דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אינדסטריאול

עבודה עולמית / איגודי העולם מתאחדים אל מול כוחה הגלובאלי של חברת Shell

איגודים מקצועיים בעולם מסלימים את המאבק העולמי נגד ענקית הגז והנפט "של". תחת האיגוד המקצועי העולמי 'אינדסטריאול', נציגי האיגודים דורשים דיאלוג והידברות למען העובדים

מפעל מכליות של חברת Shell (צילום: Ramon FVelasquez / ויקימדיה).
מפעל מכליות של חברת Shell (צילום: Ramon FVelasquez / ויקימדיה).
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

השבוע, האיגודים המקצועיים החברים באיגוד הגלובאלי אינדסטריאול נפגשו בהולנד וחיזקו את נחישותם ועמדתם להשיק קמפיין נגד ענקית הנפט והגז הטבעי, חברת "רויאל דאטש של", או בקיצור: "של" (Shell).
המפגש העולמי, שנתמך על ידי קרן 'פרידריך אברט' הגרמנית, התקיים מול בית הזיקוק המאסיבי של 'של' בהולנד. האיגודים המקצועיים המייצגים את עובדי 'של' ב-14 מדינות שונות התאספו בעיר ולארדינגן שבדרום הולנד בין התאריכים 25-26 בספטמבר בשביל לייצר רשת עבודה – חזית ועבודה משותפת של האיגודים במקומות השונים העובדים ב"של".

המשתתפים סיכמו את דרישותיהם מ-'של':

  • הכרה ברשת כשותפה שוות ערך לקיום דיאלוג חברתי אמיתי ברמה עולמית.
  • הגבלת השימוש של עבודה מסוכנת ב'של'והגנה על זכויות העובדים בסיכון.
  • להיות חברה בת קיימא, המכבדת את מחויבויותיה לסטנדרטים בינלאומיים של איכות הסביבה, קהילות וזכויות אדם.
  • יישום תקני הבטיחות והגהות הבינלאומיים ברמה הגבוהה ביותר בכל הנוגע לפעולות'של'בכל מקום, כולל כלפי הספקים שלה.

'של', שנוסדה רשמית לפני 110 שנים, היא חברה בריטית הולנדית שמשרדיה יושבים בהולנד. רווחי העתק שלה מדווחים על 4.57 מיליארד דולר ב2016. והיא מעסיקה 93,000 עובדים ב-140 מדינות בעולם. 'של' מדורגת החברה השביעית בעולם לפי גודל הרווח והיא החברה המרוויחה ביותר באירופה. לאורך שנות פעילותה של החברה הועלו נגדה תלונות רבות בנוגע ליחסה לעובדים, לאיכות סביבה ולניצול משאבים באופן אגרסיבי ודורסני.

בשנת 1996 מספר ארגוני זכויות אדם טענו שחברת "של" אחראית למקרים בהם בוצעו הפרות לכאורה של זכויות אדם בניגריה, ביניהם הוצאה להורג, מקרי פשע נגד האנושות, עינויים, יחס בלתי אנושי ומעצר מנהלי שרירותי. נגד החברה הוגשו מספר תביעות משפטיות בנושא זה, ובהסכם פשרה היא הסכימה לשלם 15.5 מיליון דולר אך החברה לא לקחה כל אחריות על הטענות נגדה. בשנת 2009 נטען בדו"ח של אמנסטי אינטרנשיונל שהחברה אחראית לפגיעה בזכויות האדם בדלתת הניז'ר, כתוצאה מטיפול לקוי בדליפות גז ונפט. בשנים 2009-2010 פורסמו מסמכים מודלפים בהם נאמר שחברת "של" החדירה סוכנים לכל משרדי הממשלה בניגריה ומצליחה להשפיע על החלטות פוליטיות. כמו כן נאמר שם שהחברה העבירה באופן סדיר תשלומי שוחד לאנשי הצבא הניגרי על מנת למנוע מהומות.

פגישת נציגי האיגודים של עובדי 'של' בעולם (צילום: אתר IndustriALL).
פגישת נציגי האיגודים של עובדי 'של' בעולם (צילום: אתר IndustriALL).

המאבקים לאורך השנים מול 'של' מתנהלים ביחסי כוחות לא שווים כאשר החברה משקיעה הון ביחסי הציבור שלה אבל בשורה התחתונה ניכר כי רווחי העתק של החברה אינם מושקעים מספיק בשיפור תנאי העבודה ויצירת סביבות חיים בריאות ובטוחות. ההשפעה של חברה בסדר גודל הזה על כדור הארץ וכמעט 100 אלף מעובדיה היא פשוט עצומה.

