דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הוריקן מריה

בעולם / חילופי האשמות בין הנהגת פורטו ריקו לנשיא טראמפ על הסיוע לאי

פורטו ריקו ספגה בשבועות האחרונים נזק עצום כתוצאה משלושת ההוריקנים שהכו באזור | מאמצי השיקום נתקלים בקשיים והיעדר סיוע מהממשל בארה"ב. זה, מעדיף ככל הנראה את האינטרסים של 'וול סטריט' על אלה של האי

משבר הומניטרי בפאורטו ריקו לאחר הוריקן מריה, אזרחים ממתינים בתור לקבלת דלק ומזון (AP Photo/Gerald Herbert)
משבר הומניטרי בפאורטו ריקו לאחר הוריקן מריה, אזרחים ממתינים בתור לקבלת דלק ומזון (AP Photo/Gerald Herbert)
יונתן קירשנבאום

יותר משבוע אחרי שהסופה מריה הכתה בחופי פורטו ריקו, שלושה וחצי מיליון התושבים שלה עוד נמצאים ללא גישה לחשמל, ולעיתים גם למזון ודלק. ראשת עיריית סאן חואן, כרמן יולין קרוז, אמרה אתמול (שבת) כי אם לא יואצו מאמצי הסיוע בפורטו ריקו בקרוב "מה שיקרה יהיה קרוב לג'נוסייד" והפצירה בנשיא טראמפ "אני מתחננת שתיקח אחריות ותציל חיים".

"אנחנו מתים פה" אמרה קרוז, והוסיפה כי "אני לא יכולה להבין את העובדה שהמעצמה החזקה בעולם לא מצליחה לנהל את הלוגיסטיקה להצלתו של אי קטן". קרוז התייחסה לניסיונות הסיוע האמריקניים שתושבי פורטו ריקו, אזרחי ארה"ב, טוענים כי אינם מספקים.

מערכת החשמל באי קרסה לחלוטין בעקבות הסופה ואין כרגע שירות סלולרי. בנוסף, מרבית התשתיות באי נפגעו, וכרגע מספר הבתים שקרסו עדיין לא ידוע לחלוטין. ללא חשמל וללא דלק, תושבי פורטו ריקו נמצאים מחסור חמור באמצעים לקירור מזון, וסופרמרקטים רבים כלל אינם פתוחים. כוחות הסיוע האמריקניים מתקשים לטענתם להכניס כמות מספקת של דלק לאי. "הם לא היו מהירים מספיק" אמר נלסון וסקז, מנכ"ל רשת הסופרמרקטים "סלקטוס" לניו יורק טיימס. "אם אנשים יתחילו לגווע ברעב והסיוע לא יגיע, יתחילו בזיזות".

פורטו ריקו למעשה איננה מדינה ריבונית. אזרחיה הם אזרחי ארה"ב, והם משלמים מסים לממשלה האמריקאית, אבל אינם זכאים להצביע בבחירות. דבר זה הוביל בעשורים האחרונים להזנחה מתמשכת של המדינה את תושבי האי. כך, האי מתוקצב פחות משאר המדינות בארה"ב לטובת שירותי הבריאות, מה שמאלץ את רשויות האי לדרוש תשלום נוסף מאזרחיה שמשלמים בפועל מסים גבוהים יותר מיתר אזרחי ארה"ב, שכן הקלות מס שונות אינן חלות עליהם. תושבי פורטו ריקו מרגישים כי מעמד נחות זה הוא מקור ה"הזנחה השיטתית" לטענתם של ממשל טראמפ.

תוצאות ההוריקן מריה בפורטו ריקו (צילום: AP Photo/Carlos Giusti).
תוצאות ההוריקן מריה בפורטו ריקו (צילום: AP Photo/Carlos Giusti).

הנשיא טראמפ הגיב לנאומה של קרוז בציוץ בו הוא האשים אותה ב"הנהגה גרועה". ממשל טראמפ טוען כי הוא עושה את מירב המאמצים לסייע לתושבי האי, אך רבים בפורטו ריקו, כולל ראשת העיר קרוז, טענו כי לא נעשה מספיק מטעם הממשל הפדרלי. עד כה נשלחו לאי 3,500 עובדי סיוע פדרליים עם 500 גנרטורים ומזון. עם זאת, המחסור באי הולך ומחריף, כשרבים לא מסוגלים לקנות לעצמם מזון. "כרגע, אם אתה הולך לסופר, המדפים ריקים" אמר חוזה אלוורז לניו יורק טיימס.

