דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צרכנות

צרכנות / סנדביץ' חביתה ב-32 ש"ח: המחירים המופקעים בבתי החולים נחשפים

אושפזתם בבית חולים? כאן לא תמו הצרות. עדיף שתבואו שבעים ובתחבורה ציבורית כי המחירים בבתי החולים לא מוסיפים לבריאות | בדיקת המועצה לצרכנות חושפת סכומים מבהילים | רק בריאות

מזנון בבית החולים הדסה (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90).
מזנון בבית החולים הדסה (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90).
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

מבדיקה שערכה המועצה לצרכנות ב-20 בתי חולים בכל הארץ ניכר שההוצאות הרפואיות לא יהיו כאב הראש היחיד שאותן החולה וקרובי משפחתו או מבקריו יצטרכו לשלם. בבדיקה נבחנו מחירי מזון ומשקאות, מחירי חניה, נגישות תחבורה ציבורית, עלויות משיכת מזומן ממכשירי הכספומטים ועלויות השכרת טלוויזיה בכבלים. כאשר תקופת אשפוז ממוצעת בבית החולים, על פי נתוני משרד הבריאות, היא 4 ימים.

ג'וש גולדשמיד, מנכ"ל המועצה לצרכנות: "ישנם מקרים בהם הצרכן ובני משפחתו שוהים בבתי החולים מסיבות משמחות, אך ברוב המקרים, נסיבות השהות בבתי החולים מצערות והצרכן נאלץ להתאשפז ולא עושה זאת מיוזמתו. בנוסף, אוכלוסיות מוחלשות כמו קשישים ונכים הינן אוכלוסיות המאושפזות בבתי החולים בתכיפות רבה יותר, ולתקופות ארוכות יותר מהממוצע. המאושפז ובני משפחתו הינם צרכנים שבויים ומוחלשים שלעיתים קרובות מתקשים למצוא בבית החולים את חופש הבחירה שלהם ונאלצים לשלם מחירים גבוהים ומנופחים על המוצרים והשירותים השונים.

מזון ושתייה

האוכל בבית החולים הוא לא תמיד לטעמם של המאושפזים וכשמבקרים באים לבית החולים אין להם הרבה אופציות הלוקחות בחשבון את הזמן המוגבל לביקור והמרחק לקנות מזון ושתיה ועל כן המחירים בתוך בית החולים משמעותיים מאוד. בבדיקה שנערכה נמצאו פערים בין מוצרים דומים בהפרשי מחירים הנעים בין 100% ל-540%.

חניה

בתחום החניה ישנו שיפור יחסי לאור הצעד המבורך שנקט לאחרונה משרד הבריאות  בנושא החניה בבתי החולים ובהתאם להנחיות מחודש מאי 2017, מחיר החניה בבתי החולים הממשלתיים מוגבל ל-20 שקל למשך 24 שעות, ללא הגבלה במספר הכניסות והיציאות של הרכב.  בנוסף, ישנן קבוצות המקבלות פטור מתשלום על חניה ביניהן: מטופלים בדיאליזה, מטופלים אונקולוגיים במהלך הטיפול ומלוויהם, מטופלים אשר חייבים להגיע לביה"ח לטיפול למשך חודש לפחות בתדירות של לפחות פעמיים בשבוע, בני משפחה של מטופלים המאושפזים לתקופה העולה על 14 יום החל מהיום ה-15 לאשפוז, הורי פגים מאושפזים, מי שנכנס ויוצא תוך 30 דקות, נכים, רכב ציבורי, מונית, אמבולנס ועוד.

ב-17 מתוך 20 בתי החולים שנדגמו אכן מחיר החניה לא עלה על 20 ₪ ליום.

אך העלות ב-3 החניונים בבתי החולים הנותרים גבוהה וחריגה משמעותית. עלות החניה בחניון הצמוד לביה"ח "איכילוב" עומדת על 76 ₪ ליום, באסותא – 50 ₪ ליום וברמב"ם – 36 ₪ ליום.  על אף שנטען כי החניון אינו מופעל על-ידי בית החולים אלא על-ידי מפעיל פרטי/קניון פרטי וכדו', העובדה היא כי אלו המחירים שנאלצים החולים ומלוויהם לשלם בפועל על חניה ליד בית החולים. נחמה קלה ניתן לשאוב לפחות מכך שבבדיקה התגלה כי לכל בתי החולים ניתן להגיע בתחבורה ציבורית ולכולם יש תחנות בסמוך לכניסה לבית החולים.

