דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טרור

צבא וביטחון / שלושה הרוגים ישראלים בפיגוע בהר אדר, הסמוך לירושלים

פלסטיני בן 37 מכפר סוריכ, בעל אישור עבודה, ירה לעבר כוח מג"ב ומאבטחים אחרי שאלו הורו לו לעצור | המחבל נורה ונהרג במקום | בתום ניסיונות החייאה, נקבע מותם של שלושה מהפצועים | רכז הביטחון של היישוב נפצע באורח קשה

זירת הפיגוע בהר אדר. (צילום: מדברים תקשורת).
זירת הפיגוע בהר אדר. (צילום: מדברים תקשורת).

סמ"ר סולומון גברייה, בן 20 מבאר יעקב, ויוסף עותמאן, בן 25 מאבו גוש, הם שניים משלושת ההרוגים בפיגוע הירי שאירע הבוקר (שלישי) ביישב הר אדר – כך הותר לפרסום. בפיגוע נהרג גם אור אריש, בן 25 מהר אדר. ורכז הביטחון של היישוב נפצע באורח קשה מירי של פועל פלסטיני בן 37, שהיה עם אישור עבודה ולפי שב"כ סבל מרקע נפשי קשה.

גברייה התגייס לפני כשנה וחצי לשירות חובה. בתפקידו האחרון שימש כלוחם במרחב עוטף ירושלים של משמר הגבול. הוא הותיר אחריו הורים, שתי אחיות ואח. הלווייתו תתקיים בשעה 17:00.

סמ"ר סולומון גברייה ז"ל (צילום: דוברת המשטרה / מג״ב).
סמ"ר סולומון גברייה ז"ל (צילום: דוברת המשטרה / מג״ב).

בעקבות הפיגוע, הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה כי בית המחבל ייהרס, יוטל כתר על הכפר ויישללו היתרי עבודה של המשפחה המורחבת של המחבל. "זהו בוקר קשה עם שלושה ישראלים שנרצחו על ידי בן עוולה", אמר.

האירוע החל בזמן שפועלים פלסטינים הגיעו לעמדת בידוק בכניסה האחורית ליישוב. עוד כשהיו בצד הפלסטיני, העלה אחד מהם את חשדם של לוחמי מג"ב והמאבטחים הפועלים במקום ואלו הורו לו לעצור ופתחו בנוהל מעצר חשוד. לאחר מכן, הוא שלף את אקדחו וירה לעברם מטווח קצר. הם השיבו באש והרגו אותו.

למחבל, נמר מחמוד ג'מל, היה אישור לעבוד בשטחים ובמרחב התפר והוא לא היה מוכר למערכת הביטחון. הוא גידל לבד את ארבעת ילדיו, מאז שאשתו נמלטה לירדן אחרי שספגה ממנו אלימות. בפוסט שפרסם בחשבון הפייסבוק שלו, שעות לפני הפיגוע, כתב ג'מל בן ה-37: "מפחד רק מאללה"

ביתן ש״ג היישוב (צילום: קבוצת ביטחון שדה).
ביתן ש״ג היישוב (צילום: קבוצת ביטחון שדה).

מפכ"ל המשטרה, רוני אלשיך, אמר בזירת הפיגוע כי תגובה מהירה של הלוחמים מנעה מהמחבל להיכנס ליישוב. "זהו אירוע קשה, שוב בנקודות החיכוך, לשם הולכים כל הפיגועים. לצערי אין פרופיל למחבלים. אנחנו רואים מבוגרים, מבוגרות, נשים צעירות וצעירים. בהחלט יכולים לראות שחלק נכבד מהמפגעים הם מפגעים עם רקע אישי, ולא אידאולוגיים. זה יכול להיות כל אחד שהחליט שנמאס לו ומכלה את זעמו בפיגוע. אנחנו עושים הערכת מצב יחד עם הצבא".

ניצב יורם הלוי, מפקד מחוז ירושלים אמר הבוקר בזירת האירוע כי המחבל הגיע יחד עם קבוצת פועלים לעבודה ביישוב. "הוא עורר את חשדו של הרבש"צ יחד עם המאבטחים ושוטר מגב במקום. האו נכנס בשלב הראשון ומיד לאחר מכן שולף אקדח ומטווח קצר פוגע בשני מאבטחים ובשוטר מגב ופוצע את הרבש"צ. המחבל נורה ונהרג ביחד על ידי שאר הצוות".

ממ״ז יורם הלוי ומפכ״ל המשטרה (צילום: תקשורת י-ם ועוטף)
ממ״ז יורם הלוי ומפכ״ל המשטרה (צילום: תקשורת י-ם ועוטף)

דרורה ברדיצ'ב, תושבת הר אדר שהעסיקה בעבר את המחבל בביתה, אמרה הבוקר בראיון לחדשות 10 כי "קשה לי לעכל את הדבר הזה. נימר היה כמו בן בית. חבר של הילדים. אוכל איתנו שותה איתנו. אף פעם לא חששתי או פחדתי. לא יכולתי לעלות בדעתי שמי שאני מכניסה אלי הביתה יעשה מעשה כזה. לאחרונה הוא סיפר שהיה לו סכסוך עם אשתו שברחה לירדן ואביה לא מרשה לה לחזור לביתה. הוא הסתבך והיה חייב הרבה כסף. לאחרונה הוא לא היה נראה טוב. קשה היה לומר שהיו אותות מצוקה שהוא היה מסוגל לעשות דבר כזה".

"יש בידוק רציני בכניסה להר אדר. כמו כל יתר התושבים אני באה לקחת אותו מהשער ומחזירה אותו חזרה. אני לא מספרת לו סיפורים על הבנים בצבא וענייני ביטחון אבל אני מספרת על לימודים כמו לכל חבר אחר" הוסיפה, "הוא סיפר את הסיפור האישי הקשה על אשתו שברחה לירדן. מידי פעם הרגשתי שהוא נתון, באמצעות שיחות, שהוא בענייני משפט. זה ברור שאם הייתי מרגישה מצב של חוסר ביטחון הייתי מתריעה. זה לא הגיע למצב כזה. הוא שיתף אותי כמו תמיד בסיפורים האישים ומשפחתיים. גם בערב החג הוא סיפר מה הוא מתכנן ביחס למשפחה. לא ראיתי מצב שנימר, קשה לי לקרוא לו מחבל, ייקח אקדח ויעשה דברים כאלה. אני לא מסוגלת להגיד שלא אכניס אנשים מהכפרים אלי הביתה, אבל סביר להניח שזה מה שאעשה. אני לא יכולה לקחת את הסיכון על החיים שלי והילדים שלי. אני בסערת רגשות ולא מעכלת את הסיפור הזה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!