 

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/914089003745468417

החוב

סביב פגיעות הסופה עלה מחדש העיסוק האמריקאי בחוב הלאומי של פורטו ריקו. רשויות האי צריכות לשקם חלקים גדולים מהתשתיות הפיזיות, ויאלצו להשקיע בכך כסף רב. עם זאת, האי חייב 73 מיליארד דולר, חלקו הגדול של החוב מוחזק על-ידי מוסדות פיננסיים בוול סטריט. בשבוע שעבר צייץ טראמפ כי "חלקים גדולים מהאי הוחרבו, ומיליארדי דולרים בחובות לוול סטריט, דבר שלצערי יהיה צריך לטפל בו".

בשנת 2005 הופסקה תכנית הטבות מס שניתנו על-ידי הממשלה האמריקאית לחברות אשר משקיעות בפורטו ריקו. צעד זה הוביל לנטישת התעשייה שהייתה קיימת במדינה לפני, לטובת יעדים בהם שכר העובדים היה נמוך יותר. ממשלת ארה"ב לא גיבתה את מהלך זה בהשקעה ציבורית נוספת באי, ולמעשה החלה בשנה זו מיתון שנמשך עד היום. עד 2005 נהנתה פורטו ריקו מ-28 מתוך 29 שנות צמיחה, ומאז שבוטלו הקלות המס סובל האי מ-8 מתוך 10 שנים של צמיחה שלילית. אחוזי העוני עומדים כיום על כ-45%.

בהיעדר תכנת השקעה ציבורית של הממשלה הפדרלית, פנו רשויות פורט ריקו לגיוס הון ע"י הנפקת אגרות חוב (אג"ח), שחובותיה מהן עומדים כיום על כ-73 מיליארד. על-פי סעיף בחוקת פורטו ריקו, ההחזר של חובות חיצוניים הוא עליון בסדר העדיפויות התקציביות, ורשויות האי נדרשו לקצץ בהוצאות ולהנפיק אג"ח נוסף כדי לעמוד בהתחייבויות קודמות.

מפגינים בפורטו ריקו נגד מדיניות הצנע שהוכרזה כהתמודדות עם המשבר הכלכלי (AP Photo/Danica Coto)
מפגינים בפורטו ריקו נגד מדיניות הצנע שהוכרזה כהתמודדות עם המשבר הכלכלי (AP Photo/Danica Coto)

מצב זה הוביל לעלייה קיצונית בהחזר על ההלוואות לפורטו ריקו. האג"ח של רשויות האי נחשב למסוכן ובלתי אמין, ולווים דרשו עליו ריבית גבוהה במיוחד. היות ולא היו לרשויות האי דרכים נוספות לגיוס הון, הן נאלצו להסכים לתנאים אלו. חברות פיננסיות רבות מוול סטריט זינקו על ההזדמנות לרכוש אג"ח בהחזר גבוה, ורכשו אותו בהיקפים עצומים. על-פי הערכות שונות, קרנות גידור מוול סטריט מחזיקות ב24%-50% מהחוב של האי. רבות מחברות אלו מחזיקות בחובות של מדינות אחרות שנמצאות במיתון, כדוגמת יוון וארגנטינה.

רבים קוראים לשמיטת חובות לאי, כדי לאפשר לו להשקיע את התקציב הנדרש בשיקום. כרגע, יתקשו הרשויות באי לעמוד בהוצאות הנדרשות לשיקום, ויאלצו לגייס הלוואות נוספות. דבר זה יעמיק את החוב הציבורי של רשויות פורטו ריקו, ונראה כי טראמפ לא יסייע בתיווך שמיטת חובות. הסופה עשויה הייתה לספק סיבה לדרישת שמיטת חובות או הסדר חוב שיקל על יכולתה של פורטו ריקו להשתקם. עם זאת, נראה שטראמפ יעדיף לתמוך ברווחים של קרנות הגידור בוול סטריט.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!