיל להיבנות על ידי הדרג המדיני – זוהי סוגיה מקצועית טהורה. הייתי בעבר חבר קבינט, ואיני רואה שום בעיה במתן עצה לחברי הקבינט כיום. אני משוכנע שראש הממשלה ושר הביטחון ימצאו בו דברים שיסייעו להם. הדו״ח הוא לא דו״ח פוליטי נקודה".

בתגובה להודעות חברי הכנסת כי לא חתמו אמר דיכטר: "אגב, ח״כים שבחרו שלא לחתום על הדו״ח הפומבי, חתמו על הגרסא החסויה. כל הדו״ח הגלוי לקוח מתוך החסוי". בהודעת הוועדה נמסר כי גרסתו המסווגת של הדו"ח מקיפה 54 עמודים, עליה חתמו חברי ועדת המשנה מהקואליציה והאופוזיציה. גרסתו הבלתי מסווגת של הדו"ח מקיפה 30 עמודים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!