דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט / על רקע עליית הלאומנים בגרמניה: איך מתמודדים עם הגזענות במגרשים?

החלוץ מגאנה שקיבל כרטיס אדום לאחר שהשיב לקריאות גזעניות שנקראו לעברו לאורך המשחק כולו | קבוצת דורטומנד שנקטה בעמדה ברורה, בניגוד למקובל בכדורגל בגרמניה, עם קבלת תוצאות הבחירות | התמודדות עם הגזענות במגרשים, שתי דוגמאות מנוגדות

שחקני ברוסיה דורטמונד. (צילום: Bernd Thissen/dpa via AP)
שחקני ברוסיה דורטמונד. (צילום: Bernd Thissen/dpa via AP)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

בזמן שרבים מסתכלים בדאגה על תוצאות הבחירות בגרמניה, בהם זכתה מפלגת הימין הלאומנית AFD ל-12.6% מהקולות והפכה למפלגה הלאומנית הראשונה בפרלמנט מאז מלחמת העולם השנייה, מי שמתבונן במגרשי הכדורגל בגרמניה יודע שהגזענות והיחס האלים כלפי זרים ביציעים כבר קיימים. שתי דוגמאות מהשבועות האחרונים מדגימים שתי תפיסות מנוגדות להתמודדות עם התופעה.

לחלוץ נבחרת גאנה שמשחק בבונדסליגה האוסטרית עלה היחס ההססני לגזענות בכרטיס אדום השבוע. ברנרד טקפטיי, שחקנה בן ה-20 של קבוצת אלטאך המושאל מקבוצת שאלקה הגרמנית, התחיל טוב את העונה וכבש שני שערים ב-4 המשחקים בהם שותף. ביום רביעי שעבר, במשחק הגביע מול יוניון גורטן מהליגה האוסטרית השלישית היה חשוף טקפטיי לאורך המשחק כולו לקריאות גזעניות מצד הקהל של יונין. השופט, ההנהלה, האוהדים והשחקנים בחרו להתעלם מהקריאות הגזעניות ולהמשיך את המשחק כאילו כלום לא קרה. כאשר טקפטיי כבש את השער המכריע של המשחק, בבעיטה חופשית בזמן ההארכה, הוא רץ לחגוג בצורה מזלזלת מול אוהדי הקבוצה היריבה. את זה השופט לא היה מוכן לקבל, והשחקן הצעיר קיבל כרטיס אדום, ושיעור לחיים: בכדורגל העולמי כיום, הגזענות עוברת בשתיקה רועמת. מיותר לציין שבעוד הוא נענש והורחק משני משחקים, האוהדים שקראו לעברו קריאות גזעניות לאורך המשחק כולו זכו להתעלמות מצד הנהלת הקבוצה והליגה.

מנגד, קבוצה דורטמונד, שפתחה בצורה נהדרת את העונה ומחזיקה במקום הראשון בבונדסליגה, החליטה לנקוט עמדה. ביום שני כשתוצאות הבחירות התפרסמו, החליטה הקבוצה לחרוג מהפוליטיקלי קורקט המקובל ופרסמו מחדש בעמוד הפייסבוק שלהם סרטון שצילמו במועדון במאי 2014, ובו אמירה ברורה נגד הגזענות ושנאת הזרים.

הסרטון מציג מספר שחקני כדורגל שמנסים לשחק כדורגל בצורה שלומיאלית ואגרסיבית, כאשר ברקע עומד מאמן הקבוצה וצועק אליהם בצורה אלימה. בסיום הסרטון משחק הכדורגל נגמר כאשר כלב משתחרר ורודף אחרי הכדור. המאמן מתעצבן בועט בכדור שפוגע במשקוף ,חוזר אליו ופוגע בפניו. שנייה לפני שהמאמן נופל אנו רואים שהכדור הבוצי הפך את פניו לדמויות היטלר. הסרטון\ שבמקור יצא כמאבק נגד קומץ אוהדים ניאו נאציפ מקומיים, מסתיים בכיתוב "כדורגל ונאצים פשוט לא משתלבים".

פרסומו מחדש של הסרטון מקבל כמובן פרשנות חדשה על רקע כניסתה של המלגה הלאומית לפרלמנט הגרמני. הבחירה של הקבוצה לצאת בצורה חותכת נגד מפלגה מקומית היא צעד יוצא דופן ביחס למקובל בכדורגל הגרמני. חשוב להזכיר שבגרמניה רב הקבוצות כולל דורטמונד מנוהלות ע"י קבוצת ניהול של האוהדים ואינה מבטאת דעה פוליטית של בעל הון או בעל אינטרס זה או אחר. באופן טבעי, פרסום הסרטון עורר מחלוקת בקרב הגרמנים, כשחלק בירכו על האומץ שבפרסומו, בזמן שאחרים שפכו דברי ביקורת ושנאה כנגדהמועדון.

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!