דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מרים נאור

פוליטי-מדיני / נשיאת ביהמ"ש העליון: "לא נשתתף בטקס שנוי במחלוקת ציבורית"

בתשובה לעתירה של תנועת רגבים כתבה הנשיאה מרים נאור כי "האירוע עוסק בנושא השנוי במחלוקת ציבורית" וכי בית המשפט לא ישלח אליו נציג | המדינה בתגובה לעתירה: "לא לבטל את הטקס"

נשיאת בית המשפט העליון לשעבר מרים נאור (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
נשיאת בית המשפט העליון לשעבר מרים נאור (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).

בעקבות הסערה התקשורתית שהחלה אתמול (שלישי) סביב החלטת בית המשפט העליון שלא לשלוח נציגות לטקס הממלכתי לציון יובל להתיישבות ביהודה ושומרון, שמתקיים הערב בגוש עציון, הגיבה היום נשיאת בית המשפט, מרים נאור. נאור, שהחליטה אתמול על ביטול השתתפותו בטקס של השופט ניב הנדל, כתבה כתגובה לעתירה שהגישה תנועת רגבים בנושא כי "האירוע עוסק בנושא השנוי במחלוקת ציבורית. על כן, ומבלי נקיטת עמדה של הנשיאה או מי משופטי העליון לגוף המחלוקת, החליטה הנשיאה שראוי שהרשות השופטת לא תשתתף באירוע". בהמשך התשובה לעתירה אף רמזה נאור למהות הבעייתיות באירוע ונכתב כי "מערכת בתי המשפט נמנעת מהשתתפות בכל אירוע שנוי במחלוקת ציבורית ובפרט כאשר הבמה כולה מסורה לצד אחד".

הטקס הממלכתי לציון יובל להתיישבות ביהודה, שומרון, בנימין הגולן והבקעה יתקיים הערב (רביעי) בגוש עציון, בצמוד לבסיס חטמ"ר עציון בנוכחות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, שר החינוך, נפתלי בנט ושרת התרבות והספורט, מירי רגב. עצם קיומו של הטקס נקבע החלטת ממשלה מס' 2605 שהתקבלה בתאריך ה-9.4.17 בה הוחלט כי מדובר בטקס ממלכתי בו משתתפים נציגי סגל א' הכולל גם את נציג בית המשפט העליון. את האירוע מפיק מרכז ההסברה במשרד התרבות.

הסערה סביב הנושא החלה כאשר החליטה הנשיאה כי השופט הנדל שהיה אמור לשמש נציג בית המשפט העליון, לא ישתתף בטקס בטענה כי מדובר באירוע פוליטי. החלטתה של נאור זכתה לביקורת חריפה מצד גורמים במערכת הפוליטית. שרת המשפטים, איילת שקד, קיימה אתמול (שלישי) שיחה עם נשיאת בית המשפט העליון, וטענה בפניה כי מדובר באירוע ממלכתי, ועל כן ביקשה מנאור לשנות את החלטתה ולשלוח נציג לטקס. בתגובה להודעה של נאור מהיום כתבה לה איילת שקד מכתב בו נאמר "בעצם הודעתך, פרמת את הממלכתיות של טקס רשמי עליו החליטה הממשלה ויצרת מראית עין מוטעית של אירוע בעל גוון פוליטי."

העתירה שהוגשה על ידי תנועת רגבים נגד הרשות השופטת, מרים נאור ונגד הממשלה ושרים נוספים קוראת לביטול הטקס בטענה שאין לקיימו ללא נציגות הרשות השופטת. חוץ מתשובת נאור גם המדינה הגישה תגובה לעתירה, ע"י עו"ד שי כהן ממחלקת בגצ"ים, בה נכתב כי "בהחלטת הממשלה הרלוונטית נקבע כי האירוע יקויים כטקס ממלכתי, והמשיבים 10-4 רואים חשיבות רבה בקיומו. על כן, המשיבים 10-4 סברו כי היה מקום להשתתפות של נציג מטעם המשיבה 1 באירוע, ומשכך הם ראו לנכון להזמין נציג כאמור. מכל מקום, אין בהיעדרות של מוזמן כזה או אחר כדי להקים עילה משפטית המחייבת לבטל את האירוע."