יצירת עבודה אפקטיבית של ארגוני עובדים ברמה הגלובאלית דורשת קודם כל סולידאריות בין העובדים. פגישה מסוג זה יש לראות כהתקדמות ענקית ביכולת של עובדים ליצור מבנים מתאימים להתמודד עם ניצול ברמה העולמית.

ביום השני של המפגש אמר טור אלזינגה, חבר הוועד הפועל של אינדוסטריאול מטעם האיגוד המקצועי ההולנדי FNV כי "ההון הגלובלי מאורגן באופן גלובלי, וכך גם צריכה להיות תנועת האיגודים המקצועיים. כן, אנו גאים ב-'של' אבל אנחנו לפעמים מתביישים מהפעולות שננקטו על ידי הנהלת החברה".

'של' סירבה שוב ושוב לקיים דיאלוג עם רשת האיגודים הרלוונטיים אליה, ואמרה כי היא תקיים משא ומתן רק עם האיגודים ברמה הלאומית ולא ברמה המקומית. האיגודים רוצים שזה ישתנה. טור אלזינגה אמר כי "בעוד התנאים לעובדים טובים במדינות מסוימות, חייבת להיות רצפה מינימאלית של סטנדרטים בכל המדינות בהן 'של' פועלת, אחרת המירוץ לתחתית לא יפסק. אנחנו חייבים לעזור לעמיתים בכל חלקי העולם. אנחנו צריכים לעבוד ביחד".

עבודה בתנאים ארעיים ומסוכנים הודגשה כדאגה גוברת וגדולה של משתתפים ממדינות רבות, כגון ניגריה, ארגנטינה והולנד. במקום אחר, חברי איגודים מעיראק סיפרו על איך עובדים היו חשופים לתנאי עבודה קיצוניים ועבדו בחום מסכן חיים של 50 מעלות. איגוד העובדים החקלאיים הברזילאי, FERAESP, דיווח גם על הקשיים בארגון חבריו אשר קוצרים את קני הסוכר עבור דלק אתנול של 'של'.

בנוסף, הפגישה התייחסה לקיימות ולדיגיטציה של תעשיית הנפט והגז. לסקטור האנרגיה יש את היכולת הגדולה ביותר ליצור מקומות עבודה ירוקים, אמר מנהלת האנרגיה באינדסטריאול, דיאנה ג'ונקורה קוריאל: "אנחנו רוצים ש-'של' תהיה חברה בת קיימא שעוברת לייצור אנרגיה נקייה, תוך כיבוד זכויות העובדים והבטחת מעבר צודק לעובדים ולקהילותיהם", היא מוסיפה. נתח'ר כמיל אל-מעתוק, מן הפדרציה העיראקית של איגודי הנפט, הביאה את תשומת הלב לאפליה נגד נשים העובדות בתעשיית הנפט והגז בעיראק. אל-מעתוק, מהנדסת בחברת "של", היא האישה היחידה שעובדת עם 100 גברים במקום עבודתה בבצרה. היא חשפה איך היא מקבלת שכר נמוך יותר עבור עבודה זהה שמתבצעת על ידי עמיתיה הגברים ב-'של'. היא גם אמרה שנשים לעתים קרובות לא מקבלות משרות בתעשייה, גם אם יש להן את אותם הכישורים או אפילו טובים יותר ויותר ניסיון מאשר הגברים.

קוריאל סיכמה: "חברת 'של' התעלמה מאתנו זמן רב מדי. סירובה להיכנס לדיאלוג עם האיגודים המקצועיים ברמה הגלובלית אינו מקובל כאשר עובדים מוסתים אחד כנגד השני בכל העולם. 'של' צריכה לשמור על מחויבויותיה לאותם עובדים בינלאומיים גבוהים ולסטנדרטים סביבתיים בכל המדינות שבהן היא פועלת. אנחנו רוצים להביא עוד מדינות ואיגודים מקצועיים לרשת שלנו כדי לתמוך בעובדים במאבקים שלהם.

אמנם 'של' עדיין איננה מכירה ברשת שנוצרה תחת ארגון אינדסטריאול כמקום לקיים איתו משא ומתן על תנאי עבודה ברמה העולמית אך יש לראות ביצירת מבנה זה כהתפתחות ביכולת העולמית להיאבק מול חברות בינלאומיות בסדר גודל כזה. המבנה יוצר אפשרות לפעולה סולידאריות המאגדת את העובדים אחד עם השני ברמה העולמית ומייצרת את היכולת בכלל לייצר אמירה אחת מול ענקית הנפט והגז.

שותפים להתארגנות החדשה אמרו גם שהם ינצלו את הבמה של היום העולמי עבור עבודה הגונה, שיחול ב-7 באוקטובר, למחאות נגד עבודה מסוכנת ב-'של'.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!