דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בנק הפועלים

כלכלה / בנק ישראל: "דורשים מהבנקים לבחון שוב את הפעילות שנותרה בחו"ל"

לאחר שכבר צמצמו את פעילותם בחו"ל, דורשת כעת המפקחת על הבנקים ד"ר חדוה בר, מהפועלים, מזרחי ולאומי לבחון את פעילות השלוחות שנותרו להם בחו"ל | רוב הבנקים כבר חוו על בשרם את הסיכונים בהפעלת שלוחה בחו"ל

בנק לאומי, בנק הפועלים, ובנק מזרחי טפחות (צילום: פלאש90)
בנק לאומי, בנק הפועלים, ובנק מזרחי טפחות (צילום: פלאש90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

בנק ישראל מורה לבנקים לבחון מחדש את אסטרטגיית ניהול הסיכונים שלהם בפעילותם בחו"ל ומחדד את הדרישות בנושא. הבוקר (רביעי) הוציאה המפקחת על הבנקים, ד"ר חדווה בר, טיוטת הוראות חדשות בנושא פיקוח על פעילותן של שלוחות הבנקים בחו"ל. הוראות אלו מגיעות לאחר ששלושה בנקים ישראלים (הפועלים, לאומי ומזרחי) הסתבכו בשנים האחרונות בחקירות של הרשויות האמריקאיות, בנוגע להעלמות מס של לקוחותיהם בחו"ל. במסגרת חקירות אלו, נאלצו הבנקים לשלם קנסות ולהפריש ממאזניהם מאות מיליוני דולרים.

"בשנים האחרונות בנקים בכל העולם מיקדו וצמצמו את פעילותם במדינות זרות, מתוך הבנה שפריסה רחבה חושפת אותם לסיכונים של אי ציות לחוקים ורגולציה מקומיים", הסבירה בר את המהלך. בר ציינה כי "כידוע, התממשות הסיכונים הובילה לחקירות וקנסות גדולים, ובישראל הדבר בא לידי ביטוי בחקירות של הרשויות האמריקאיות כנגד שלושה בנקים בנושא העלמות מס על-ידי לקוחות. לנוכח זאת ועל רקע צעדים פיקוחיים, הבנקים הישראלים צמצמו משמעותית את פעילותם בחו"ל בשנים האחרונות. כצעד משלים לצמצום זה אנו דורשים מהבנקים לבחון שוב את הפעילות שנותרה בחו"ל, לצמצם אותה למספר קטן של מדינות ושלוחות מרכזיות, באופן שיאפשר הקצאת משאבים מתאימה – בהיקף ובאיכות – לצורך ניהול הולם של הסיכונים והיבטי הציות".

בבנק ישראל רואים את פעילותם של הבנקים הישראלים בחו"ל כפתח בעייתי לסיכון גובר הנובע מחוסר התמצאות בחוקים וברגולציה במדינות השונות. הפרשיות בהן היו מעורבים הפועלים, לאומי ומזרחי, הובילו את הפיקוח על הבנקים לדרוש מהבנקים "להגדיר מחדש את אסטרטגיית הפעילות בשלוחות בחו"ל ואת תיאבון הסיכון לפעילות זו". במסגרת זאת ידרשו הבנקים להגדיר אילו פעולות יתבצעו בשלוחות הבנקים השונות ומהו הגודל המינימאלי של שלוחה שתאפשר ניהול סיכונים בצורה נאותה.

בנוסף דורשת המפקחת על הבנקים, כי הבנקים יהדקו את הפיקוח על הנעשה בשלוחות בחו"ל, על ידי מינוי מבקרים מומחים מקומיים שיבצעו ביקורת לעמידת הבנקים בחוקים ובנהלי הרגולציה במדינות בהן הם פועלים. הבנקים ידרשו לוודא כי הצוותים בשלוחות יאויישו על ידי אנשי מקצוע מיומנים וכן יחוייבו למנות גורם בבנק שיהיה אמון על איסוף המידע על הנעשה בשלוחות הבנק בחו"ל והצגתו לדריקטוריון הבנק.

דרישה נוסף של המפקחת מתייחסת לחוקי איסור הלבנת הון ומימון טרור, ועיקרה היא דרישה מהבנקים להקפיד על השקיפות בניהול חשבונות של לקוחות "ובפרט איסור על פתיחה וניהול של חשבונות ממוספרים וחשבונות קוד בשמות בדויים."

הבנקים, כאמור, כבר צמצמו את פעילות שלוחותיהם בחו"ל, וזאת לאחר שחוו על בשרם את הסכנות שבפעילות השלוחות הללו. כך למשל, בנק הפועלים כבר סגר את שלוחותו בלונדון, בקיימן ובקזחסטן ובנק לאומי סגר את השלוחות בשוויץ, לוקסנבורג קיימן ופנמה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!