בתגובתה לעתירה נאור ציינה גם כי ההזמנה שקיבל בית המשפט שונה מההזמנה אשר צורפה לעתירה על ידי תנועת רגבים.

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, כתב בעמוד הפייסבוק שלו ביחד להיעדרות שופט בית-המשפט העליון בטקס היום בגוש עציון: "החלטה זו הפתיעה אותי, על רקע המסורת רבת השנים של השתתפות הרשות השופטת בטקסים ממלכתיים, בהם גם הטקס המציין את יום שחרור ואיחוד ירושלים, באותה המערכה בה שוחררו גם יהודה ושומרון. ההחלטה מפתיעה אף יותר, על אחת כמה וכמה כשהטקס מתקיים בגוש עציון, מקום המבטא קונצנזוס ישראלי רחב ביותר.

"החלטה זו של נשיאת בית המשפט העליון השופטת נאור, מציבה סימן שאלה ומטילה צל כבד על יכולתו של בית המשפט העליון לדון ללא משוא פנים בסוגיות הקשורות ביהודה ושומרון, שעה שהוא עצמו מעיד עליהן כפוליטיות".

שרת התרבות והספורט, מירי רגב, שגם אחראית על הטקס שלחה מכתב ליועמ"ש אביחי מנדלבליט, בו כתבה לו: "בהתאם להחלטות הממשלה הרלוונטיות וכללי הטקס המקובלים במדינת ישראל הוזמנה הרשות השופטת במכתב מסודר ללשכת נשיאת בית המשפט העליון. בניגוד לנימוק שצוין במכתב של לשכת נשיאת בית המשפט העליון, כל הפרטים על אודות הטקס, היותו טקס ממלכתי, כותרתו ומיקומו, נשלחו ללשכתה, כמו לכלל סגל א' של המדינה והיו ידועים מלכתחילה. יתרה מכך, הגעתו של השופט ניל הנדל כנציג הרשות השופטת, אף אושר על ידה זה מכבר". רגב אף קראה לנשיאה לחזור בה מהחלטה כדי שלא "תותיר החלטתה כתם אנטי-ממלכתי על בית המשפט העליון".

שלשום (שני) פנה ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) לשופטת נאור, בדרישה שתבטל את השתתפות נציג בית המשפט באירוע. במכתב תגובה מטעם יועצת הנשיאה, נכתב כי ההחלטה לבטל את השתתפות הנציג מטעמה התקבלה לאחר שנחשפה לתוכן ההזמנה לאירוע. "לפני מספר ימים התקבל נוסח הזמנה מפורט. בעקבות זאת, לאחר בחינה מחודשת של הנושא, הוחלט שאין מקום להשתתפות נציג של הרשות השופטת באירוע. על כן כבוד השופט הנדל לא ישתתף בו". עם זאת, הבהיר המכתב כי "הודעה על כך נמסרה למטה ההסברה עוד קודם למכתבך, ובלי קשר אליו. תשובה זו היא על דעת כבוד השופטים חיות (אסתר, הנשיאה המיועדת – המערכת) והנדל".

לאחר ששמע על החלטתה ברך עליה פריג' בפייסבוק וכתב: "מדובר באירוע פוליטי שנוי במחלוקת, שהשתתפותו בו של השופט הנדל הייתה פוגעת באמון חלק גדול מהציבור הישראלי בבית המשפט העליון. בית המשפט צריך לעסוק במשפט ולא בפוליטיקה, כך היה עד עכשיו – וטוב שכך ימשיך להיות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!