כספומטים

רק ב-9 בתי חולים מתוך ה-20 נמצאו כספומטים בנקאיים שהעמלות עליהם בפיקוח. ב-17 בתי חולים נמצאו כספומטים פרטיים. עמלת המשיכה בכספומטים הפרטיים נעה בין 2.90 ש"ח ל-6.90 ש"ח, פער של 138%. גם מגבלת המקסימום למשיכת מזומן לא אחידה ונעה לפי הרישום בכספומטים בין 400 ש"ח ל-2,000 ש"ח למשיכה בודדת.

כמובן שעמלות משיכה ומגבלת המשיכה בכספומטים הבנקאיים הן בהתאם למסלול העמלות האישי של כל לקוח ובהתאם למדיניות הבנקים.

טלוויזיה בכבלים

במרבית בתי החולים קיימים שירותי השכרה של טלוויזיה בכבלים, וכולם באמצעות חברת "מדיפון". עלות השרות הינה 35 ש"ח ליממה ראשונה, כשלאחר פרק זמן מחיר השכירות לכל יממה יורד ובסה"כ נגבה מחיר של עד 500 ש"ח לחודש (כ-16 ש"ח ליממה) – מחיר גבוה מאוד שנמצא פעמים רבות מעבר להישג ידם של המאושפזים. בנוסף קיים תשלום חד פעמי של 10 ש"ח עבור אוזניות. עלויות אלה מצטרפות לעלויות הגבוהות האחרות הנופלות על מאושפזים רבים ובני משפחותיהם בעת אשפוז בבתי החולים ומצטברות בחלק מהמקרים לסכומים שמעבר להישג ידם.

לפי גולדשמיד, במועצה לצרכנות "נתקלים במחירים מופרזים ולא הוגנים אפילו בבתי החולים בהם צרכנים רבים הינם לקוחות שבויים ומוחלשים. אני קורא למשרד הבריאות ולמנהלי בתי החולים להרים את הכפפה, להוריד את המחירים לצרכנים ולפעול לכך כי מחירי המוצרים והשירותים הבסיסיים בבתי החולים בישראל יהיו סבירים והוגנים, כאלה שאינם מנצלים את מצוקת המתאשפזים ובני משפחותיהם".

עומר כהן, בן 37, אושפז ליום בחודש שעבר בבית חולים רמב"ם בעקבות פציעה ברגלו. כמובן שזה קרה במפתיע ובאופן בלתי מתוכנן וכהן נאלץ להתפנות לבית החולים ללא היערכות מוקדמת בשעות הצהריים. "רופאי קופת החולים הפנו אותי למיון בעקבות פציעה ברגל. הגעתי למיון בצהריים ולא תכננתי את זה ולא הייתי עם אוכל ולא שום דבר. השעות עוברות ואתה נהיה רעב אז הלכתי לקנות משהו לאכול ולשתות. לא רציתי לאכול סתם משהו שהוא גם לא בריא וגם יקר. שאלתי כמה עולה סנדוויץ קטן וזה עלה 22 ש"ח. הופתעתי ממש. כשהתלוננתי בפני המוכרת היא אמרה שבקריון זה אותם מחירים והיא אמרה לי שאם תלך לבלות זה אותו הדבר. אמרתי לה שלא באתי לבלות באתי לטיפול והיא אמרה שזה לא באחריותה המחירים. בסוף קניתי בורקס ב-15 שקלים וגם זה מחיר מופקע".

מהמועצה לצרכנות ממליצים על צרכנות נבונה בכל מצב גם כשזה קשור למצבים לא נעימים.  במועצה ממליצים לצרכנים להכיר במציאות זו ולמצוא אלטרנטיבות ככל שישנן ובכך להוזיל לעצמם את עלויות השהיה בבתי החולים. כך למשל, אפשר להביא מזון ומשקאות מהבית, למשוך מבעוד מועד מזומן מכספומט בנקאי, אפשר גם לבדוק אפשרויות חניה בחינם או בעלות מופחתת וגם לשלב פתרונות טכנולוגיים טובים במקום לשכור טלוויזיה במאות רבות של שקלים לחודש.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!